Bekenden van mijn Volvo (zilvergrijze 1986 744 GLT)?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2010 17:24 #1081720 door V700 register
Sinds enkele maanden heb ik mijn Volvo 740 GL Estate '89 vervangen door een 740 GLT sedan '86 (PZ-50-HZ). Het wegvallen van de MRB in de toekomst is een erg mooi vooruitzicht, maar dat is niet de enige reden dat ik deze auto aangeschaft heb.
Eén van de vele vorige eigenaren is zo vriendelijk geweest de standaard B230E en 4-bak met overdrive te vervangen door een B234f met AW72. Ik ben nu wel heel benieuwd of dit toevallig een bekende is van de vereniging en zo mogelijk wat historie van de auto te achterhalen. 

De klus lijkt tot nu toe heel goed gedaan. Alle kabels zijn netjes bij elkaar geplakt, alle luxe zijn overgezet (el. ramen, dak, antenne, blauw halfleer, stabi op achteras). De type-plaatjes zijn ook allemaal overgezet. Enkel alle rubbers zijn behoorlijk vergaan, de remmen waren matig en er lijkt wat speling op de achteras te zitten. Allemaal zeer acceptabele slijtage bij een bijna-klassieker.

Voor de geïnteresseerden: er miste enkel een hoop spoilerwerk. De zwarte kappen onderop heb ik van de estate gehaald, allerhande kleine dingetjes zijn overgezet. Bilstein B6'jes op de vooras, nieuwe remmen rondom. Al met al komt de auto redelijk in de buurt van mijn ideaal. Het is weliswaar geen estate, naar de sedan rijdt net zo lekker of misschien wel beter. In de toekomt moeten er nieuwe polybussen op de 'torquerod' en panhard, B6 op de achteras en alle zwarte sierlijsten ga ik opnieuw spuiten. paar fotootjes staan <a href=" www.autojunk.nl/2010/05/my-baby-volvo-744-glt " target="_blank">hier.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2010 18:16 #1281361 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic he de pz 50 hz,  hoe zit je
he de pz 50 hz,  hoe zit je chassisnummer erin? deze is 100% zeker omgekat...
de originele auto heb ik nl in den haag ooit bereden (bj 89). wie hem omgekat heeft weet ik niet..

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-06-2010 18:56 #1281366 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Bij RDW
Bij RDW is die ook nog steeds bekend als Overdrive en niet als Automaat.
En staat het oude motorvermogen er ook nog bij..
Oe.
Daar kan je wel serieeus problemen mee kregen.Bij meer vermogen [8V naar 16V] moet ie volledig RDW herkeurd worden.Bij plaatsing automaatbak officieel ook..
Gewicht is nu ook veel hoger [16V en automaat, koeler etc..etc] dan bij de RDW staat.Hij hoort dus officeel een belasting klasse hoger..
En als die dan ook officieel niet van 86 is...ben je helemaal gaar.

Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2010 19:45 #1281372 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jan-Geert, Je zegt dat de
Jan-Geert,
Je zegt dat de auto omgekat is. Welke indicatie heb je dan precies dat deze auto gestolen is?
Volgens Wikipedia ( zie hier: <a href=" nl.wikipedia.org/wiki/Omkatten " target="_blank" title="Definitie omkatten"> nl.wikipedia.org/wiki/Omkatten ) is omkatten de illegale activiteit van het van een andere gedaante voorzien van een auto nadat deze gestolen is.
Volgens het RDW is de auto in de boeken gegaan als een GLE. Hij staat daar met een datum van eerste toelating 15-9-1986 en zou van de 2.3 liter 4 cylinder met 96kW voorzien moeten zijn.
De Volvo is dus klaarblijkelijk geen GLT maar een GLE die voorzien is van GLT-delen. Ik zie qua uiterlijk de belettering op de kofferklep, de gestreepte zijruitjes en de zwartgemaakte ruimte achter de nummerplaat.
De versnellingsbakwissel was bij Alwood bekend. Wordt hier ook wel eens gedaan toch? Dus graag reacties van bezoekers die hier ervaring mee hebben of hier papierwerk aanvast zit.
De motor is simpel te checken. Een 16V is makkelijk te onderscheiden van een 8V. Ook hier weer, als deze wissel heeft plaatsgevonden, graag meer info of dit kan en of ook hier procedures aan kleven.
Kortom, omkatten vind ik wat kort door de bocht en voor de rest graag meer info zodat Alwood wat meer geholpen is.
Groet,
Támas

