Welke Volvo kopen? 940/960/850/v90
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tot nu toe heb ik altijd in de luxe positie verkeerd dat mijn baas voor de leaseauto betaalde. Ik ga nu voor het eerst een eigen auto kopen. Omdat ik altijd met veel plezier Volvo heb gereden en het bovendien zeer aansprekende auto's vind, zou ik graag een grote Volvo kopen. Het liefst een stationwagen, waarbij mijn voorkeur het meeste uitgaat naar een 940, 960, 850,v90 of vergelijkbaar.
Ik heb alleen echt geen idee waar ik mijn zoektocht moet beginnen. Is er iemand die me kort wegwijs kan maken in wat een goede keus zou zijn? (model, motorkeuze, uitvoering, jaartal, automaat of handgeschakeld). Ik ben op zoek naar een betrouwbare auto. Ik rij ongeveer 20 - 25 duizend km per jaar en wil de auto een lange tijd rijden. Mijn familie en de hond moeten erin kunnen. Ik ben zuinig op mijn spullen en ben van plan ook de Volvo goed te laten onderhouden.
Waar moet ik op letten? Is er een garage waar ik het onderhoud zonder zorgen kan laten doen (ergens rond Den Haag/Amsterdam) of waar iemand me zonder schroom naar zou verwijzen voor aanschafadvies? Welke auto zouden jullie kiezen tot een bedrag tot ca. EUR 5.000?
Feedback wordt zeer gewaardeerd!
Groet, Edo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voorwiel- of achterwielaandrijving? Voorwie,l dan een 850 of V70.
Achterwielaandrijver dan een uit de 900-serie. Ik zou kiezen voor een 940 Polar van 1997 of 1998 (de laatste die gemaakt zijn). Of anders een V90 uit dat bouwjaar, ook de laatste.
Meestal zitten deze auto's vol met extra's voor weinig omdat de modellen uitlopend waren. Een 940 is er dan als 2,3 liter turbo (eventueel automaat) en een V90 is te koop als 3 liter 6 cilinder met 180 of 204 PK, en ook in automaatversie.
Onderhoud V90 is iets duurder (veel elektronica) maar deze auto rijdt prettiger door zijn wegligging.
Ga vooral rijden met zulke auto's en u zult verschil ontdekken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Welkom hier en logischerwijs zul je op dit achterwielaangedreven forum te horen krijgen dat de 700 en 900 serie de juiste keuze is. En daar komt ie ..... dat is het ook. Gezien je budget en aantal kilometers zou ik zoeken naar een late 940 station diesel of een fijne 960 station. Waar je op moet letten bij aanschaf kun je middels de zoekfunctie vinden. Voor het bedrag dat je beschikbaar hebt is heel veel moois te koop en mocht het een benzine versie worden zou ik gaan voor een LPT versie maar dat is geheel aan jou natuurlijk. Enfin met mij schiet je niet veel op maar de volgende auto trok wel mijn aandacht <a href=" www.autotrader.nl/auto/kopen/Volvo/960/2...mp;total=7&pos=1 "> www.autotrader.nl/auto/kopen/Volvo/960/2...mp;total=7&pos=1
Susses !

- V700 register
- Nieuw lid
-
Welkom. Ik ben enkele maanden geleden op dezelfde manier 'blanco' in dit avontuur gestort. Zocht een oudere Volvo met vooral minder elektronica. En heb toen het volgende geleerd:
740/940 is eenvoudiger techniek dan 960, dus minder kans op storingen en goedkopere reparaties en minder verbruik.
850 is modernerder maar heeft voorwielaandrijving ipv achterwiel. Nu met de sneeuw merk je goed het verschil: lang leve de achterwielaandrijving. Persoonlijk heb ik ook het idee dat de 850 door een ander publiek gereden werd en vaker zijn afgeragd, dan de 940.
240 is natuurlijk een schitterende classic en daardoor onbetaalbaar geworden.
Het geld dat je extra moet uitgeven voor een 740 klassieker (van ouder dan 25 jaar), is beduidend meer dan een aantal jaren wegenbelasting voor een jongere 940.
Het interessants vind ik de lijst met kilometrages - <a href="/node/27063" target="_blank" title="Kilometerstanden-topic">deze link dus</a>. Die geeft een goede indicatie van welke motoren langdurig presteren. En dan zie ik verdacht vaak de B230FK met AW71 automaat staan. Die heb ik dus - mede vanwege die lijst - gekocht. Diesels staan ook hoog op de lijst.
Dan heb je hier ook nog de aankooptips en een testformulier - <a href="/node/10789" target="_blank" title="aankooptips">hier dus</a>. Ook erg nuttig.
Heb je iets in te ruilen, dan moet je dat gewoon eerst particulier verkopen. Inruilen is zinloos, want dan ben je bij het zoeken beperkt tot een garagebedrijf, terwijl je ook veel bij de particulier vindt. Op dit forum worden regelmatig auto's aangeboden die ook bekend zijn bij de leden. Da's zekerder dan een autohandelaar.
En verder zijn sedans beduidend goedkoper dan stations. Staar je niet blind op leren stoelen e.d. want dat soort zaken zijn allemaal later te vinden en in te bouwen. De staat van koetswerk en motor zijn belangrijker.
Succes met je zoektocht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Na het lezen van jullie inzichten, denk ik dat ik ga zoeken naar een 940 met een low pressure turbo motor of diesel uit 1997 of 1998, natuurlijk met volledige onderhoudshistorie. Ook handig om nu al te weten waar ik op moeten letten wanneer ik een LPG0-installatie zou willen inbouwen.

Als iemand een goeie 940 te koop weet uit '97/'98 met een LPT/diesel motor en een redelijke km-stand en bekende onderhoudshistorie, dan hou ik me van harte aanbevolen.

Nogmaals hartelijk dank!

Groet, Edo
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
____________________Jan-Geert schreef : inderdaad jeex merk je het verschil in de sneeuw, leve de voorwielaandrijving , stukken voorspelbaarder!!
huhu! Die Renault 4 en 5 geloof ik nog wel maar verder ben je zo onvoorspelbaar als de pest met die grote voorwielaandrijvers....
- V700 register
- Nieuw lid
-