Bedankt voor alle informatie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2010 17:37 #1078529
door V700 register
Bedankt voor alle informatie is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
Ik rij een 745 GLE uit 1990 op Curacao. Aangezien hier geen dealer is, weinig Volvo kennis en al helemaal geen onderdelen (er rijden maar 2 745's en een stuk of 6 740's), raadpleeg ik het forum sinds een jaar regelmatig.
Afgelopen vrijdag merkte ik dat m'n dashboard verlichting wat flauwtjes brandde maar niet verder nagedacht. Twee uurtjes later wilde die niet starten, accu te leeg. 's Avonds even forum geraadpleegd en kreeg hier een vermoeden van defecte dynamo. 's Ochtends meten en de dynamo gaf veel te weinig stroom met rare hoge uitschieters. Gemiddeld zo'n Volt of 2 regelmatig 0 Volt met af en toe periodes van 13,7 Volt. Dus koolborstels controleren en inderdaad, afgesleten. Nieuwe koolborstelbrug gehaald (helaas imitatie uit China, maar hij past) en klaar!! Maar door goed een aantal onderwerpen/topics te lezen ben ik eigenlijk iedere keer in staat om veel oorzaken uit te sluiten waardoor het niet iedere keer een grote barre zoektocht wordt naar storingen. Forum van hoog niveau!
Nou had mijn oude Volvootje al een maand of 2 kuren met de knipperlichten. Overdag meestal prima maar 's avonds bijna nooit functionerend. Had het relais al doorgemeten en preventief vervangen maar kwaal bleef. Na het plaatsen van de nieuwe koolborstels werken ze weer 100%, ook 's avonds. Heb zitten denken over oorzaak en gevolg... Mijn conclusie is eigenlijk deze; door bijna versleten koolborstels kreeg de knipperlicht relais (in mijn wagen relais G) af en toe te weinig Watt om goed te functioneren. Ik meen dat zo'n relais 4 Watt gebruikt? En er zit toch een stripje Bi-metaal in dat door spannings fluctuaties open en dicht gaat? 's Avonds met de verlichting aan is er dan dus continu te weinig Wattage voor functioneren van relais. Zou het andersom dan ook gelden? Dat als je knipperlichten (of andere apparatuur dat bepaald aantal Watt nodig heeft) beginnen te storen (vooral met verlichting aan), dat een indicatie zou kunnen zijn voor (bijna) versleten koolborstels?
Met vriendelijke groet,
Michel
Ik rij een 745 GLE uit 1990 op Curacao. Aangezien hier geen dealer is, weinig Volvo kennis en al helemaal geen onderdelen (er rijden maar 2 745's en een stuk of 6 740's), raadpleeg ik het forum sinds een jaar regelmatig.
Afgelopen vrijdag merkte ik dat m'n dashboard verlichting wat flauwtjes brandde maar niet verder nagedacht. Twee uurtjes later wilde die niet starten, accu te leeg. 's Avonds even forum geraadpleegd en kreeg hier een vermoeden van defecte dynamo. 's Ochtends meten en de dynamo gaf veel te weinig stroom met rare hoge uitschieters. Gemiddeld zo'n Volt of 2 regelmatig 0 Volt met af en toe periodes van 13,7 Volt. Dus koolborstels controleren en inderdaad, afgesleten. Nieuwe koolborstelbrug gehaald (helaas imitatie uit China, maar hij past) en klaar!! Maar door goed een aantal onderwerpen/topics te lezen ben ik eigenlijk iedere keer in staat om veel oorzaken uit te sluiten waardoor het niet iedere keer een grote barre zoektocht wordt naar storingen. Forum van hoog niveau!
Nou had mijn oude Volvootje al een maand of 2 kuren met de knipperlichten. Overdag meestal prima maar 's avonds bijna nooit functionerend. Had het relais al doorgemeten en preventief vervangen maar kwaal bleef. Na het plaatsen van de nieuwe koolborstels werken ze weer 100%, ook 's avonds. Heb zitten denken over oorzaak en gevolg... Mijn conclusie is eigenlijk deze; door bijna versleten koolborstels kreeg de knipperlicht relais (in mijn wagen relais G) af en toe te weinig Watt om goed te functioneren. Ik meen dat zo'n relais 4 Watt gebruikt? En er zit toch een stripje Bi-metaal in dat door spannings fluctuaties open en dicht gaat? 's Avonds met de verlichting aan is er dan dus continu te weinig Wattage voor functioneren van relais. Zou het andersom dan ook gelden? Dat als je knipperlichten (of andere apparatuur dat bepaald aantal Watt nodig heeft) beginnen te storen (vooral met verlichting aan), dat een indicatie zou kunnen zijn voor (bijna) versleten koolborstels?
Met vriendelijke groet,
Michel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2010 21:29 #1260807
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dushi...
Bon tardi, Michel!
Toen ik op Curacao woonde zat er even buiten Salina, richting Caracasbaai, op een hoek een garage met een Volvo-logo op de gevel.
Loopt daar niet nog iemand rond die je kan helpen? 't Is al wel 14 jaar geleden dat ik vertrok, maar goed...
Zelf reed ik in een lichtgele Mercury Monarch uit '75 en een witte 2CV uit '83 over het eiland.
Ik heb ooit alle 2CV-eigenaren (maar liefst 6...) bij elkaar gehaald en met deze 'meeting' in het AD en de Amigoe gestaan
Geniet daar en stel hier vooral je vragen. Met je eerste kan ik je helaas niet helpen...
Ayo,
Joost
Toen ik op Curacao woonde zat er even buiten Salina, richting Caracasbaai, op een hoek een garage met een Volvo-logo op de gevel.
Loopt daar niet nog iemand rond die je kan helpen? 't Is al wel 14 jaar geleden dat ik vertrok, maar goed...
Zelf reed ik in een lichtgele Mercury Monarch uit '75 en een witte 2CV uit '83 over het eiland.
Ik heb ooit alle 2CV-eigenaren (maar liefst 6...) bij elkaar gehaald en met deze 'meeting' in het AD en de Amigoe gestaan
Geniet daar en stel hier vooral je vragen. Met je eerste kan ik je helaas niet helpen...
Ayo,
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2010 13:19 #1260896
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog een voorbeeld geen dynamo maar accu
Auto wilde laatste tijd niet aanslaan. Draaide wel rond. Hoorde de klep op de lpg tank ting-tok-ting-ting-tok-rammel. Die ging dus niet goed open. Hoop nagedacht,oorzaak,gevolg,vialtronic/relais verdacht, maar na een nachtje slapen toch maar de simpele oplossing: koud-auto-start-niet-dus-accu. Heb tegenwoordig twee identieke auto's. Accu's omgewisseld en weer vroemmm.
Rob
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