• Henk Huisman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2010 19:52 #1281373 door Henk Huisman (GAST)
Beantwoord door Henk Huisman (GAST) in topic Wel van 86
De PZ-50-HZ is bij de RDW anders wel van 15-9-1986
Dus dat beetje meer gewicht maakt straks toch niks meer uit.
En is het nu een automaat in plaats van een handbak daar zou ik mij echt niet zo druk over maken.
Er zitten wat meer pk,s in,..nou leuk toch.
Ik weet wel daar zijn ook weer wat regels voor, de % regeling.
Henk

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-06-2010 20:03 #1281375 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Automaatbak
Automaatbak wissel word inderdaad wel vaker gedaan.
Heb zelfs iemand op het forum ermee geholpen
Automaatbak zou ik zelf niet moeilijk om doen, officieel moet je het wel melden / laten checken bij de RDW, net als met een motorwissel.Met alleen een automaatbak zou ik ook niet moeilijk doen, maar de wissel naar een 16V MET automaatbak zou ik niet doen.En al helemaal niet bij een Sedan.
De wagen staat als 1245KG te boek, 5KG meer en hij zit een klasse hoger..De ATF olie voor de bak is dat al.
Bij een Estate is dat verschil wel minder, en blijf je denk ik wel in de dezelfde belsting klasse.
En als ie wel officieel van 86 is is dat wel gaaf!
Voorderest een gave bak.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2010 20:25 #1281377 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omkatten
Een omgekatte auto hoeft tegenwoordig niet meer gestolen te zijn hoor: door de vrijstelling tot 1 januari 1987 worden auto's van een later bouwjaar voorzien van het chassinummer en papieren van een auto van vóór die datum. Dat brengt winst, en winst is een reden om fraude te plegen bij sommige lui!
&#160;
Ik hoop voor je dat het bij deze auto niet zo is want de overheid heeft e.e.a. inmiddels óók in de peiling.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2010 20:36 #1281380 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen dubieuze wissel
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Zoals ik het zie zijn de motor en bak gewisseld, en is het eigenlijk gewoon een 1986 Volvo 740. Ik meende te herinneren dat zolang het aantal cilinders en de brandstof gelijk blijft er geen grote problemen aan een dergelijke wissel hangen.

De auto zat verder ook vol oude onderdelen. Er zaten girling-remmen op met veerpoten waarbij de schijf en naaf integraal zijn, die heb ik verwisseld voor een nieuwer type veerpoot met Bendix en losse schijven. Chassis-nr. en papieren kloppen uiteraard ook helemaal. In het plaatwerk zitten lichte verschillen in tint, dus daar is misschien ook wat bij elkaar gesprokkeld.

Vwb herkeuringen... ik weet er een beetje van vanuit het land-rover circuit, en dan moet je volgens mij heel veel aan een auto gedaan hebben. Een groot nadeel is dat het gewicht op het kenteken (leeg) altijd veel lager is dan hetgeen ze op een dergelijke keuring meten. Over een jaar maakt dat natuurlijk helemaal niet meer uit. 
Een andere regel was in de trant van 'nooit meer nieuw spul monteren dan zoveel procent'. Komt erop neer dat je niet ongestraft een 850-carrosserie op een 740-chassis kan zetten. Een grote 'maar' hierbij is dat je wel altijd met nieuwe fabrieks-onderdelen mag repareren. Als je de motor wisselt voor een nieuwe volvo (b2xx) viercilinder in, is er niks aan de hand. Aangezien de carrosserie verder ook klopt met een 86-er, en het aantal deuren uiteraard onveranderd is, lijkt het mij vrij onschuldig?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2010 22:52 #1281398 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je chassisnummer matcht je
Je chassisnummer matcht je documentatie, het bouwjaar klopt. De uiterlijke GLT delen maken geen verschil. Het blijven 740 delen. Het enige wat je zou kunnen nagaan is de motor- en versnellingbakwissel. Dit is de pagina bij RDW die over het veranderen van voertuigen gaat.
<a href=" www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/auto/aanp..._aan_uw_voertuig.htm " target="_blank" title="RDW"> www.rdw.nl/nl/voert...engen_aan_uw_voertuig.htm
Lees vooral door bij de linkjes identiteitsonderzoek en technische keuring.
Groet,
Támas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2010 23:24 #1281404 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic goed als jullie de koppen in
goed als jullie de koppen in het zand steken. ik weet het wel beter het verhaal van de pz 50 hz.

Moderators: Jerry Stam