onderdeelnummer waselement koudestartvervroeging

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2010 22:26 #1078386 door V700 register
onderdeelnummer waselement koudestartvervroeging is gemaakt door V700 register
Hoi,
Ik ben op zoek naar het onderdeelnummer van het waselement van de koudestartvervroeging.

In juni een (Duitse) 740 Diesel gekocht en vlak daarna lid geworden van deze club.
De auto liep van meet af aan met een verhoogd stationair toerental en bij het zoeken naar een oplossing daarvoor kwam ik de discussie over de koudestartvervroeging tegen.
Voor zover ik kan nagaan zet het waselement in mijn auto geen millimeter meer uit.
Het stationair toerental heb ik omlaag gebracht door de nok een stukje naar achter schuiven, maar als het element echt niet meer functioneert blijft de inspuiting continu te vroeg staan.
Ik wil het element dus z.sp.m. vervangen, en probeerde er een via mijn autoonderdelenhandel te bestellen, maar die kunnen me zonder nummer niet verder helpen.
Een Vadis (waar dat waarschijnlijk in staat) is in bestelling.
Misschien iemand dat nummer ergens kan opzoeken??
Volgens mij geeft het onderwerp duidelijk aan wat ik zoek.
BVD

Jaap

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2010 12:58 #1259901 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic geen Volvo onderdeel
Volvo levert het onderdeel niet apart.
Je kunt wel terecht bij diesel revisie bedrijven.
Zelf heb ik 2* een waselement gehaald bij Diesel Buchli in Harderwijk.
Ik leverde het waterhuis in en liet er en nieuw waselement in zetten. 
In de tussentijd kun je doorrijden door de slangen door te verbinden met een koper pijpje van de juiste dikte.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2010 20:48 #1259980 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic blijft inspuiting te vroeg?

Dank je Adrian
Jouw tip om die slangen met elkaar te verbinden was ik nog niet tegengekomen. Aanvankelijk dacht ik dat je daarmee tevens het te probleem van te vroege inspuiting  oploste, maar later realiseerde ik me het kabeltje dat die vervroegingshefboom aantrekt door de veerkracht onder spanning blijft staan. Dus vervroeging. Klopt dat?
Ik heb een motorenrevisiebedrijf bij mij in de omgeving gebeld en Rene ¨van de Diesel¨ wist ogenblikkelijk wat ik bedoelde.
Aan de hand van het serienummer van de pomp heeft hij een nieuw waselement voor mij besteld. Ik ben van plan het er zelf in te zetten. Ik heb begrepen dat dat niet zo´n klus moet zijn. Moet ook niet, want ik heb geen reserveauto tot mijn beschikking.
Jaap

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2010 13:27 #1260062 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic klopt
Wanneer er niet aan de afstelling van het kabeltje gesleuteld is staat de afstelling te vroeg.
Deze vroege afstelling geldt alleen bij stationair en lage toerentallen.
Bij hogere toeren wordt door de druk in de pomp dezelfde vervroeging opgedrukt.
Voel maar eens aan de tegendruk van de handel wanneer je wat meer toeren maakt.
Kijk voor de afstelling even naar dit verhaal:
www.volvo700vereniging.nl/node/814
Kom je er niet bij(zit misschien in het ledensegment dan kan ik het wel plaatsen of mailen).
De termostaat kan behoorlijk vast zitten in het huis. Sommigen hebben er een speciaal gereedschapstuk voor gemaakt.
Het diesel revisiebedrijf kan je er vast bij helpen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2010 21:07 #1260117 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic fabel rond het waselement ??
Vanmiddag van Burgerbrug naar Winkel gegleden en weer terug geglibberd om mijn waselement op te halen.
Het was hier echt gladder dan op een kunstijsbaan!!!
Na wat gepruts en gemopper is het me gelukt het element te vervangen.
Het is niet echt handig om, over het spatbord hangend, met je tenen wat grip op een ijslaag te vinden!!
Die tip om voor het monteren eerst langere boutjes  te gebruiken was een gouden! Zet er alleen bij dat je eigenlijk bouten met inbuskop moet gebruiken. Als je een moerkop gebruik heb je tussen huis en kop onvoldoende ruimte om een dop er op te zetten! Zelf had ik toevallig nog een bout met kruiskop en doorlopende schroefdraad liggen. Dat voldeed ook.
O, ja de boutjes waarmee de zaak vastzat waren van het Torx type. Omdat je de koppen niet goed kunt zien begin je geheid met inbussleutel/dop.
Net een testrit gegleden en nu heb ik met een warme motor ongeveer 3 cm ruimte, terwijl ik bij het oude element geen mm verschil kon ontdekken.
Adrians verhaal over die vervroeging bij hogere toerentallen geeft me een gerust gevoel. Ik had de indruk gekregen dat het inspuittijdstip door een kapot element voortdurend foutief zou staan. Maar is het verhaal dat zo'n kapot element een voortijdig einde van je motor zou veroorzaken daarmee een fabel?? Dan heb ik vanmiddag voor niks lijf en Volvo (in die volgorde) gewaagd!
Jaap

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2010 11:03 #1260152 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic fabel
De D24 kan wel wat hebben. Is het brandstoftijdstip te ver ontregeld dan loopt en start de motor niet goed. Algemeen: te hard nagelen is te vroeg en te stil is te laat. Bij koude motor nagelt of knikkert de motor altijd. Bij warme motor nagelt de motor een beetje rond de 3000 toeren.
Nagelt de motor teveel bij warme motor dan staat meestal het inspuit tijdstip te vroeg.
Waar de motor slecht tegen kan is te kleine klepspeling en slechte koeling. Teveel hoge toeren draaien is ook slecht. Van te lage toeren vervuilt de motor door roetaanslag als gevolg van onverbrande diesel.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 19:40 #1260778 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic update waselement
Hieronder even mijn bevindingen na het monteren van het nieuwe waselement (ook voor mezelf)
Geen andere wijzigingen doorgevoerd!!
Voor  het monteren was de toerentalverstelling uitgeschakeld (zie boven) en liep de motor stationair ongeveer 700 toeren.
Na het monteren:
toerental:(nog steeds zonder toerentalverstelling) nu ongeveer 800rpm (gebruik makend van de meter van de auto zelf)
koude start: motor nagelt beduidend meer en klinkt ook veel metaliger; het lijkt of de motor ook iets minder makkelijk aanslaat. Kan ook aan het weer liggen
warm stationair, lage toerentallen: Ik mis mijn 6 cylinder trekkergeluid een beetje.
tot 2000-2500 rpm: De motor loopt duidelijk minder rauw, in het Engels zou ik de term smooth gebruiken, weet daar echter geen goede Nederlandse vertaling voor.
Samengevat: een behoorlijke verbetering.
Gezien Adrians verhaal van hierboven denk ik dat hij bij een koude start iets te vroeg staat.
Als ik weer wat tijd heb zal ik eerst de toerentalverstellling weer tegen de hefboom aanzetten, zodat dat weer werkt, maar voorlopig lukt dat ook nog met mijn rechtervoet.
Vervolgens verder met afstellen.
Jaap

Moderators: Jerry Stam