In pan gevallen...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2009 17:18 #1078104
door V700 register
In pan gevallen... is gemaakt door V700 register
In pan gevallen van het weekend. Dat was even behoorlijk balen.Vrijdagavond vertrokken vanuit Belgie in de omgeving van Maastricht om mijn moeder die in de buurt van Leiden woont te helpen met de inrichting van haar nwe appartement. Lekker geklust en zondagmiddag weer vertrokken naar huis want het zou vrij hard gaan sneeuwen. Bij Den Haag aangekomen vanaf de A12 wilde ik de A13 oprijden richting Rotterdam om dan via Antwerpen naar huis te rijden. De A13 bleek afgesloten wegens gladheid... Potverdikke, moet ik helemaal via Gouda en Utrecht omrijden. Nu komt het: ik had al een flauw vermoeden dat de ruitewisser het minder enthousiast deed dan normaal... Zal wel verbeelding zijn dacht ik, misschien de kou? Maar ja, zoiets toch niet door de kou? Er gingen ook geen waarschusingslampjes branden dus dacht dat alles normaal was hoewel het een vreemde zaak leek. Een paar km voor de afslag van Gouda leek het mis te gaan. ABS lampje ging branden en ruitewissers gingen heel langzaam. Ohoh!... Direct de afslag Gouda gepakt en bij een pompstation geparkeerd. Motor afgezet en weer starten: niks. Dat vreesde ik al. Dynamo defect? Wat nu? Inmiddels een dik pak sneeuw en donker. De pompbediende gevraagd naar het nummer van de ANWB, maar ik dacht al dat ze me toch niet zouden kunnen helpen. Krijg ik ze eindelijk aan de lijn bleken ze vandaag alleen leden met pech te helpen ivm de grote drukte en de niet leden moesten maar aan de kant blijven staan.. Hmmm... Dan maar misschien een hotel opzoeken en overnachten. Ik zag al een bordje Campanille hotel staan vanaf het pompstation. Of, of?... een oud ex collega / vriend van mij bellen uit Maastricht die al een tijdje in Gouda woont. Die bleek gelukkig thuis en ik was van harte welkom. Ik werd opgehaald en er werden strategieen bedacht. Eerst maar de accu ophalen en opladen om morgen dan maar naar een garage te rijden. Aangekomen was de accu weer een beetje op adem en de motor sloeg weer aan dus dan maar doorgereden naar mijn vrienden. We hebben de wagen voor deur geparkeerd. Ging nog net, hij begon al te haperen. Batterij er uitgehaald en aan de lader gehangen. Mijn verjaardag gevierd(!), 20 december, biertjes gedronken, overnacht en de volgende dag ben ik naar een Volvo garage gereden. Dit was Hooftman in Waddinxveen. Lag om de hoek, slechts 5km. Diagnose vast laten stellen en inderdaad: dynamo defect. Wat ik al vermoedde. Waarschijnlijk de diodebrug (omdat het laadlampje niet ging branden) en misschien ook nog de spanningsregelaar. Wat nu??? Een nieuwe dynamo zou misschien morgen geleverd kunnen worden uit het (West Europese; wist u dat?) centrale magazijn van Volvo in Maastricht, maar gezien de weersomstandigheden kon het ook overmorgen worden. Dat is natuurlijk wel ironisch in dit geval: Een dynamo moet van uit M-tricht worden afgeleverd om er vervolgens weer naar terug te worden gebracht. Ik besloot in dat geval maar om op de accu terug naar huis te rijden. Dus besloot ik twee nieuwe accu's te kopen. De huidige was sowieso al vrij oud en 1 van mijn andere volvo's stond al lang met een slechte accu. Ik had dus nu twee volle nieuwe batterijen voor onderweg, maar misschien was 1 wel genoeg. De oude accu laten zitten en rijden maar. Alles uitgezet in de auto; lichten, kachelaanjager en radio. Was wel koud, vooral als je nog af en toe een sigaartje wilt roken met het raam op een kier. De oude batterij heeft het uitgehouden tot halverwege Utrecht - 's Hertogenbosch. Op gegeven moment begon de wagen te stotteren en viel de motor stil. Aan de kant naar de vluchtstrook en een nieuwe accu uitpakken uit de doos en aansluiten. Starten en rijden maar weer. Deze heeft het het hele stuk uitgehouden tot aan de deur thuis. Das' mooi! Mijn lokale Volvogarage gebeld of zijn een dynamo wilde bestellen voor mij. Deze zou de volgende ochtend worden geleverd vanuit het centrale magazijn in Maastricht. Kijk nou, dat is een service! Vriendelijke mensen en vriendelijk geholpen bij Hooftman in Waddinxveen en een dynamo nog op voorraad in M-tricht. Ik kwam trouwens Walter Saris nog tegen bij Hooftman. Werd natuurlijk gezellig!... Ik heb de beste mensen van Hooftman nog even gebeld voor de fantastische service en vriendelijk onthaal en uitgelegd dat ik met 1 oude en 1 nwe batterij thuis was aangekomen.Groetjes allen,Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2009 19:24 #1257935
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed
Goed geimproviseerd. Overigens is met pech lid worden bij de ANWB best duur, 220 euro weet ik helaas uit ervaring. Zoveel heb je niet uitgegeven aan die 2 accu's denk ik en bovendien heb je die in je bezit na dit akkefietje. Verre vrienden zijn, ondanks het gezegde, toch ook prettig om te hebben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2009 22:28 #1258013
door V700 register
Vrgr Björn
Beantwoord door V700 register in topic ANWB
Oké klopt, maar toch. Het is echt heeeel makkelijk, en vooral als je vaak met oudere auto's op pad gaat. En wij hebben ook nog zo'n aan huis service, Dus als ie thuis niets doet komen ze z.s.m. bij je thuis.......geweldig!!henk 940LPT schreef : Overigens is met pech lid worden bij de ANWB best duur, 220 euro weet ik helaas uit ervaring
Vrgr Björn
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2009 09:18 #1258041
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je
Ja, maar als je vanuit de huiskamer lid wordt scheelt dat echt heel veel in de prijs. Wat ik nu heb kost geloof ik anders 70 euro per jaar, ipv die 220 als je op de vluchtstrook staat. Dat het handig is zal ik zeker beamen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2009 11:23 #1258055
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben al meer dan 25 jaar
Ik ben al meer dan 25 jaar lid van de ANWB (werd ik aan herinnerd middels een leuk kaartje). Heb ze nooit nodig gehad tot dit jaar. Dan zit je je wel eens af te vragen of het niet veel nutteloos besteed geld is. Totdat mijn 940 het dit jaar liet afweten (distributiekap stukje af gebroken, tussen de riem gekomen en een tand of 3 versprongen) en dan ben je toch wat blij als je binnen het half uur hulp hebt en je binnen 2 uur je auto bij je garage hebt staan en je thuis weer aan de koffie zit.
En een andere dynamo? Een spanningsregelaar/koolborstel setje kost 15 Euro...

En een andere dynamo? Een spanningsregelaar/koolborstel setje kost 15 Euro...

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2009 11:44 #1258056
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Min. 15 jaar oud
Het gros van mijn auto's was altijd min. 15 jaar oud, nu zelfs 20 jaar 
Ik heb nog nooit lang stilgestaan (in ieder geval niet iets waar de ANWB zinvol voor was geweest), soms een klein dingetje wat zelf zo weer te verhelpen is.
Maar met 2 kids op de achterbank geeft het toch wel een veilig gevoel, dat je in geval van (echte) pech niet te lang langs de kant van de snelweg staat.
Tja die oudjes gaan gewoon nauwelijks stuk ...
Ik heb nog nooit lang stilgestaan (in ieder geval niet iets waar de ANWB zinvol voor was geweest), soms een klein dingetje wat zelf zo weer te verhelpen is.
Maar met 2 kids op de achterbank geeft het toch wel een veilig gevoel, dat je in geval van (echte) pech niet te lang langs de kant van de snelweg staat.
Tja die oudjes gaan gewoon nauwelijks stuk ...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2009 14:43 #1258080
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verjaardag..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2009 19:23 #1258102
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pech hulpdienst en vervolg dynamo
Allen,
Het 70 Euro lidmaatschap voor de pechdienst zou ik er nooit en te nimmer uitgehaald hebben. Dit was de 2-e keer dat ik geen kant op kon met pech onderweg. 1-e keer was een paar jaar geleden in Amersfoort en liet de wagen wegslepen naar een Volvo garage. Kosten sleep: 60 Euro. Deze keer kostte het mij niets dankzij een vriend in de buurt, anders een hotelovernachting van ongeveer 70 Euro denk ik plus sleepkosten. Tel uit je winst in al die jaren dat ik Volvo rij. Een pechdienst levert mij dus niks op, kost alleen geld.
Dynamo, vevolg.
Vanmorgen de nwe dynamo opgehaald bij mijn lokale Volvo garage in Houthalen-Helchteren. Terug naar huis gereden op een volle batterij en de dynamo monteren om dan naar mijn werk te vertrekken. Jongens, jongens. Een dynamo verwissellen van een 6 cilinder lijn is een ware "sloopklus". Ik dacht dat in een half uur te doen, maar nee. Alles moet er af: oliepomp van het servostuur en zelfs de compressor van de airco... Er zit een bout waar je gewoonweg niet bij kunt zonder alles los te nemen... Hoe kun je nou zoiets ontwerpen? Als men de kop van de bout naar voren had gericht in plaats van naar achteren was het stukken makkelijker. Dit kost uren in de werkplaats. Ik verdenk Volvo ervan dit akkefietje met opzet te hebben ingebouwd. Weet precies hoe dat gaat: iemand bij de ontwikkelafdeling komt met het lumineuze idee om de boel voor vervanging van de dynamo te laten ontaarden tot een ware klus met als gevolg een duurdere garagerekening. Natuurlijk slaat dit concept aan bij de finaciele of calculatie afdeling van Volvo...
't Is uiteindelijk gelukt en de boel werkt weer. PS:het viel mij op de de lampjes van de laadstroom en parkeerrem feller branden dan voorheen(!), gewoon zoals de rest van de controle lampjes die branden bij contact opzetten. Er was dus al een hele tijd iets niet in orde met de dynamo zolang ik deze wagen al heb. Om te onthouden dus! Het lampje voor de laadstroom en parkeerrem brandde voorheen iets zwakker dan de rest en dacht dat dat normaal was. Nee dus.
Ik moet de oude dynamo wel een keer terug inleveren bij de garage. Deze worden kennelijk weer gereviseerd.
Groetjes,
Robert
Het 70 Euro lidmaatschap voor de pechdienst zou ik er nooit en te nimmer uitgehaald hebben. Dit was de 2-e keer dat ik geen kant op kon met pech onderweg. 1-e keer was een paar jaar geleden in Amersfoort en liet de wagen wegslepen naar een Volvo garage. Kosten sleep: 60 Euro. Deze keer kostte het mij niets dankzij een vriend in de buurt, anders een hotelovernachting van ongeveer 70 Euro denk ik plus sleepkosten. Tel uit je winst in al die jaren dat ik Volvo rij. Een pechdienst levert mij dus niks op, kost alleen geld.
Dynamo, vevolg.
Vanmorgen de nwe dynamo opgehaald bij mijn lokale Volvo garage in Houthalen-Helchteren. Terug naar huis gereden op een volle batterij en de dynamo monteren om dan naar mijn werk te vertrekken. Jongens, jongens. Een dynamo verwissellen van een 6 cilinder lijn is een ware "sloopklus". Ik dacht dat in een half uur te doen, maar nee. Alles moet er af: oliepomp van het servostuur en zelfs de compressor van de airco... Er zit een bout waar je gewoonweg niet bij kunt zonder alles los te nemen... Hoe kun je nou zoiets ontwerpen? Als men de kop van de bout naar voren had gericht in plaats van naar achteren was het stukken makkelijker. Dit kost uren in de werkplaats. Ik verdenk Volvo ervan dit akkefietje met opzet te hebben ingebouwd. Weet precies hoe dat gaat: iemand bij de ontwikkelafdeling komt met het lumineuze idee om de boel voor vervanging van de dynamo te laten ontaarden tot een ware klus met als gevolg een duurdere garagerekening. Natuurlijk slaat dit concept aan bij de finaciele of calculatie afdeling van Volvo...
't Is uiteindelijk gelukt en de boel werkt weer. PS:het viel mij op de de lampjes van de laadstroom en parkeerrem feller branden dan voorheen(!), gewoon zoals de rest van de controle lampjes die branden bij contact opzetten. Er was dus al een hele tijd iets niet in orde met de dynamo zolang ik deze wagen al heb. Om te onthouden dus! Het lampje voor de laadstroom en parkeerrem brandde voorheen iets zwakker dan de rest en dacht dat dat normaal was. Nee dus.
Ik moet de oude dynamo wel een keer terug inleveren bij de garage. Deze worden kennelijk weer gereviseerd.
Groetjes,
Robert
Moderators: Jerry Stam