standverwarming op 230V of toch een hybride?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2010 21:14 #1083552 door V700 register
standverwarming op 230V of toch een hybride? is gemaakt door V700 register
Hallo,

Even een vraagje of jullie een idee hebben wat het is en hoe ik het kan gebruiken.
Aan de voorspoiler van mijn 740 '85 (geïmporteerd uit Zweden) hangt een soort van caravanstekker. (3-polig, zwart van kleur)
Ik heb de bedrading gevolgd en er gaat één deel naar binnen (interieur, recherkant) en één deel gaat naar het motorblok ergens onderin.
Ik kan me voorstellen dat het een soort van standkachel is (naar mijn weten was de hybride nog niet uitgevonden in 85)maar weet iemand hoe die werkt?
Hoel lang van tevoren moet ik zoiets aanzetten, wat wordt er allemaal door verwarmd etc, etc?
Ik heb een verlengsnoer gevonden in de reservewielbak die op deze stekker past.

groet ruben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2010 22:00 #1292480 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic standkachel
Ruben,
In scandinavie wordt veel met electrische standkachels gewerkt. Via een stopcontact buiten aan de muur kan het koelwater worden opgewarmd gedurende de nacht. Vandaar dat die ene kabel richting de achterste vorstdop in het onderblok gaat. Op de kabel, die het interieur in gaat, kun je bijvoorbeeld een electrisch kacheltje van de Gamma of zo aansluiten, zodat ook je interieur opwarmt.
Zelf zet ik dit in de winter ongeveer 3 uur voordat ik vertrek aan (op de timer, die ik tussen de woning-meterkast en het buitenstopcontact heb geplaatst). Voordeel: je auto rijdt veel minder lang op de choke (fors minder benzineverbruik), het interieur is opgewarmd en je hoeft niet meer te krabben!
Groet, Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2010 22:54 #1292486 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor deze info. Het is
Dank voor deze info.
Het is dus nog wel de bedoeling dat er een electrisch kacheltje apart geplaatst wordt.
Niet dat het verwarmingssysteem ook wordt opgewarmd?
Groet ruben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2010 23:11 #1292489 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Snoertje volgen
Volg het snoertje vanaf die 3-polige aansluiting eens. Onder de motorkap loopt dit zeer waarschijnlijk naar een van de vriespluggen in het blok. Daarin zit dan een soort dompelaar die het koelvloeistof op temp brengt.
's Avonds met het gevonden snoer op een tijdschakelaar aansluiten (gewoon 230 dus) die 's morgens enkele uren voor vertrek aanslaat en je rijdt weg met een voorverwarmd blok. Handwarm. Beter voor de motor, makkelijker starten bij strenge koude en je auto is ook sneller van binnen lekker warm, maar dat laatste is bijzaak.
Ik heb er een in mijn 945 geplaatst: tijdens de vakantie in Zweden (-40 brrrr) onmisbaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2010 00:04 #1292497 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic proberen
Dank voor de reacties,
Ik ga het zekers proberen deze winter.
Ik laat het weten tzt.

gr. ruben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2010 01:32 #1292500 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb ik ook.

ruspek schreef : Het is dus nog wel de bedoeling dat er een electrisch kacheltje apart geplaatst wordt.
Niet dat het verwarmingssysteem ook wordt opgewarmd?

Ik heb hetzelfde systeem, wat overigens in een soort van moduleblokken te krijgen geweest is.Het kan dus zijn, dat jij iets anders hebt, dan ik, maar denk het niet.
Ik heb die stekker ook onder de bumper, wat overigens een CEE-form stekker is, die je gewoon bij de bouwmarkt kan kopen.Er zit een soort dompelaar in je blok, die het koelwatercircuit (waarin ook je kachel zit) verwarmd.
Daarnaast, heb je waarschijnlijk bij de linkervoet van de bijrijder een stopcontact (gewoon 230V maat) zitten, waar je inderdaad een blaaskacheltje in kan prikken.Denk er aan, dat je hiervoor een blaaskachel gebruikt en niet een keramische zonder fan, dat vind het plastic in je auto niet zo fijn.
Ik heb me suf gezocht naar een vergelijkbaar type als de originele, maar kwam niet werder dan een twee standen kachel van 400/900 watt (de originele is meen ik 400/650 watt).
Ik meen gelezen te hebben, dat om het voor je blok effectief te laten zijn, je een uur of drie moet uittrekken en dat de dompelaar het koelwater 30 graden boven omgevingstemperatuur weet te krijgen.

Moderators: Jerry Stam