940 Automaat met aanhanger naar Frankrijk: extra olie-koeler of niet?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2010 21:04 #1082071 door V700 register
Ik ga binnenkort naar Frankrijk, Vogezen om precies te zijn en omdat we een bungalowtent mee nemen, die 96 kilo weegt (ja, ze bestaan nog) en een campinggas-koelkastje mee wil nemen, heb ik een aanhanger gehuurd.
Die aanhanger weegt 190 kilo, samen met de tent en nog wat spul, rond de 325 kilo, denk ik.
We rijden via Maastricht, Luxemburg en ik meen me te herinneren, dat daar een klim van een kilometer of wat in zat.
Nu heb ik de standaard koeler voor de automaat-olie (die in de radiator) en ik neem eigenlijk aan dat dat voldoende is.
Dat klopt, toch?
(just checking)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2010 21:28 #1283223 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic In theorie..............
heb je gelijk, Bas. Maar met name in de bergen wordt de olie met de standaardkoeler toch wel erg heet. Het is het behoud voor je automaat om, als je in de bergen gaat rijden en ook nog met een aanhanger, een extra oliekoelertje te monteren. Bij mijn automaat Volvo, de s90, uitgerust met trekhaak, is een extra oliekoeler gemonteerd. Ook mijn 740 destijds met automaat heb ik van zo'n extra koelertje laten voorzien. Die paar honderd euro wegen in de verste verte niet op tegen het risico van een (voortijdige) bakrevisie. Eén en ander hangt natuurlijk ook af van hoe lang je nog met je auto wilt doen, maar als je er nog een aantal jaren mee wilt rijden zou ik een extra oliekoeler toch serieus overwegen. Maar als je met beleid met je aanhanger de bergen in gaat zal er heus niet meteen iets naars met je automaat gebeuren.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2010 21:47 #1283224 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi,  Een extra koeler is
Hoi, 
Een extra koeler is natuurlijk altijd beter, maar met het gewicht van die aanhanger is dat toch geen probleem zeker, daar lacht die automaat om. Met een grote aanhanger of caravan is het een ander verhaal. Misschien wel wijs om even olie te verversen van de automaat als dat nog niet gedaan is.
Groetjes,

Mark

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2010 23:00 #1283235 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon
Gewoon een extra oliekoeler erop zetten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2010 10:16 #1283257 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh.

volvo-henk schreef : Gewoon een extra oliekoeler erop zetten.

Is het nou echt zo, dat onze alom geprezen bakstenen met nagenoeg onverwoestbaar blok, door Volvo voorzien zijn van een (zacht ei) automaat bak, met standaard-uitrusting, die in paniek raakt van 300 kilo rollens gewicht aan de kogel?
Dat is toch raar?Ik ga er geen caravan aan hangen hoor, we hebben het over iets wat je met twee man nog van de grond krijgt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2010 10:46 #1283259 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet nodig
Dat aanhangertje klinkt als of er 4 volwassenen in de auto zitten. Heeft u daar een oliekoeler voor nodig?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2010 10:52 #1283260 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Dat is natuurlijk een beetje kort door de bocht, het is wel extra gewicht. Op vakantie gaat de kofferbak ook vol, tanks (lpg en benzine) vol en bij Bas denk ik 2 kleine kinderen. Al met al kom je denk ik met de auto wel aan het maximum gewicht van de auto zelf, met de aanhanger daar achter. Is natuurlijk geen 1600/1800 kg, maar komt wel bovenop het gewicht in de auto.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2010 10:56 #1283261 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
Hallo Bas,

Gezien het de aanzienlijke km stand van jouw 940 en het feit dat er een trekhaak onder zit, lijkt het mij sterk dat jij, danwel de vorige eigenaar nooit met een zware vracht hebben rondgereden in de heuvels. Dus lijkt de noodzaak mij niet groot.
Als je een beetje met beleid rijdt, dan is het geen probleem. Volvo's zijn met ruime veiligheidsmarges in elkaar geschroefd, toch?? 

Fijne vakantie vast toegewenst
gr. Alfred 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2010 11:03 #1283262 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou
Die automaatkoeler is wel een officiele Volvo accessoire die werd aangeraden bij rijden in de bergen/cq met caravans. Het is dus niet een broodje-aap verzinsel van aftermarket prutsers die hun spullen proberen te verkopen door bangmakerij. Maar ja, er staat niet bij vanaf welke aanhangergewichten, bij welke snelheden en bij welke hellingshoeken je die nodig hebt. Blijft dus een kwestie van inschatten. Je zou denken dat het wel meevalt, met een lichte aanhanger (geen groot frontaal oppervlak zoals een caravan).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2010 11:21 #1283263 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor wat het waard is
Voor wat het waard is: wij zijn onlangs met z'n 4-en naar de Vogezen geweest via Antwerpen, Brussel, Luxemburg, Metz, Nancy enz. Onze auto zat tot aan de nok toe vol (de Waard uitrusting, koelkast op gas en 12v, kratten zooi, etc, past allemaal prima als je geen zicht naar achteren nodig hebt) en drie fietsen op de knop. Het is geen 300kg maar ik kan je wel melden dat de automaat in 4 bij 120 slechts in een heel enkel geval uit de lockup sprong bergje op (in die gevallen zette ik hem handmatig in de 3 waardoor hij weer in de lockup ging) dus ik kan me voorstellen dat als jij je aan de geboden snelheid houdt met kar, er niets aan de hand is. We hebben niet dezelfde automaat maar ik maak deze opmerking om weer te geven dat ik het idee heb dat de 'belasting' van de automaat op deze rit dus wel meevalt.
tip: neem een hamer mee. Die kleigrond is nogal wat werk als het om haringen erin jassen gaat... 

Moderators: Jerry Stam