Zoektocht auto's Zweden
- V700 register
- Nieuw lid
-
In zweden zijn oude Saab en Volvo auto's goedkoper. Mijn eerste oldtimer volvo (waar ik nog steeds in rij) kwam ook uit Zweden. Heb hem hier in Nederland gekocht voor 2250 euro. Harde auto, maar wel 350.000 km op de teller. Heb nog zo'n 2000 euro geinvesteerd (waaronder ook een gasinstalatie) en rij er nu al zo'n 4 jaar in. Een volvo 245 uit 1982. Iemand anders had hem uit zweden gehaald. Ik dacht in Zweden roesten de auto's minder en zijn ze goedkoper. Alleen dat laatste is waar, dat roesten doen ze daar veel meer (wordt meer pekel gestrooid en de winters zijn langer) Met mijn eerste auto had ik geluk, bleek van Gotland (een eiland) te komen waar ze geen zout strooien i.v.m. de flora en fauna. Ik dacht; kan ik zelf ook een auto uit Zweden halen. Dus elke dag op <a href=" www.blocket.se/ "> www.blocket.se Mijn eerste reis naar Ystad was een flop. Roestvrije volvo 745 1986 voor 10000 zweeedse kroon. Mooie auto reed heerlijk, zag er goed uit, maar bodem verrot. Toen ik vroeg aan het garage bedrijf of ik hem op de brug mocht zien, was de brug net bezet( terwijl die man wist dat ik helemaal uit Nederland voor die auto kwam) kon dat niet. Toen werd ik achterdochtig en begon de bodem te voelen zogoed en kwaad als dat gaat van de zijkant. prikte er gewoon gaten in. Was zo teleurgesteld dat ik meteen weer naar huis ben gereden. Hele grap heeft mij 700 euro gekost, maar een avontuur rijker. Kreeg alleen maar meer het idee het zal me lukken. Met wat uitgeprinte advertenties weer op pad gegaan, Met het vliegtuig naar Stockholm, daar een auto gehuurd en op basis van coordinaten de betreffende auto's gezocht. Je komt overal en nergens, maar vinden doe je ze niet. Ook is het zo dat m.n oudere Zweedse mensen (waar doorgaans de beste auto's vandaan komen) geen engels spreken en van schrik alle telefoontjes uit nederland niet meer opnemen. In Stockholm hadden we de eerste kijkafspraak bij een Saab. Na eindeloos in de file te hebben gestaan, in het donker aangekomen bij de eigenaar. Normaal bekijk je een auto bij daglicht, maar bij deze kon je in het donker al zien dat hij totaal verroest was. Uit beleefdheid nog een proefrit gemaakt en de man vriendelijk bedankt. In een hostel een veel te dure kamer gehuurd, tien meter onder de grond. Parkeerbon gekregen van 900 Kronen.. Het enige wat ik dacht was: "Ik wil naar huis..". Volgende dag de stad snel verlaten en op basis van coordinaten verder gaan zoeken. Ergens in een bos terecht gekomen waar ik tevergeefs nog (erg aardige) mensen heb gevraagd met de advertentie in de hand of ze toch misschien de auto of de eigenaar herkenden.. Maar nee.. Uiteindelijk bij een klein garagebedrijf langs de weg nogmaals de advertentie laten zien. Die vrouw was zo aardig even te bellen met de eigenaar wat ik ook al 100 x had geprobeerd en warempel hij nam de telefoon op! Tien minuten later stond de man bij het garagebedrijf en heeft ons opgehaald. De Saab 99 uit 1984, qua vormgeving een super auto. We waren meteen verkocht. De mensen vroegen ons bij hen te logeren in een tuinhuisje. Ook al konden we nauwelijks een woord met ze wisselen, hadden we er een goed gevoel bij. Om de gastvrijheid hadden we de Saab ook wel gekocht.. Na twee dagen terug gereden naar huis, goede reis gehad. Contact onderhouden met deze mensen en ze overal heen gestuurd in hun omgeving op basis van advertenties op Blocket zonder succes... Roest, list en bedrog.. Uiteindelijk een Volvo 240 gekocht van een kennis van hen. Mooie auto maar wel met enige roestsporen. Verder op zoek gegaan naar een Volvo 745. De eigenaar van deze auto langs gestuurd bij onze vrienden (zie verhaal "een Volvo 745 roest ook"). Zo een beetje,...dus...
Groetjes,
Kees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zou het ook nog wel eens willen proberen.....
