Rekeningrijden en een belastingvrije wagen
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Dat de wagen nu belastingvrij lijkt te worden met de huidige wetgeving is leuk natuurlijjk want dan is wagen nummer drie op de oprit kostentechnisch beheersbaar en een redelijke waardeverminderingsvrije keuze.
MAAAAAAR
Elders ontwikkeld de discussie over de 15 jaren regeling voor ondernemers. In die discussie is een groot vraagteken verweven die ik altijd hardop een onbetrouwbare overheid noem.
De wet zegt nu dat we houderschap niet meer gaan betalen als de wagen 25 jaar oud is onder voorwaarden als bekend.
Maar wie heeft er al nagedacht hoe het gaat worden als rekeningrijden er echt komt.
En in mijn beleving is die vraag namelijk niet of rekeningrijden komt maar meer wanneer.
Nu is een klassieker op de oprit gewoon leuk en dat telt ook mee bij de overweging maar we weten allemaal wat er met de waarde is gebeurd van een 1987 of jongere volvo estate. En dat is iets wat toch ook door mijn hoofd spookt. Geen doemscenario maar ik steek graag mijn geld in een waardevast project in plaats van te gokken op de overheid die nogal wispelturig kan zijn.
Wie heeft er nog overwegingen? Wie heeft er inside information? Wie heeft er wwat over gelezen? Wie heeft gewoon een zinvolle bijdrage in deze discussie?
Ben heel benieuwd. Zag gisteren op de beurs ook het beeld voor me dat al die wagens al voor het grote deel de verschredder in gaan omdat de grote groep die zich rijk rekend met belastingvrij rijden gelijk de wagen op marktplaats zet als er toch betaald moet worden voor de gereden kilometers.
En als ik er nog een schepje bovenop mag doen: Misschien moeten we wel betalen per gram CO uitstoot. Na dan zijn de rapen gaar met onze bakstenen en andere oude volvo's en andere klassiekers.
Iedere oudere wagen of wagen met een grotere motor wordt gelijk aan de kant gezet en is waard geen pijp kaneel vrees ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kijk, als die 15-jaar regeling inderdaad teruggedraaid wordt (en ik dus over 3 jaar zakelijk in mijn V90 ga rijden), lijkt me dat goedkoper dan een auto van meer dan 25 jaar. De wegenbelasting vervalt bij beiden en het lijkt erop dat je met een oldtimer de eerste zoveel km vrij rijdt met rekening rijden? Ook in dat geval zou het voor mij niet zoveel uitmaken, tenzij het helemaal km-vrij wordt.
Of vergis ik me?
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
in het voorstel dat de Fehac met de overheid heeft samengesteld, zullen de van MRB vrijgestelde auto's niet onder het rekeningrijden vallen. Echter, zoals je zelf al schreef, onze overheid kan zomaar van alles veranderen. Bovendien is van de Fehac weinig steun te verwachten voor het dagelijks gebruiken van belastingvrije auto's. De fel bevochten regeling is voor hobby-auto's bedoeld en niet om goedkoop te rijden.
Dus zoals je zelf aan aangeeft: voorzichtigheid is geboden. Zelf denk ik dat tegen die tijd je alleen vrijstelling krijgt als je aantoonbaar een dagelijkse belastingplichtige auto hebt.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Al die Mercedessen, zwaar opgewaardeerde Jaguars etc hebben de klassieker wereld en het beeld van de politiek van de klassieker liefhebber geen goed gedaan.
Nu weet ik wel dat ik me bij een club van voornamelijk "youngtimers" niet populair zal maken met dit standpunt, maar als het hobby-gebruik van de 144 en Amazon etc. te duur wordt omdat men in Den Haag denkt dat we alleen maar "oud" rijden om centjes te besparen, dan baal ik als een stekker.
Iedereen die ouder rijdt weet dat de klassieke auto elke zoveel jaar een bak euro's kost, dus dat "goedkoop" rijden kan tóch maar tijdelijk. Wees blij dat de 200, 700 en 900 serie soms al als klassiek worden gezien, bijvoorbeeld bij sommige verzekeringsmaatschappijen.
Ik heb sterk de indruk dat een deel van de discussie wordt gevoerd door mensen die én heel luxe willen rijden én weinig tot niets willen betalen, anders maak je je zelf toch niet zo druk? Mijn 940 van 1995 gaat straks gewoon geld kosten als ik hem in de spits gebruik op sommige trajecten. Nou, én? De anderen betalen ook gewoon, en enige solidariteit mag nog steeds ipv anderen de meerkosten te laten betalen van jouw slimme besparingen. Maar goed, voor sommigen is dat óók een hobby.
Nou, ik heb gezegd, schiet er maar op hoor! Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken?

