Gebruik regels handelaarskenteken.

• Henk Huisman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2010 13:14 #1082239 door Henk Huisman (GAST)
Gebruik regels handelaarskenteken. is gemaakt door Henk Huisman (GAST)
Gebruik   regels  handelaarskenteken door RDW erkende bedrijvenVoor welke voertuigen mag ik het handelaarskenteken gebruiken?  U mag het handelaarskenteken gebruiken voor voertuigen die behoren tot uw bedrijfsvoorraad.Ook mag het handelaarskenteken gebruikt worden voor voertuigen die voor herstel of bewerking bij uw bedrijf ter beschikking zijn gesteld.Het gebruik van het handelaarskenteken moet direct verband houden met de door uwbedrijf opgegeven bedrijfsactiviteiten bij de Kamer van Koophandel.  Mag u het handelaarskenteken ook buiten Nederland gebruiken?  U mag het handelaarskenteken in principe alléén in Nederland gebruiken.Een uitzondering hierop is dat u het handelaarskenteken wel mag gebruiken in België en Luxemburg,maar dan uitsluitend voor het afleveren of ophalen van een voertuig in het kader van koop of verkoop van het voertuig.Het handelaarskenteken mag in die landen dus niet worden gebruikt voor een proefrit.Sinds eind september 2007 is het gebruik van het Nederlandse handelaarskenteken ook toegestaan in Duitsland.Beide landen zijn het na intensief overleg eens geworden over de volgende voorwaarden:• Alleen bedrijfsauto’s mogen met een Nederlands handelaarskenteken in Duitsland rijden.• Deze bedrijfsauto’s mogen daar alleen rijden in direct verband met opbouw, ombouw ofherstelwerkzaamheden die daarmee te maken hebben. Een schriftelijke bevestiging van de werkplaats moet bij het voertuig aanwezig zijn waarmee dit kan worden aangetoond.• In de bedrijfsauto moet naast de voertuigpapieren een geldig verzekeringsbewijs (de groene kaart) aanwezig zijn.  Moet de bestuurder van het voertuig waarop handelaarskentekenplaten zijn aangebracht hetHandelaarskentekenbewijs bij zich hebben?  Ja, de bestuurder moet het originele handelaarskentekenbewijs bij zich hebben, dus geen fotokopie. Als er geen gebruik wordt gemaakt van het handelaarskenteken, moet u het  handelaarskentekenbewijs en de handelaarskentekenplaten opbergen in de daarvoor bestemdeafsluitbare voorziening op uw bedrijfsadres.Na gebruik moeten de handelaarskentekenplaten direct van het voertuig verwijderd worden. Mag ik een klant een voertuig uit mijn bedrijfsvoorraad met handelaarskentekenplaten meegeven ter vervanging van een voertuig dat bij mij in reparatie is?  Nee, u kunt het beste één of meer voertuigen tenaamstellen. Deze kunt u dan meegeven als leenauto of gebruiken als serviceauto. Mag ik een voertuig met handelaarskentekenplaten meegeven voor een proefrit?  Ja, dat mag als het gaat om de aanschaf van dat individuele voertuig. De handelaarskentekenplaten en het handelaarskentekenbewijs worden dangebruikt in het kader van de bedrijfsactiviteiten.Belangrijk is dat u de klant duidelijk maakt wat met het voertuig wel en wat niet mag.Bijvoorbeeld parkeren op de openbare weg mag niet, ook niet voor een korte tijd.Voor overtredingen van de voorschriften blijft altijd degene aan wie het kentekenbewijs is afgegeven aansprakelijk. Mag ik goederen en/of personen vervoeren in of op een voertuig met handelaarskentekenplaten?  Ja, mits dit gebeurt in het kader van de beproeving van het voertuig. In dat geval moeten de personen en/of goederen op het adres van instappen/inladen ook weer uitstappen/wordenuitgeladen. Mag ik een voertuig met handelaarskentekenplaten op de openbare weg parkeren?  Dit mag uitsluitend wanneer, u het voertuig in de onmiddellijke omgeving van uw bedrijfsadres/locatieparkeert én wanneer er op uw bedrijfsterrein even geen plaats meer is. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen wanneer u voertuigen op uw bedrijfsterrein wilt rangeren.Is dit een structureel probleem voor uw bedrijf, dan moet u omzien naar een groter bedrijfsterrein.In het kader van uw bedrijfsactiviteiten mag u wel parkeren op autoshows, automarktenen caravanshows. Mag ik handelaarskentekenplaten voeren op een bedrijfsvoertuig dat zwaarder is dan 3.500 kg. en géén Eurovignet heeft?  Ja, dat mag alleen in Nederland, in het kader van de bedrijfsactiviteiten. Mag ik de handelaarskentekenplaten ook gebruiken op een voertuig dat bij mij in consignatie staat?  Ja, als het voertuig tot de bedrijfsvoorraad behoort van een ander erkend bedrijf. De handelaarskentekenplaten mogen niet worden gebruikt op een voertuig dat uverkoopt voor een particulier.   Deze gegevens heb ik uit de:   RDW - Informatiemap 3 B 0842p voor de voertuigbrancheLaatst gewijzigd: 11 februari 2010 
