Momentje

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2011 07:42 #1307035 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maakt veel uit

TGTF schreef : Wel, als ik de wielmoeren in de koper vet heb staan draai ik ze ipv 85nm op 95nm aan

Je bedoelt dat je ze gesmeerd/geolied op een lager moment aanhaalt dan droog ? Dat zou juist zijn. Je wilt een bepaalde voorspanning in de bout, maar die kun je niet (gemakkelijk) rechtstreeks meten. Die voorspanning krijg je doordat je de bout (of moer) vast draait. Je kunt berekenen hoe vast je die bout moet draaien om de gewenste voorspanning te krijgen. Dat "hoe vast" is het moment en met een momensleutel kun je de boel dus op het juiste moment vastdraaien.
Bij die berekening is de wrijvingscoefficient heel erg belangrijk. Die wrijving zit tussen de inwendige/uitwendige schroefdraad en niet te vergeten onder de kop van de bout en het vlak waar die op ligt.  Volgens mij is de wrijvingscoefficient van "droog" (ontvette onderdelen op elkaar) meer dan het dubbele van die van "ingeolied" (voorzien van dunne laag olie). Als je richting de 90 Nm gaat, zal het verschil tussen droog en ingeolied wel meer bedragen dan 10 Nm denk ik. Daarom staat bij verbindingen waarbij de voorspanning echt belangrijk is vaak aangegeven hoe de boel in elkaar moet. "Licht ingeolied" oid, dat is dus om de juiste wrijvingscoefficient te krijgen en je dus de juiste voorspanning met het gespecificeerde koppel bereikt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2011 08:14 #1307039 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic NMI
Zie ook deze link , had ik al bij ander item inzake de LIDL momentsleutel gezet

<a href=" www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=11916 "> www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=11916

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2011 12:27 #1307048 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Voorspanning
In veel gevallen is het belangrijker dat alle bouten even vast aangetrokken zitten, een paar Nm meer of minder maakt dan niet uit.
Om de voorspanning te meten heb je ook speciale apparaten.
De constructeur geeft een bepaalde voorspanning op.
Voor montage moet je dan proef ondervindelijk vaststellen wat het aanhaal-moment moet zijn.
De oppervlakte behandeling van de Bout/moer speelt ook nog een rol.
Zwart, Elekrolitisch verzinkt, warm verzinkt, dracomet enz enz

Moderators: Jerry Stam