Welke Volvo kopen? 940/960/850/v90

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2010 12:59 #1078484 door V700 register
Welke Volvo kopen? 940/960/850/v90 is gemaakt door V700 register
Hallo,
Tot nu toe heb ik altijd in de luxe positie verkeerd dat mijn baas voor de leaseauto betaalde. Ik ga nu voor het eerst een eigen auto kopen. Omdat ik altijd met veel plezier Volvo heb gereden en het bovendien zeer aansprekende auto's vind, zou ik graag een grote Volvo kopen. Het liefst een stationwagen, waarbij mijn voorkeur het meeste uitgaat naar een 940, 960, 850,v90 of vergelijkbaar.
Ik heb alleen echt geen idee waar ik mijn zoektocht moet beginnen. Is er iemand die me kort wegwijs kan maken in wat een goede keus zou zijn? (model, motorkeuze, uitvoering, jaartal, automaat of handgeschakeld). Ik ben op zoek naar een betrouwbare auto. Ik rij ongeveer 20 - 25 duizend km per jaar en wil de auto een lange tijd rijden. Mijn familie en de hond moeten erin kunnen. Ik ben zuinig op mijn spullen en ben van plan ook de Volvo goed te laten onderhouden.
Waar moet ik op letten? Is er een garage waar ik het onderhoud zonder zorgen kan laten doen (ergens rond Den Haag/Amsterdam) of waar iemand me zonder schroom naar zou verwijzen voor aanschafadvies? Welke auto zouden jullie kiezen tot een bedrag tot ca. EUR 5.000?
Feedback wordt zeer gewaardeerd!
Groet, Edo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2010 13:58 #1260481 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic welke Volvo?
Een met wielen ...

Voorwiel- of achterwielaandrijving? Voorwie,l dan een 850 of V70.
Achterwielaandrijver dan een uit de 900-serie. Ik zou kiezen voor een 940 Polar van 1997 of 1998 (de laatste die gemaakt zijn). Of anders een V90 uit dat bouwjaar, ook de laatste.
Meestal zitten deze auto's vol met extra's voor weinig omdat de modellen uitlopend waren. Een 940 is er dan als 2,3 liter turbo (eventueel automaat) en een V90 is te koop als 3 liter 6 cilinder met 180 of 204 PK, en ook in automaatversie.
Onderhoud V90 is iets duurder (veel elektronica) maar deze auto rijdt prettiger door zijn wegligging.