 De vergunning ( dus het aanvragen van handelaarskenteken ).  De volledige procedure voor het verkrijgen van een handelaarskenteken is als volgt:1) Bij de RDW dient men een aanvraag voor een handelaarskenteken in. Hiervoor gebruikt men deaanvraagformulieren 3E0197 (bedrijfsregistratie) + 3E0198 (handelaarskenteken). Deze formulieren zijnverkrijgbaar bij SI'BON of de RDW. Tevens dient men een uittreksel van de Kamer van Koophandel bij te voegen,dat maximaal 4 weken oud is en waarin is opgenomen dat de bedrijfsactiviteit van het signbedrijf ondermeer het aanbrengen van reclame op auto’s omvat.Daarnaast vraagt de RDW om een verklaring ondernemerschap(omtrent hoedanigheid belastingplichtige) waarin ook de omschrijving reclame aanbrengen op auto’s staat vermeld.Deze verklaring kan men opvragen bij de belastingdienst.2) Bij de RDW worden de drie stukken ingeleverd waarna een (eenmalige) factuur volgt voor circa € 500,-- Hierna voert de bedrijvencontroleur van de RDW een schouw uit.Bij goedkeuring ontvangt men het handelaarskenteken.Vervolgens dient men elk jaar een toezichttarief van circa € 155,-- te betalen. Motorrijtuigenbelasting De verplichting van overheidswege bestaat verder nog uit het afdragen van de motorrijtuigenbelasting. Dit bedrag wordtopgegeven door de belastingdienst, varieert enkele Euro’s per provincie en bedraagt circa € 295,-- per jaar.De gehele procedure (met bijbehorende kosten) verschaft het signbedrijf een handelaarskenteken voor alle motorrijtuigen, dus: motorfietsen, personenauto’s, bestelauto’s,vrachtauto’s en autobussen! WA-verzekering De WA-motorrijtuigenverzekering kan via SI’BON verkregen worden en de premie voor bestelauto’s (personen- bestel- en vrachtauto’s tot een GVW<3500 kg) bedraagt circa € 825,-- per jaar.Voor zwaardere bestel- en vrachtauto’s is de WApremie hoger.De premie van een WA-verzekering is namelijk afgeleid van het gewicht van de auto. In de premie is een korting van 50% verwerkt in verband met het niet opbouwen van een bonuskorting, (Dit systeem wordt ook gehanteerd voor de cascoverzekering).Er geldt een eigen risico per gebeurtenis van € 500,--. Met de collectieve verzekering van SI’BON is er een dekking voor aansprakelijkheid gegarandeerd van € 2.500.000,--.Verzekering voor autobussen wordt op aanvraag in behandeling genomen.Zowel de WA- als Cascoverzekering geven in beginsel een secundaire dekking.Voor een handelaarskenteken is de WA-motorrijtuigverzekering bij de wet verplicht gesteld!   Hoop dat het voor een ieder het nu wat duidelijk is hoe het gebruik van handelaarkentekenplaten is en hoe deze kunnen worden aangevraagd mits men al als zelfstandigeondernemer al actief is of daar toe plannen aan het maken is om in deze bedrijfstak wat wil ( gaan ) verdienen.     Groeten Henk   

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2010 17:59 #1284311 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mooi
Bedankt voor deze info, al hoewel ik 2 keer moest lezen voor ik het begreep.

Maar vanwaar dat u deze informatie met ons deelt?

• Henk Huisman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2010 19:53 #1284318 door Henk Huisman (GAST)
Beantwoord door Henk Huisman (GAST) in topic Omdat....
Omdat het mij op viel op het forum dat er rond dit onderwerp toch veel onduidelijkheid is.
En daar wou ik wat duidelijkheid in trachten te brengen.
Dat je het mogelijk soms twee keer moet lezen om te begrijpen kan ik in komen.
Maar gemakelijker kunnen ze het nou eenmaal niet maken ook bij de RDW helaas niet
En zo het hier boven staat is nou eenmaal de werkelijkheid niks minder en meer dan dat.

Groeten Henk

Moderators: Jerry Stam