Chineese Geely *update: Volvo verkocht*
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar volgens mij is het gewoon free publicity zoeken, en meer niet.
Aan de andere kant:
Stel dat het ze lukt: dan zou het ook zomaar kunnen dat Spyker een boost krijgt in managementkwaliteit.
En wellicht gaan ze er volgend jaar dan wel DRIE verkopen, toch 50% dan dit jaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc Jarmuszewski (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je slaat de spijker op z'n kop Jeroen, ik ken de heren persoonlijk, en neem van mij aan dat zij spijkerhard zijn en het ze i.d.d. alleen maar om de free publicity is te doen. Neem alleen maar eens het formule 1 debacle in gedachten. De mensen die bij Spijker WERKEN zijn echte liefhebbers, maar het management... brrrrrr.Nee dan de mannen van Koenigsegg, dat had mooi geweest, innovatief, liefhebbers, vooruitkijkend en nog Zweden ook. Hééééél erg jammer dat ze het niet rond hebben gekregen.Jeroen schreef : Volgens mij is het gewoon free publicity zoeken, en meer niet.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
De deal is rond:
www.nrc.nl/economie/article2444465.ece/V...ef_in_Chinese_handen
Zouden onze 'echte' Volvo's nu (nog) meer waard worden? Volvo definitief in Chinese handenGepubliceerd: 23 december 2009 12:31 | Gewijzigd: 23 december 2009 13:23Shanghai, 23 dec. Het Amerikaanse autoconcern Ford heeft vanochtend de Zweedse dochteronderneming Volvo verkocht aan een van de kleinere Chinese automakers, Geely. De overeenkomst zal vanmiddag worden toegelicht. Details over de financiering en de goedkeuring van de Chinese overheid moeten nog geregeld worden. De in Londen gesloten principeovereenkomst werd eerst bekendgemaakt door de Zweedse televisie en het Chinese zakenkanaal China Business News, en later bevestigd door Ford.
Ford kocht de personenautodivisie van Volvo in 1999 voor een bedrag van 6,45 miljard dollar. Volgens het Amerikaanse financiële persbureau Bloomberg zou Geely, in de Chinese provincie Zhejiang, 2 miljard dollar hebben geboden. Bij Volvo in Zweden en het Chinese Chongqing werken 13.000 mensen.
De overname van Volvo is de eerste grote buitenlandse overname door een Chinese automaker sinds MG Roover in 2005 werd overgenomen door Nanjing Motor Company. Geely behoort tot de toptien van Chinese automakers en is van plan Volvo op aanzienlijk grotere schaal dan nu het geval is in China te verkopen. Het aantal verkochte Volvo’s in China bedraagt nog geen 13.000, terwijl de vraag naar Europese middenklassers van hoge kwaliteit groot is. Geely heeft op het ogenblik geen luxere auto’s in het aanbod dan de Panda en de Kingkong, die verdacht veel weg hebben van de kleinere Toyota’s.
Geely-oprichter Li Shufu noemde afgelopen zomer Volvo een mysterieuze, beeldschone vrouw die hij eigenlijk als gewone boerenzoon helemaal niet durfde te benaderen. De onderhandelingen tussen Ford en Geely duurden lang, omdat Ford dat ook zeer actief is op de Chinese markt met de Mondeo’s, en een groot aantal patenten wilde behouden. Daarnaast moest Geely toestemming krijgen van de Chinese autoriteiten. Welke afspraken zijn gemaakt over de overdracht van technologie van Volvo is niet bekend. Geely is geen staatsonderneming, maar een particulier bedrijf, dat door motorfietsenmaker Li Shufu is opgericht.

[edit] ik zie nu pas de andere draad hierover: www.volvo700vereniging.nl/node/29651
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
De chinezen hebben straks betere auto's als de gevestigde Japanse merken die in Europa produceren, met die Bosch en Magneti Mirelli troep erin.
Groet,
Paul
- V700 register
- Nieuw lid
-
solexpaul schreef : Hoop dat VOlvo weer echte auto's gaat maken. Geen S40/V50 Focus clonen meer, geen V70's op Mondeo onderstel meer en geen S80's met 1.6 Peugeot dieseltje..... BAH BAH
De chinezen hebben straks betere auto's als de gevestigde Japanse merken die in Europa produceren, met die Bosch en Magneti Mirelli troep erin.
Groet,
Paul
Hahahahahaha,
Dat zijn nog eens mooie woorden,
naar mijn mening heeft Ford het imago van Volvo om zeep geholpen, Ford moet lekker in Amerika blijven en niet buiten de grenzen komen,
Hebben wij ook wat minder afval op de weg rijden
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tevens kies je voor een Volvo en dan is het triest dat het eigenlijk dezelfde auto's zijn. Zet een Focus wagon maar eens naast een V50, zit heel veel herkenning in.
Idd erg jammer. Net zo jammer als dat de Saab Sportsedan een restyle Vectra is.......
Overigens zo'n Saab is een prima auto, collega van mij rijdt er 1 met 2.2 Opel diesel en dat ding is niet stuk te krijgen......
Groet,
Paul