- André Struis
- Nieuw lid
-
Het is daar 6 maanden per jaar winter, weet je hoeveel zout & Grüs daar gestrooid wordt!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk toch echt dat het klimaat de grootste rol speelt in heel het roest-verhaal. Die lange Zweedse winters zijn toch niet echt bevorderlijk voor je auto.
Dan is Frankrijk toch zo gek nog niet zo te horen, daar eigenlijk alleen nog maar harde auto's gezien, op een enkele na.
Wel ook al meerdere keren voor niks een dag/dagen in de auto gezeten. Auto die verkocht is 25 km voor je er bent, en ook al meerdere keren een ander bouwjaar terwijl ze aan de telefoon toch beweren dat het een 86'er is.
Maar leuk om je verhaal te lezen, ben je van plan om nog eens te gaan ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Afgelopen woendsag terug gekomen vanuit Hudiksvall. Vriend zocht een auto en vroeg me mee te reizen. Na het zien van een dramtisch slecht gespoten auto een hotel genomen en terug gevlogen. Op de auto na was het een erg leuke roadtrip,...
Verkoper vertelde dat hij binnen een paar dagen 25 mails vanuit NL had gekregen,...
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Leuk om te lezen.
Maar toch ben ik van mening dat er in Zweden best wel goede harde en redelijk roestvrije 740's te vinden zijn. De mijne heb ik afgelopen jaar uit Zweden gehaald. Wel had ik de hulp van een familie lid die het erg leuk vind om auto's te spotten en te zoeken. Hij heeft de contacten gelegd en is bij de beste man thuis geweest. (misschien help het dat hij belde met zweeds tel. nr.)
Wat ik begrepen heb is dat in Noord Zweden (dat is dus vanaf 500km boven de lijn Stockholm - Oslo) er niet meer met zout wordt gestrooid maar met gravel. (strooizout helpt niet meer beneden de min 7)
Natuurlijk roest een auto, vooral bij "winterse en herfstachtige (natte) omstandigheden. De ene is alleen beter onderhouden dan een ander. De Zweedse handelaren zijnnatuurlijkook niet gek... Wat de polen zijn op de Utrechtse automarkt zijn de nederlanders in Zweden.
Als je goed zoekt en vooral de tijd hebt ben ik van mening dat er een goede, harde auto op je pad komt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als dat alles op hetzelfde moment plaatsvind, dan lukt het je.
Volgens mij zijn er al veel nederlandse bedrijven, die goed georganiseerd zijn, voldoende geld hebben om een keer een miskoop te doen (een gokje kunnen wagen) transport goed geregeld hebben en vooral een goed netwerk van mannetjes in Zweden hebben. Deze bedrijven hebben in Nederland ook de positie om enorme bedragen voor een goede volvo te vragen.
Eigenlijk is het georganiseerde misdaad, die het voor ons als particulieren bijna onmogelijk maken een graantje mee te pikken
wordt tijd dat wij ons als particulier gaan organiseren en Zweden leegplukken
- André Struis
- Nieuw lid
-
Ik heb anders genoeg zoutstrooiers gerepareerd bij Vagverket in dat gebied..............ruspek schreef : herkenbaar,
Leuk om te lezen.
Maar toch ben ik van mening dat er in Zweden best wel goede harde en redelijk roestvrije 740's te vinden zijn. De mijne heb ik afgelopen jaar uit Zweden gehaald. Wel had ik de hulp van een familie lid die het erg leuk vind om auto's te spotten en te zoeken. Hij heeft de contacten gelegd en is bij de beste man thuis geweest. (misschien help het dat hij belde met zweeds tel. nr.)
Wat ik begrepen heb is dat in Noord Zweden (dat is dus vanaf 500km boven de lijn Stockholm - Oslo) er niet meer met zout wordt gestrooid maar met gravel. (strooizout helpt niet meer beneden de min 7)
Natuurlijk roest een auto, vooral bij "winterse en herfstachtige (natte) omstandigheden. De ene is alleen beter onderhouden dan een ander. De Zweedse handelaren zijnnatuurlijkook niet gek... Wat de polen zijn op de Utrechtse automarkt zijn de nederlanders in Zweden.
Als je goed zoekt en vooral de tijd hebt ben ik van mening dat er een goede, harde auto op je pad komt.
Die strooien welleswaar alleen de hoofdwegen.
Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP + Ferrita + Trekhaak