Synchro 3e versnelling zn beste tijd gehad?

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-06-2010 21:48 #1081496 door Gerben Mol
Synchro 3e versnelling zn beste tijd gehad? is gemaakt door Gerben Mol
Hallo Volvisti,
Bij het terugschakelen naar de 3, geeft de 3 regelmatig een vrolijke kreun, en slaat terug.Bij het opschakelen geen probleem.
Gebeurt ook niet altijd, maar wel steeds vaker, en regelmatiger.
De rest van de versnellingen geen probleem, alleen de 3.
Soms dagen dat ie niet kreunt, en soms bijna iedere rit.
Ook alleen bij terugschakelen [4 naar 3, 5 naar 3]
?
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2010 01:27 #1279916 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic gaat vanzelf weg had ik ook
gaat vanzelf weg had ik ook

ga maar alvast sparen voor een M90, al zij die stukken goedkoper dan ik in der tijd moest betalen

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2010 11:17 #1279945 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb het zelfde gehad een
Ik heb het zelfde gehad een jaar of wat geleden met mijn 740 maar dat was alleen als ik hem in achteruit zette.
was even een kwesti van tegen de 3e versnelling houden en hij ging zo zijn achteruit in. duurde ongeveer 4 weken en is vanzelf over gegaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2010 11:28 #1279947 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dubbel klutsen
Je kunt ook een beetje tussengas geven bij het terugschakelen.
Rob K.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2010 12:28 #1279958 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goeie tip, ook zonder problemen!
Dit is een heel goeie tip!
Ik heb zelf ook de neiging om flink op de motor af te remmen en dat heeft in het verleden al menig synchroring en koppelingsplaat doen slijten. Ondertussen rij ik ruim 6 jaar met de wagen en aangezien ik daarvan ruim 4 jaar als halftijds chauffeur met voornamelijk stadsverkeer heb gewerkt, is mijn schakeltechniek toch flink verbeterd in die tijd.
Mijn ervaring is dat een dot tussengas tijdens het terugschakelen de boel een flink stuk soepeler laat verlopen en de versnellingsbak en koppeling spaart. Na een tijdje had ik mijn werkketel dan ook voldoende onder de knie om zelfs zonder ontkoppelen én zonder gekraak te kunnen terugschakelen. Met mijn Volvo doe ik dit echter nooit, maar ik zorg er tijdens het schakelen wel voor dat de motor op ongeveer het juiste toerental zit voor ik de koppeling los.
Jammer dat de automaat die in Xenia's Volvo geleverd is niet altijd doet wat ik wil (voor een bocht het gas lossen aan 70km/u in derde versnelling resulteert vaak in het opschakelen naar Overdrive bijvoorbeeld), want verder is zo een automaat ook heel handig ivm afremmen op de motor door het uitschakelen van de Overdrive of het terugschakelen naar 2 via de pook, zonder me zorgen te moeten maken over een slippende droge koppeling of slijtende synchro's...
groetjes,Isabelle 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2010 16:02 #1279968 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of even tegen de 2 houden en
Of even tegen de 2 houden en dan naar zijn 3.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2010 17:07 #1279976 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Double Clutchen
Als je synchromesh het begeeft, kun je je eigen synchromesh worden: koppeling in en in z'n vrij, koppeling op en weer in en dan naar de volgende/vorige versnelling. En dat een beetje vlot natuurlijk! Ik kan het heel goed, dus iedereen kan het leren?? Op die manier zorg je ervoor dat de tandwielen in de bak dezelfde snelheid draaien.
Vroeger (en in dienst met de oude DAF's) moest je altijd zo schakelen!
En trouwens: als een M90 achter je motor past, zou ik een '97 of '98 M90bak kopen: die hebben o.a. een versterkte synchromesh op de derde versnelling!! En pas op: ik ben er met schade en schande achter gekomen dat de M90 van een diesel en/of een 6 cilinder niet aan een 4 cilinder past!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2010 17:27 #1279977 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leren schakelen

whitehorse schreef : Vroeger (en in dienst met de oude DAF's) moest je altijd zo schakelen!

Ik herinner het me als de dag van gisteren; Na gedegen rijopleiding in Blerick, mijn hele diensttijd 3-tonner chauffeur geweest bij de "Lichte Lua" in Ede
Rob K.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2010 18:50 #1279985 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi
Het mooie was dat de synchromesh van al die 3ton's DAF's slecht was op <u>alle</u> versnellingen, en dat terwijl ze toch wel degelijk met synchromesh geleverd waren!!!
Als chauffeur had je het wel goed, maar als genie-soldaat niet!
Gelukkig was ik fourier en later deed ik de reserveonderdelen voor het rijdend materieel in Nunspeet, dus..

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-06-2010 20:21 #1280094 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Klotsen
Dubbel klotsen, en schakelen zonder koppeling [zelf synchro spelen] is mij allemaal bekend.
Maarja, omdat constant te doen is niet de bedoeling, synchro moet gewoon zn werk doen
Tegen de 2 aanhouden en dan naar de 3 vind ik al helemaal niks, dan slijt je zomaar de synchro van nummer 2 eruit.Dat schiet niet op.
Afglopen dagen heeft ie weer gewoon goed gedaan, geen gekreun geklaag of wat dan ook.Bizar.Ben benieuwd.
Heb iniedergeval al een andere bak geregeld als reserve.
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam