Sproeier ellende

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 15:47 #1084589 door Ries van Lomwel
Sproeier ellende is gemaakt door Ries van Lomwel
Na de koppakking ( die ik hopelijk goed heb afgerond... ik heb geen onderdelen over en alles doet het nog) stijgt het zelfvertrouwen en op aangeven van moeders dat ze nu al twee keer in een week het reservoir heeft bijgevuld ga ik checken of er een lek in het toch behoorlijk grote reservoir zit. Zonder enige aarzeling demonteer ik het luchtfilterhuis (een boutje) verlies wel wat klemmen die het luchtfilterhuis tesamen houden omdat het kunststof zwaar vermoeid is en spontaan afbreekt bij de klemmetjes maar ach, trek wat stekkers los links en rechts, slang naar LMM los en hoppa daar ligt ze bloot. Weer wat stekkers los, nivowaarschuwer los gedraaid en de tank eruit. Hoezeer ik ook speur ik kan geen lek ontdekken. Waar blijft die vloeistof dan in godsnaam?
Ik herinner me dat de slang door het hele voertuig naar achteren loopt en het achterraam ook voorziet van water. Nee toch he? Maar een korte speurtocht levert geen natte plekken op. Wel zie ik in Vadis een 'stoffen slang' die met een kabelklem op de vulpijp moet zitten en nergens naar toe schijnt te gaan?. Bij mij zie ik helemaal niets alleen een nippel op het reservoir waar hij had moeten zitten. Ik kan me niet voorstellen dat dit de oorzaak is van het versneld leegraken van het reservoir? Maar goed ik heb geen stoffen slang in huis maar wel wat rubberachtig wat er op past en zet voor de zekerheid het slangetje vast met een tyrapje op de nippel. De boel weer gemonteerd en het reservoir tot de nok gevuld. Testje gedaan en alles doet het nog en de vloestof lijkt gewoon in de tank te blijven. Wat is precies de functie van die slang die naast de vulpijp omhoog steekt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 15:56 #1300017 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen
Geen idee, ik had die slang ook (gewoon rubber trouwens). Zat op een tuitje direct op het reservoir. Ik heb één pompje en alleen sproeiers op de voorruit. Ik had vanaf het pompje een kort stukje slang met daarop iets wat op een benzinefiltertje lijkt. Op de uitgaande kant zitten 2 tuitjes, eentje heeft een slang naar de sproeiers, in het andere tuitje zit een kogeltje en lijkt me een soort ventieltje dat sluit bij sproeien maar lucht toelaat als er onderdruk is in het reservoir.Overigens moet er volgens mij wel een 2 liter in het reservoir voordat het lampje uit blijft. Kan het niet zijn dat het resevoir behoorlijk leeg was en ze niet genoeg heeft bij gevuld om het lampje uit te krijgen ?

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 16:10 #1300018 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic ja ook gezien
Dat look-a-like benzine filtertje en inderdaad een slang die naar de sproeiers gaat en de andere bungelt bij mij gewoon gewoon los in het vooronder, ik zie geen kogeltje en lijkt mij gewoon overstort slangetje of vergis ik me nu? Tjemie nou heb ik er weer een vraag bij...bedankt Henk  Het reservoir was door mij twee dagen geleden tot de nok toe gevuld en vanochtend gaf het lampje aan dat er bijgevuld moest worden en ik verloor dus duidelijk versneld vloeistof.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 20:51 #1300052 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slangetje

RVL schreef : Wat is precies de functie van die slang die naast de vulpijp omhoog steekt?

Volgens mij is het een overstortslangetje, en tevens het enige 'open' slangetje wat er aan het reservoir mag zitten.
Bij mij takt het slangetje naar voor- en koplampsproeiers wel nog een keer extra af, geen idee waarom, want er zit maar 10 cm slang aan die is afgedopt met een schroef.
Estates hebben een tweede pompje voor de achterruit.

henk 940LPT schreef : Overigens moet er volgens mij wel een 2 liter in het reservoir voordat het lampje uit blijft.

De handleiding zegt dat het lampje aangaat als er nog een ½ liter in het tankje zit. Ik heb het nooit zien branden (behalve bij contact aan), maar ik vul dan ook erg fanatiek bij.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 20:53 #1300054 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb m
Heb m leeg gehad, ik moest er minimaal 1 (en ik dacht wel 2) liter in gooien voordat het lampje uit ging. Heb niet heel veel gesproeid, maar hij gaat al weer aan bij bochten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 20:58 #1300056 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vlotter?

henk 940LPT schreef : moest er minimaal 1 (en ik dacht wel 2) liter in gooien voordat het lampje uit ging.

Misschien gaat het vlottertje een beetje te zwaar? Zal die van mij eens leeg spuiten, kijken of/wanneer het lampje aan gaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 21:03 #1300058 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Nee, geen probleem met vlotter. Na de bocht gaat het lampje ook weer uit :)Voor de TS: Geen lekkage tussen isolatiemat en motorkap, dat een slangetje op de sproeier zelf is losgeschoten ? Of bij het schutbord, bij de T-stukjes en terugslagklepjes ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2011 10:00 #1300110 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb ik daar dan een lampje
Heb ik daar dan een lampje voor?
Weer wat geleerd dan

• John Dutman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2011 10:39 #1300114 door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic niet
Niet alle volvo's hebben dat lampje aangesloten, er moet wel een vlotter in het tankje zitten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2011 11:47 #1300119 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En de vlotter

jdutman schreef : ...er moet wel een vlotter in het tankje zitten.

En dit vlottertje moet ook aangesloten zitten natuurlijk. Lijkt een schot voor lege tank, maar het zal de eerste niet zijn...

Moderators: Jerry Stam