Druk opbouw in het koel systeem PRV B280 - Toch koppakking
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2010 17:59 #1082575
door V700 register
Druk opbouw in het koel systeem PRV B280 - Toch koppakking is gemaakt door V700 register
Beste Volvotics,
Het is een onderwerp met een baard van hier tot gunter, maar goed.
Mijn huidige 760, net als mijn vorige 760, allebei met PRV B280F, bouwden altijd druk op in het koelsysteem, meestal zonder (veel) koelvloeistof te verliezen. De druk was te contateren door harde slangen bij warme motor en altijd een dikke sis als je de dop van het expansievat afdraaide, ook als je een dag niet gereden had. Meerdere posts op dit forum claimen dat druk op het koelsysteem na afkoeling van de motor niet mag of hoort, dus het baarde altijd enigszins zorgen.
Een paar maanden geleden begon met zeer wisselende frequentie het koelwaterverbruik toe te nemen met als bijzonderheid dat ik 1000 kilometer kon rijden zonder een druppel bij te vullen en soms na 30 kilometer 2 liter kwijt was. Geen bellen in het expansievat, geen olie in het koelwater of water in de olie, normale uitlaat gaskleur. Dus ik dacht, voordat we stilstaan met een hoop stoom om de oren, eerst de koppakkingen laten vervangen.
De verrassing is nu dat de koppakkingen eigenlijk nog ingoede staat zijn, geen sporen van lekkage. Dus nu de vraag: als het niet de koppakking is, de slangen in goede staat, waar moet je dan zoeken? De waterpomp is vervangen, de kachel radiator lekt niet, de gas verdamper wordt snel warm, waar moet je nog meer zoeken?
Toevoeging 09-09-2010 - Herstel, we hebben de koppakkingen uitgebreid bekeken en er is bij 1 cylinder toch een verkleuring te zien van de metalen versteviging van de pakking die duidt op ontsnappend gas. Ik zal proberen er een foto van te maken.
Bedankt voor de input
Het is een onderwerp met een baard van hier tot gunter, maar goed.
Mijn huidige 760, net als mijn vorige 760, allebei met PRV B280F, bouwden altijd druk op in het koelsysteem, meestal zonder (veel) koelvloeistof te verliezen. De druk was te contateren door harde slangen bij warme motor en altijd een dikke sis als je de dop van het expansievat afdraaide, ook als je een dag niet gereden had. Meerdere posts op dit forum claimen dat druk op het koelsysteem na afkoeling van de motor niet mag of hoort, dus het baarde altijd enigszins zorgen.
Een paar maanden geleden begon met zeer wisselende frequentie het koelwaterverbruik toe te nemen met als bijzonderheid dat ik 1000 kilometer kon rijden zonder een druppel bij te vullen en soms na 30 kilometer 2 liter kwijt was. Geen bellen in het expansievat, geen olie in het koelwater of water in de olie, normale uitlaat gaskleur. Dus ik dacht, voordat we stilstaan met een hoop stoom om de oren, eerst de koppakkingen laten vervangen.
De verrassing is nu dat de koppakkingen eigenlijk nog ingoede staat zijn, geen sporen van lekkage. Dus nu de vraag: als het niet de koppakking is, de slangen in goede staat, waar moet je dan zoeken? De waterpomp is vervangen, de kachel radiator lekt niet, de gas verdamper wordt snel warm, waar moet je nog meer zoeken?
Toevoeging 09-09-2010 - Herstel, we hebben de koppakkingen uitgebreid bekeken en er is bij 1 cylinder toch een verkleuring te zien van de metalen versteviging van de pakking die duidt op ontsnappend gas. Ik zal proberen er een foto van te maken.
Bedankt voor de input
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2010 18:02 #1286346
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan heb je een lekkende LPG
Dan heb je een lekkende LPG verdamper. Deze perst lpg in het koelsysteem.
Bij een vriend zijn Seatje hebben ze twee keer de kop eraf gehaald voordat ze erachter waren....
Rijd maar eens op benzine en kijk of het dan nog zo is.
Succes!
Groet,
Paul
Bij een vriend zijn Seatje hebben ze twee keer de kop eraf gehaald voordat ze erachter waren....
Rijd maar eens op benzine en kijk of het dan nog zo is.
Succes!
Groet,
Paul
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2010 18:03 #1286347
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dop
Enige druk wordt toegestaan omdat daar het kookpunt van de koelvloeistof mee omhoog gaat. Die druk wordt geregeld door een ontluchting in de dop op het expansievaatje. Mogelijk is die bij jou dicht gaan zitten waardoor het systeem de druk niet kwijt kan. Heb je trouwens al weer gereden, na het vervangen van de koppakking ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2010 18:12 #1286351
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry- beetje off topic.
Heb
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2010 18:29 #1286352
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Radiator
Hé hallo
Heb je al eens een nieuwe radiator geplaatst.?
In het verleden ook eens koel problemen gehad.een nieuwe radiator heeft wonderen verricht.!
Heb je al eens een nieuwe radiator geplaatst.?
In het verleden ook eens koel problemen gehad.een nieuwe radiator heeft wonderen verricht.!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2010 18:50 #1286355
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Henk940: je hebt de melk
@Henk940: je hebt de melk horen klotsen maar je weet niet waar de tepel hangt -
)
De dop laat druk af bij 1,5 bar, komt normaliter het koelsysteem nooit aan. Dus alleen overdruk aflaten bij kokende motor en/of drukopbouw door een lekke koppakking.
Als de drukdop stuk is dan blaast hij te snel af dus de slangen worden helemaal niet warm.
Groet,
Paul
De dop laat druk af bij 1,5 bar, komt normaliter het koelsysteem nooit aan. Dus alleen overdruk aflaten bij kokende motor en/of drukopbouw door een lekke koppakking.
Als de drukdop stuk is dan blaast hij te snel af dus de slangen worden helemaal niet warm.
Groet,
Paul
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-09-2010 16:54 #1286755
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Arme Henk
Moderators: Jerry Stam