Ga vooral rijden met zulke auto's en u zult verschil ontdekken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2010 14:00 #1260482 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welkom
Welkom op de site !Je bent hier natuurlijk niet helemaal onder een onbevooroordeeld publiek, het hart van de meeste mensen hier ligt toch bij de 700 serie (7x0, 9x0, x90). De 850 hoort hier niet bij. Dat is een nieuwe generatie van Volvo met andere motoren (hoewel de 5 cilinder uit de 850 op de 6 cilinder van de 960 lijkt) en natuurlijk voorwielaandrijving ipv achterwielaandrijving. Ook qua rijden is het een andere ervaring. Wat me opviel toen ik een ruime 2 jaar terug voor dezelfde vraag stond was dat er eigenlijk maar weinig nette 850's met een relatief lage kmstand (< 3 ton) te vinden zijn. Het aanbod in de 700 serie is een stuk groter. Je vindt gemakkelijker eentje met een lagere kmstand, netter van binnen/buiten en vaak ook voor een gunstiger prijs. Gezien jouw kms/jaar zou je denk ik voor een diesel of LPG gaan ? De diesels zijn alleen in de 740 en 940 in NL geleverd (de 780 buiten beschouwing gelaten) t/m 95. Je moet wel goed met deze diesels om kunnen gaan om er lang plezier van te hebben. Rustig rijden, goed warm rijden etc. Ze zijn niet zo snel en gaan trappen helpt qua snelheid niet en je sloopt je motor er snel mee. Gelukkig kunnen de benzinemotoren in de 940, 960 en x90 heel goed op LPG. Kies bij de 6 cilinders (960, x90) en 4 cilinder turbomotoren (940) wel voor een LPG injectiesysteem. Dat kan dampgas (Prins VSI, Landi LSI etc) of vloeibare LPG (Vialle LPi) zijn. Verdamper installaties zijn voor deze motoren niet geschikt ivm backfire gevoeligheid met als ultieme ramp een autobrand. Met die moderne systemen kun je vaak ook G3 op kenteken krijgen wat toch ruim 300 euro per jaar scheelt in wegenbelasting. Vialle LPi is wel een wat gevoeliger systeem qua storingen en een slijtende pomp, als je een auto koopt met LPi is het wellicht verstandig om daar een beetje budget voor achter de hand te houden. Wat je zou kunnen overwegen is eentje op benzine te kopen. Paar maanden in rijden om te kijken of hij bevalt en of hij goed is (olie + kvs verbruik in de gaten houden). Lijkt het goed dan kun je zelf een LPG installatie in laten bouwen. Voordeel is dat je makkelijker eentje vindt met een lage kmstand (die vaak minder gebruikssporen hebben) en dat je een "frisse" LPG installatie hebt waarbij je eerst geen problemen hoeft te verwachten. Ikzelf rijd een 940 LPT (turbomotor) icm Vialle LPi met G3 op kenteken. Erg prettige motor met verrassend veel koppel voor een benzinemotor (230Nm @ 2300rpm). De LPT (en zijn sterkere broertje de HPT) zijn de enige motoren die vanaf '95 zijn geleverd. Daarvoor werden in de 940 ook de diesels en non-turbo's geleverd in de 940. Voor de rest: ga proefrijden in een 940, 960 of x90 en 850. Probeer een handbak en een automaat uit en wellicht ook een diesel.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2010 15:56 #1260497 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Welke volvo
Edo,
Welkom hier en logischerwijs zul je op dit achterwielaangedreven forum te horen krijgen dat de 700 en 900 serie de juiste keuze is. En daar komt ie ..... dat is het ook. Gezien je budget en aantal kilometers zou ik zoeken naar een late 940 station diesel of een fijne 960 station. Waar je op moet letten bij aanschaf kun je middels de zoekfunctie vinden. Voor het bedrag dat je beschikbaar hebt is heel veel moois te koop en mocht het een benzine versie worden zou ik gaan voor een LPT versie maar dat is geheel aan jou natuurlijk. Enfin met mij schiet je niet veel op maar de volgende auto trok wel mijn aandacht <a href=" www.autotrader.nl/auto/kopen/Volvo/960/2...mp;total=7&pos=1 "> www.autotrader.nl/auto/kopen/Volvo/960/2...mp;total=7&pos=1
Susses !
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2010 16:08 #1260500 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 940 natuurlijk
Hallo Edo,
Welkom. Ik ben enkele maanden geleden op dezelfde manier 'blanco' in dit avontuur gestort. Zocht een oudere Volvo met vooral minder elektronica. En heb toen het volgende geleerd:
740/940 is eenvoudiger techniek dan 960, dus minder kans op storingen en goedkopere reparaties en minder verbruik.
850 is modernerder maar heeft voorwielaandrijving ipv achterwiel. Nu met de sneeuw merk je goed het verschil: lang leve de achterwielaandrijving. Persoonlijk heb ik ook het idee dat de 850 door een ander publiek gereden werd en vaker zijn afgeragd, dan de 940.
240 is natuurlijk een schitterende classic en daardoor onbetaalbaar geworden.
Het geld dat je extra moet uitgeven voor een 740 klassieker (van ouder dan 25 jaar), is beduidend meer dan een aantal jaren wegenbelasting voor een jongere 940.
Het interessants vind ik de lijst met kilometrages - <a href="/node/27063" target="_blank" title="Kilometerstanden-topic">deze link dus</a>. Die geeft een goede indicatie van welke motoren langdurig presteren. En dan zie ik verdacht vaak de B230FK met AW71 automaat staan. Die heb ik dus - mede vanwege die lijst - gekocht. Diesels staan ook hoog op de lijst.
Dan heb je hier ook nog de aankooptips en een testformulier - <a href="/node/10789" target="_blank" title="aankooptips">hier dus</a>. Ook erg nuttig.
Heb je iets in te ruilen, dan moet je dat gewoon eerst particulier verkopen. Inruilen is zinloos, want dan ben je bij het zoeken beperkt tot een garagebedrijf, terwijl je ook veel bij de particulier vindt. Op dit forum worden regelmatig auto's aangeboden die ook bekend zijn bij de leden. Da's zekerder dan een autohandelaar.
En verder zijn sedans beduidend goedkoper dan stations. Staar je niet blind op leren stoelen e.d. want dat soort zaken zijn allemaal later te vinden en in te bouwen. De staat van koetswerk en motor zijn belangrijker.
Succes met je zoektocht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2010 19:21 #1260531 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inderdaad jeex merk je het
inderdaad jeex merk je het verschil in de sneeuw, leve de voorwielaandrijving , stukken voorspelbaarder!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2010 19:49 #1260536 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor al jullie hulp en
Dank voor al jullie hulp en suggesties! Dat maakt mijn zoektocht echt een stuk makkelijker.
Na het lezen van jullie inzichten, denk ik dat ik ga zoeken naar een 940 met een low pressure turbo motor of diesel uit 1997 of 1998, natuurlijk met volledige onderhoudshistorie. Ook handig om nu al te weten waar ik op moeten letten wanneer ik een LPG0-installatie zou willen inbouwen.
&#160;
Als iemand een goeie 940 te koop weet uit '97/'98 met een LPT/diesel motor en een redelijke km-stand en bekende onderhoudshistorie, dan hou ik me van harte aanbevolen.
&#160;
Nogmaals hartelijk dank!
&#160;
Groet, Edo 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2010 19:53 #1260542 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoals
Zoals eerder gezegd zijn de diesels t/m modeljaar '95 (op de kalender t/m juli 1995) geleverd. Daarna alleen de LPT en HPT. LPT en HPT (Low of High Pressure Turbo) hebben hetzelfde blok en turbo, de turbodruk bij de HPT is 0.3 bar hoger wat resulteert in meer vermogen. HPT's zijn wat zeldzamer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2010 20:21 #1260553 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic huhu!

Jan-Geert schreef : inderdaad jeex merk je het verschil in de sneeuw, leve de voorwielaandrijving , stukken voorspelbaarder!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2010 21:00 #1260562 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarom niet een V70 ??
Waarom niet een V70 ??

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC