940 Turbo 1992

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2009 21:16 #1078045 door V700 register
940 Turbo 1992 is gemaakt door V700 register
940 Turbo
Wat ben ik verliefd op mijn mooie sterke snelle zilvergrijze 940 turbo estate uit 1992, ik rijd hem al ruim 10 jaar, heerlijke ruime reisauto. Hij is zelfs met ons meeverhuist naar Spanje. Pas 525.000 km op de teller en nog rijden als een zonnetje. Vorige week nog effe snel op en neer naar Nederland, van te voren nieuwe banden en de dinamo gereviseerd, nieuwe accu was ook nodig. En pas nog de pakking tussen motorblok en versnellingsbak laten vervangen. Ik wil er de miljoen km mee halen. Maar op de terugreis naar Spanje gaat het mis. Al bij Eindhoven scheidt de motor er ineens mee uit. De wegenwacht ontdekt dat er een draadje aan de bobine zit, waarschijnlijk van het LPG systeem zegt de wegenwachter, die de bobine massa laat maken waardoor hij niet meer werkt. Zonder dat het kabeltje weer wordt aangesloten start de motor weer, op LPG rijden is niet meer mogelijk, dan maar verder op benzine. In Spanje gaat het vervolgens helemaal mis, even tanken, niets aan de hand en 50 km verderop als we stoppen voor een tolpoortje plof plof en rook en stoom stijgt op van onder uit de motorkap. Een snelle blik op de temperatuurmeter doet mij het ergste vrezen. De motor is rood van de hitte. Koelwater weggelopen dus krijgt de motor geen koeling meer. Mijn trouwe wagen kon niet meer verder. De motor draait met starten nog wel rond maar klinkt alsof er geen zuigers meer inzitten. Mijn garage heeft inmiddels e.e.a. bekeken, maar de reparatiekosten zijn te hoog. Ze willen m'n auto ook niet eens hebben voor de onderdelen, in Spanje is Volvo niet echt populair je ziet ze maar weinig. Ze konden de sloop bellen die kwam 'm dan wel weghalen. Ik weet niet wat te doen, al die goede onderdelen, pas nog een nieuwe nivomat gemonteerd en vorige week bij AutoRima nog een goed zonnenklepje gehaald voor een tientje omdat de mijne steeds omlaagviel als ik 'm opendeed. Misschien moet ik er een 940 bij kopen dan kan ik in elk geval nog jaren vooruit qua onderdelen. Maar in heel Spanje geen 940 Turbo te vinden. V70-gers zijn er wel te koop, maar eigenlijk vind ik de 940 veel mooier. Ik weet het niet...........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2009 22:11 #1257547 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eeuwig zonde om je auto waar
Eeuwig zonde om je auto waar je zo'n band mee hebt weg te doen !
Als ik jou was zou ik proberen om een motorblok van een andere turbo erin te leggen, of desnoods de motor zelf te reviseren indien mogelijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2009 00:19 #1257557 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Balen
Echt balen zeg, ik zou persoonlijk er een netlopende lpt bijkopen en de "stukkende" houden voor onderdelen.Een andere motor er in is ook weer zo'n gedoe maar ook mogelijk natuurlijk.In ieder geval niet wegdoen die auto, veel wijsheid toegewenst.

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2009 00:44 #1257560 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic motorblok
Het schijnt mode te zijn dat als er iets kapot is gelijk ik weet niet wat te reviseren. Dat is een mooie optie als je geld teveel hebt of je auto 30jr wilt houden. Gewoon een gebruikt blok erin hangen dan ben je voor een paar honderd euro klaar. Dat kost een fractie van een hele motor reviseren.
Het jammere is dat de auto niet in NL staat zodat je óf het blok hier moet halen óf je auto hier naartoe moet brengen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2009 09:46 #1257570 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inderdaad
Gewoon ander blok erin,is een dagje werk en hij is weer goed.
Wel proberen of je hem eerst lopend kan horen.

lijkt me de beste keus.

Groet Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2009 11:31 #1257584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Ik zou ook een goed blok uit Nederland halen en natuurlijk wél uitzoeken waarom de motor niet op lpg wil lopen.
De auto naar Nederland halen is veel moeilijker!
Weet je al waarom de koelvloeistof verdwenen was?

(tot een bepaald jaartal zat Spanje eigenlijk dicht voor import-auto's, daarom vind je weinig "buitenlandse" auto's van voor een bepaald bouwjaar!)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2009 11:46 #1257586 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Draadje
Als ik het goed begrepen had wil hij niet meer op LPG lopen omdat het draadje bij de bobine losgehaald is ? Reden zou zijn vanwege sluiting naar massa, die sluiting moet gevonden en verholpen worden.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2009 00:02 #1257662 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Draadje
Hallo Volvisti

harman schreef : De wegenwacht ontdekt dat er een draadje aan de bobine zit, waarschijnlijk van het LPG systeem zegt de wegenwachter, die de bobine massa laat maken waardoor hij niet meer werkt. Zonder dat het kabeltje weer wordt aangesloten start de motor weer, op LPG rijden is niet meer mogelijk, dan maar verder op benzine.

Werd er bij bepaalde LPG systemen niet een draadje om een van de draden van de bobine gedraait, om zo vast te stellen of de motor liep?  Ik vermoed dat het om dat draadje gaat.
groetjes
Mathy

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2009 00:08 #1257663 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Afstand
Hallo Leon

ldoensen schreef : Het schijnt mode te zijn dat als er iets kapot is gelijk ik weet niet wat te reviseren..... Gewoon een gebruikt blok erin hangen dan ben je voor een paar honderd euro klaar. Dat kost een fractie van een hele motor reviseren.

Maar een gebruikt blok vind je in Spanje niet zo snel als iemand die een blok kan reviseren.  Daar komt dan nog bij dat een goed gereviseerd blok zo goed als of zelfs beter dan een nieuw blok is.  Een gebruikt blok kan goed zijn, maar kan er ook na een paar duizend kilometer alweer mee ophouden.  En dan moet je weer een andere blok in Spanje zien te krijgen.  Kost ook niet niks.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2009 20:48 #1257836 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt allen voor de
Bedankt allen voor de reactie, heb besloten om de 940 nog niet weg te doen, maar het is te ingewikkeld om op korte termijn aan een blok te komen, althans hier in Spanje. Ik probeer eerst een andere Volvo te kopen en dan later de 940 weer aan de praat te krijgen.
De oorzaak was een gescheurde waterslang achter het blok. V.w.b. het draadje naar de bobine, het is een dun draadje dat met een kabelschoentje aan 1 van de aansluitpunten op de bobine zat, heeft er altijd gezeten. De Wegenwacht wist het ook niet heeft naar een collega moeten bellen wat de functie was. Maar dat was niet duidelijk, er werd massa gemaakt waardoor de bobine uitviel. Het draadje is moeilijk te volgen, verdwijnt in een kabelboom en ik heb nog niet kunnen ontdekken waar het er weer uitkomt. Heb de wagen ook nog niet thuis. Feit is toen het van de bobine los gemaakt werd de motor normaal startte, maar deed niets meer op gas. Normaal start de motor altijd op benzine en gaat pas bij >2000 toeren automatisch over op LPG, ik vermoed dat het draadje daar iets mee van doen heeft.

Moderators: Jerry Stam