960 2.0 Turbo 16V

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2010 13:32 #1083128 door V700 register
960 2.0 Turbo 16V is gemaakt door V700 register
Wat een leuk forum is dit en wat handig voor mij als onbekende met de 700/900 Volvo's. Mijn naam is Romke Baaij, woon in Arnhem en rij nu in een fraaie V70 2.4d, geartronic met alles erop en eraan door het Edition Sports uitloopmodel (2008). Vooral door de software van Rica een beest van een auto (226pk/460nm). Ondanks de lage kilometerstand (86000km) overweeg ik hem toch te verkopen. Voor een startende ondernemer is hij aan de dure kant. Maar ik wil natuurlijk wel Volvo blijven rijden. Mijn oog is gevallen op een 960 2.0 Turbo 16V (B 204FT). Een mooie auto met veel power en een rijke uitrusting. Ook op dit forum lees ik over dit type enthousiaste verhalen. Waarschijnlijk komt deze uit Italië, want daar zijn ze korte tijd geleverd. Los van dit specifieke exemplaar vraag ik mij af of dit een verstandige keuze is. Is bijvoorbeeld de techniek extra kwetsbaar, zijn onderdelen nog goed te verkrijgen en liggen de onderhoudskosten op een gelijkwaardig niveau.  Ik verwacht met de auto zo'n 30.000 km per jaar te gaan rijden, zodat de inbouw van LPG serieus te overwegen valt. Kan dit zonder problemen bij dit type? Alles bij elkaar: als je een goede kan vinden doen, of uitkijken naar bijvoorbeeld een 940 2.3 HPT? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2010 19:22 #1289833 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het zijn wel redelijk wat
Het zijn wel redelijk wat kilometers die je gaat rijden. Ik kan er snel het volgende over zeggen (heb de motor ingebouwd in mijn 760).
Motor is zeer fijn, soepel, sterk etc. Handig dat je hydraulische klepstoters hebt en dus geen kleppen hoeft te stellen (handig bij LPG).
Wel is het managementsysteem ingewikkeld(er) dan een normale 8 klepper turbo. Enkele onderdelen (TCU en uitlaatgastemperatuursensor) wil je niet moeten vervangen in verband met de prijzen.. Ik heb zelf het gevoel dat het hele systeem gevoeliger is voor storingen, zeker opletten als er gas ingebouwd wordt...
Onderhoud is bij de 16V ook wat intensiever (naast D-riem met 3 spanrollen heeft het blok ook nog een riem voor de balansassen met bijbehorende spanners). Bij het falen van de D-riem heb je 99,99999% kans op kromme kleppen. 8 kleppers (kunnen) vrijlopers zijn afhankelijk van de nokkenas.
Als het puur om vermogen gaat is het zeer makkelijk om een 8v turbo op hetzelfde niveau te krijgen. Tenzij het je puur om een 960 gaat natuurlijk, waarbij een 3.0L in feite hetzelfde vermogen levert (+/- 200pk) alleen nog soepeler.
Gr,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2010 21:12 #1289839 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuke aankoop, van de 2
Leuke aankoop, van de 2 liter rijden er niet veel....
Toevallig ben ik bezig LPG G3 in mijn 945 '97 te laten bouwen en woon ik ook in Arnhem. Een adres waar veel mensen erg tevreden over zijn is Peters van Neijenhof in Rijkerswoerd.
Zehebben ruime ervaring en geven een goed advies welke LPG in kan worden gebruikt, in jouw geval zal het LPI worden en ze doen veel met Landi systemen, iets prijziger maar veel beter dan dan bv Vialle waar de pomp veel herrie maakt en snel kapot gaat.
Als je de spanrollen en de D-riem op tijd vervangt hoeft LPI geen probleem te zijn
Groet Ed
 '97 945 ic, 965 Oxford, '95 480GT II. '71 P1800E '70 144 S

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2010 23:09 #1289849 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Distributieriem
Hallo Romke
Als ik ooit een 960 koop, dan een met de B204FT.
Wie de distributieriem niet op tijd vervangt, loopt een heel groot risico op kromme kleppen.  Maar datzelfde geldt voor iedere motor met meer dan 2 kleppen per cilinder.  En daar zijn er de afgelopen jaren aardig wat van op de weg verschenen.  Sterker nog, ik denk dat het aantal auto's dat met maar twee kleppen per cilinder op de markt komt, de laatste jaren zeer beperkt is.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2010 06:50 #1289879 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Belgie
Volgens mij zijn die 16 kleppers in de 960 ook in België geleverd. Bij import opletten dat je niet geflest wordt :)@Dutchdoc: In de 940 hoor je de LPI pomp niet (in de 960 wel, ivm stillere motor), en echt heel snel gaan ze niet kapot: Je kunt er de 3.5 ton mee halen als je er goed mee omgaat. Voordeel van andere systemen tov LPi is dat tankinhoud groter is, en je wel kunt leegrijden. Bij LPi is het verstandig om altijd een paar liter LPG in je tank te laten tbv koeling en smering van de pomp. Die liters beperken je actieradius wel.

Moderators: Jerry Stam