Advies over aanschaf 940 estate

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2010 00:34 #1080445 door V700 register
Advies over aanschaf 940 estate is gemaakt door V700 register
Hallo Volvo-liefhebbers,
Ik heb vandaag afscheid genomen van mijn Ford Transit Ambulance uit 1981. Een prachtige oldtimer, maar voor iemand zonder affiniteit met plaatwerk, was het vele roesten niet meer bij te houden...Als opvolger willen we graag een volvo 940 estate aanschaffen. Goed beschermd tegen roest, naar wat ik heb begrepen! Mijn busje reed 1:5 en op superbenzine, dus een LPG tank was de eerste grote aanschaf na import. Nu twijfel ik over wat ik met onze nieuwe auto wil: een LPG(G3) installatie of 'alleen op benzine' . Ik rijd niet veel, ca 15.000 km per jaar. Ik weet dat ik het omslagpunt haal als ik puur naar belasting en brandstofverbruik kijk, maar ik heb geen idee wat ik voor extra onderhoudskosten op mijn hals haal met een G3 installatie. Kan iemand ons hierover advies geven? We zitten te denken aan een 940 met een bouwjaar van 95-98. Vlak in de buurt zit een Volvo-aanbieder die Bovag garantie geeft en goede recensies krijgt. Samen met een aankoopkeuring en de vele aankooptips die ik op jullie fraaie site kan vinden, ga ik vol vertrouwen een nieuwe aankoop aan, Als iemand nog een extra tip heeft of een leuke (niet witte) 940 te koop weet te staan, dan houd ik me van harte aanbevolen!
Hartelijke groeten,
Jeroen Kamp

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2010 01:04 #1272936 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Plek
Hallo Jeroen
Een gastank wordt bij onze estates vaak ingebouwd op de plek waar normaalgesproken het reservewiel ligt.  Sommige mensen kunnen daar mee leven, anderen vinden dit onprettig.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2010 21:06 #1273054 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderhoud valt wel mee, nieuw inbouwen is duur
Gas rijden vergt wel wat meer onderhoud (kleppen stellen en op gegeven moment cylinderkoprevisie) maar bij 15000 p.j. zal dat wel meevallen. Bedenk wel dat een nieuwe G3 installatie bijna net zo veel kost als de auto zelf... Dat omslagpunt komt dan toch pas na een paar jaar. Zelf rijd ik alleen op benzine, ook max. 15.000 p.j. Als ik opnieuw een 940 zou kopen, zou ik kijken naar een exemplaar met aantoonbaar onderhoud en reeds G3 ingebouwd. En als je toch zelf wilt laten inbouwen, zou ik een half jaar wachten zodat je zeker weet dat er geen onvoorziene dure reparaties zijn en dat je er een paar jaar in wilt blijven rijden zodat je nieuwe aankoop die investering waard is. En mischien een beetje zure opmerking: aantoonbaar (rekeningen, onderhoudsboekje, bij de verkopende garage) onderhoud vind ik belangrijker dan Bovag garantie van een half jaar maximaal. Bedenk dat ook de nieuwste 940 al zo'n 12 jaar oud is, aantoonbaar onderhoud is dan echt wel belangrijk. Overigens heb ik daar zelf niet op gelet bij de auto die we nu hebben en toch is dat goed gekomen... Maar de volgende keer let ik er wel op.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2010 21:14 #1273056 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier wordt...
net een prachtig 940 estate aangeboden door Marcs. www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/31973Alleen de G3 er nog in en voor jaren proleemloos rijden!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2010 22:28 #1273075 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar 15.000 km op jaarbasis?
Dan zou ik fijn op benzine blijven rijden. Ik rijd zo'n 4 jaar een estate op lpg omdat ik gewoon te veel rijd voor benzine. Toch blijf ik het op zijn tijd behelpen vinden. Altijd maar weer de vraag als er motorisch wat is of het uit de lpg of benzine richting komt vind ik vervelend.
Buiten dat, de belasting is zo extreem voor onze lpg'ers die geen g3 hebben: als ik 15.000 km rijdt met mijn estate op gas ben ik aan brandstof en belasting €3012,- kwijt. (1 liter op 6,3 km en €1560,- belasting). Met de sedan van mijn vrouw ben ik € 3300,- kwijt (1 liter op 8 km en € 660,- belasting).
Al met al zou ik bij zo'n kleine kilometrage fijn op benzine blijven rijden. Maar dat is mijn mening.
Groet
Bas

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2010 23:11 #1273085 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Helemaal eens.
Hoewel mijn S90 op gas( G-3) staat, sluit ik me helemaal bij de mening van Bas aan. Het voordeel is minimaal bij 15000km en je loopt toch het risico op extra onderhoud waardoor de balans al snel naar het negatieve kan doorslaan.
Ik heb mijn S90 eerst zakelijk gereden maar nu het mijn privé auto is kom ik ook maar op max. 15k per jaar. Eruit slopen gaat me te ver maar als er ooit grote kosten aan komen, dan gaat de installatie er uit. Belasting is 4x € 329 per jaar, totaal dus € 1316,= per jaar. LPG kosten 15000: 7,3= 2055 liter x € 0,60 ( mijn prijs aan de witte pomp) = € 1233,= . Totaal aan MRB plus brandstof € 2549,=
Op benzine 15000: 9= 1667 liter x € 1,50 = € 2500,= plus MRB per jaar € 912,= is totaal € 3412,=. Bij 15k loont het dus nog wel, maar als ik bij 10k blijf steken dan wordt het verschil erg klein. En in de  3 jaar dat ik de S90 nu privé heb, zijn er maar 36000 km op de teller bijgekomen. En daarmee het jaarlijkse voordeel geslonken naar krap 600€ per jaar.

Groeten, Jan.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC