Beetje winter, zijn we nog wel wat gewend ?
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2009 15:22 #1078196
door Ries van Lomwel
Beetje winter, zijn we nog wel wat gewend ? is gemaakt door Ries van Lomwel
Vandaag de groene met achterwielaandrijving maar weer eens op de zomerbandjes later rijden aangezien hier de sneeuw redelijk weg is. Niet in Prinsenbeek hoor want dat zout wat er in de loop van de vele zomerse winters is opgespaard door de gemeente Breda en wordt klaarblijkelijk ook alleeen daar gebruikt en niet in geannexeerde dorpen erom heen.
Op de noordelijke rondweg bij Breda moest ik om de zoveel meter uitwijken voor behoorlijke beschadigingen aan het wegdek. Vorstschade door heel het land hoor ik op de radio? Volgens mij maar een graadje of 5 a 10 maximaal toch ?
Treinverkeer volledig ontregeld, Schiphol een grote chaos, heel het land in rep en roer. Wat is er nu eigenlijk aan de hand ? In zweden vroor het -35 en er lag bijna 120 cm sneeuw in sommige delen maar daar vloog alles op tijd en de trein had geen vertraging. Zelfs de wegen waren vrij van sneeuw gemaakt. Nou weet ik dat er lang niet zo veel treinen en vliegtuigen zweden aandoen maar als in dit landje maar het schijnt dus wel te kunnen? Is ons asphalt van suikerspinnen gemaakt ? Zelfs in Belgie heb ik over geen noemenswaardige incidenten gehoord. Oha ja nog even wat olie op het vuur; Kan de NS/Prorail na de privatisering uberhaupt nog wel goed functioneren als er blaadjes van de bomen en vlokken sneeuw uit de hemel vallen?

Op de noordelijke rondweg bij Breda moest ik om de zoveel meter uitwijken voor behoorlijke beschadigingen aan het wegdek. Vorstschade door heel het land hoor ik op de radio? Volgens mij maar een graadje of 5 a 10 maximaal toch ?
Treinverkeer volledig ontregeld, Schiphol een grote chaos, heel het land in rep en roer. Wat is er nu eigenlijk aan de hand ? In zweden vroor het -35 en er lag bijna 120 cm sneeuw in sommige delen maar daar vloog alles op tijd en de trein had geen vertraging. Zelfs de wegen waren vrij van sneeuw gemaakt. Nou weet ik dat er lang niet zo veel treinen en vliegtuigen zweden aandoen maar als in dit landje maar het schijnt dus wel te kunnen? Is ons asphalt van suikerspinnen gemaakt ? Zelfs in Belgie heb ik over geen noemenswaardige incidenten gehoord. Oha ja nog even wat olie op het vuur; Kan de NS/Prorail na de privatisering uberhaupt nog wel goed functioneren als er blaadjes van de bomen en vlokken sneeuw uit de hemel vallen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2009 15:50 #1258560
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoab
In NL is veel zoab neergelegd. Doet het goed bij regen maar vorst is dodelijk. Het water blijft tussen de steentjes in de open toplaag staan, bevriest (zet uit) en breekt daarmee de steentjes los. Zeker als eroverheen gereden wordt. Die open toplaag verklaart ook waarom zout minder goed werkt op zoab. In Duitsland is men minder fanatiek overgegaan volgens mij. Vervelend bij regen maar wel minder gedoe met gladheid. Het zou ongeveer 45 miljoen moeten kosten om die wisselverwarming aan te passen. Dan denk ik toch "waar hebben we het nu over". Bij gladheid wijken veel mensen uit naar het spoort (verstandig lijkt me), wat daarmee nog groter economisch belang heeft dan in tijden zonder gladheid. Ze miepen wat over dat ons spoornet zo intensief gebruikt wordt maar dat is in mijn ogen geen oorzaak van het probleem. Sterker nog, het onderstreept volgens mij alleen nog meer het belang van altijd werkende wissels. Ze hebben het over zwevende baanvakken ipv de vaste nu waarmee de capaciteit van het spoornet nog verder omhoog kan. Dan kun je helemaal niet meer zonder goede wissels lijkt me.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2009 16:05 #1258561
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic in belgie...
is het zo mogelijk nog erger
treinen te laat of onbestaande
tot in hartje brussel niet sgeruimd
geen zout om te strooien
één grote chaos

zalig was dat...
treinen te laat of onbestaande
tot in hartje brussel niet sgeruimd
geen zout om te strooien
één grote chaos

zalig was dat...
26-12-2009 17:23 #1258568
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic ook in sweden
maar in Sweden hebben ze ook gaten in de weg, alleen is het daar algemeen bekend dat ze er (blijven) liggen.
en geen grote reportages over kleine gaatjes in het wegdek.
en geen grote reportages over kleine gaatjes in het wegdek.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2009 01:06 #1258616
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic ZOAB
Ik zou het ZOAB niet meer willen missen.................
Heeft véél meer voor- als na-delen.
Met de prestatie contracten van de wegenbouwers vallen de extra kosten ook wel mee.
Spoorwegen/wissels; ik spoor niet, kan ik dus niet over mee praten.
Heeft véél meer voor- als na-delen.
Met de prestatie contracten van de wegenbouwers vallen de extra kosten ook wel mee.
Spoorwegen/wissels; ik spoor niet, kan ik dus niet over mee praten.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2009 02:06 #1258624
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ontwikkeling
Halo Volvisti
Volgens mij zijn ze druk doende, ZOAB te ontwikkelen waar al een middel in zit, om sneeuw en ijs te laten smelten. Zout wordt daardoor overbodig. Het spoelt dan niet van de straat en al helemaal niet meer tegen je auto.
groetjes
Mathy
Volgens mij zijn ze druk doende, ZOAB te ontwikkelen waar al een middel in zit, om sneeuw en ijs te laten smelten. Zout wordt daardoor overbodig. Het spoelt dan niet van de straat en al helemaal niet meer tegen je auto.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2009 19:19 #1258686
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wegverwarming
Onder de A10 schijnt men met wegverwarming te willen experimenteren. Een soort vloerverwarming. Het kan niet genoeg kosten natuurlijk.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2009 01:38 #1258722
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Wegdek verwarming
Dat zit er al een jaar of 15... Haringvliet sluizen.
s'Zomers het wegdek koelen, de vrijgekomen warmte opslaan, s'Winters met de vrijgekomen warmte het wegdek verwarmen.
s'winters minder strooien, s'zomers minder last van spoorvorming doordat het asfalt harder/koeler blijft.
s'Zomers het wegdek koelen, de vrijgekomen warmte opslaan, s'Winters met de vrijgekomen warmte het wegdek verwarmen.
s'winters minder strooien, s'zomers minder last van spoorvorming doordat het asfalt harder/koeler blijft.
- Frank van der Zee (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2009 12:39 #1258741
door Frank van der Zee (GAST)
Beantwoord door Frank van der Zee (GAST) in topic Zoab
Hoi allemaal.
Als je bij hevige regen van Duitsland, Nederland inrijdt is het zoab een verademing. Van een grote waterplas met aquaplaangaten en vrachtwagennevel gaat het over in een bijna droge zwarte asfaltbaan.
Ik lees in de autoweek dat in Israel een manier gevonden is om uit de bewegingsenergie van auto's in het asfalt electriesche energie op te wekken, en misschien is die lap straat die we hebben als zonnepaneel inzetbaar. Zodat ook in de winter het zoap heel blijft. We gaan het zien.
Mazzel.
Als je bij hevige regen van Duitsland, Nederland inrijdt is het zoab een verademing. Van een grote waterplas met aquaplaangaten en vrachtwagennevel gaat het over in een bijna droge zwarte asfaltbaan.
Ik lees in de autoweek dat in Israel een manier gevonden is om uit de bewegingsenergie van auto's in het asfalt electriesche energie op te wekken, en misschien is die lap straat die we hebben als zonnepaneel inzetbaar. Zodat ook in de winter het zoap heel blijft. We gaan het zien.
Mazzel.
Moderators: Jerry Stam