En inderdaad: life is too short for bad cigars, Jan. Just relax a bit and enjoy!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Pieter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is ook de reden dat van mij het rekeningrijden, zoals het tot nu toe is geschetst, per direct mag worden ingevoerd. Het is inzichtelijk want als je niet rijdt dan betaal je ook niet dus maak je een beter overwogen keus om wel of niet de auto te nemen. En voor mij persoonlijk dus liever vandaag dan morgen, want ik rijd weinig, zeg 12.000 km per jaar. En dan ook nog buiten de spits (ja die hebben we ook in Groningen). Mijn doemscenario is dan ook dat er voor de Randstad een soort van spitsheffing komt gebaseerd op kentekenherkenning ofzoiets en dat heel Nederland gewoon MRB blijft betalen...
En -back on topic- persoonlijk vind ik de prijzen voor belastingvrije auto's te gek voor woorden. Je koopt voor een kwart van dat bedrag een mooie 940 met alles erop en eraan, met hoogstwaarschijlijk minder onderhoudskosten en een hoger comfort en veiligheid. Voor het prijsverschil kun je toch al snel 2 jaar wegenbelasting betalen
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
ik geniet nog steeds met volle teugen van mijn sigaartjes, hoor! Lekker relaxen en als ik niet hoef te rijden nog een lekkere Guinness of een goed glas schots schavuitenwater erbij. En niet zo lelijk doen over de Mercedessen, hoor. Daar zitten toch ook hele mooie onverprutste exemplaren bij.
Je mening over dagelijks gebruik van oldtimers deel ik helemaal. Als iedereen dagelijks gaat rijden in een belastingvrije auto dan zijn we onze zo fel bevochten privileges snel kwijt. Daar is de vrijstelling NIET voor bedoeld. Bovendien ben je uiteindelijk niet goedkoper uit als je de extra brandstof en het extra onderhoud werkelijk mee rekent.
Ik kan wel janken als ik het aantal prachtige zorgvuldig bewaarde oudjes in mijn gedachten heb die door dit soort "slimmerikken" in 5 jaar tijds naar de vaantjes zijn gereden. Maar goed, dat is mijn mening en ik denk dat velen het met mij oneens zijn. Gelukkig leven we in een vrij land en iedereen moet die afweging zelf maken. Overigens zorgen die mensen er wel voor dat het extra mooi oop de weg wordt met die bonte stoet historie, dat dan weer wel. En er blijft natuurlijk een hele kleine groep mensen die zo verslingerd aan hun oude schicht zijn dat ze, ongeacht de kosten, er tot in lengte van jaren in willen blijven rijden. Zelf heb ik ook gekozen voor de variant dat ik mijn oude wagens koester en met een gewone auto aan het dagelijkse verkeer deelneem. Er zijn ook andere, ja zelfs door de overheid aangemoedigde, manieren om belastingvrij te rijden.
En laten we hopen dat onze overheid ons de zo fel bevochten vrijstelling nog lange tijd zal gunnen. Dit ter in stand houding van ons rijdende industriële erfgoed. Daarom is het ook erg jammer dat de auto's van na 1986 nooit deze status zullen krijgen. Blijft de nostalgie van de generatie na ons slechts voorbehouden aan de werkelijk beter gesitueerden. Want laten we wel wezen: als we gewoon belasting voor onze oudjes zouden moeten betalen dan werd het al snel een onbetaalbare hobby.
En daarom sta ik ook voor de volle 100% achter het beleid van de Fehac. In woord en daad.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
"Ik heb sterk de indruk dat een deel van de discussie wordt gevoerd door mensen die én heel luxe willen rijden én weinig tot niets willen betalen, anders maak je je zelf toch niet zo druk?"
Die mensen zullen er zeker zijn, maar:Mijn MRB gaat ruim €1200,- omhoog, de verzekering ong. €200,- en het onderhoud €??,-Kies ik er dan voor om lekker voordelig en luxe te gaan rijden, of ben ik happy dat ik de auto ga rijden die ik wil hebben?Wil ik vrouwlief ook in zo'n "voordelige" 940 stoppen omdat die Micra wel heel prijzig wordt in de maand? Ben ik dan fout omdat we die auto (hopelijk snel meervoud) ook dagelijks gaan gebruiken?
Groeten uit je oude woonplaats ,
Edwin
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Vorige week ook weer veel volvo's gezien van net wel of net geen 25 jaar oud voor hoofdprijzen in deplorabele staat op de beurs. Uit alle gaten van de wereld worden ze deze kant opgesleept uit puur commerciele overwegingen. Niets mis mee hoor. Ik heb vroeger ook de USA afgstroopt naar eu en UK sportwagens als TR MG jaq's etc die in de 80'er jaren super populair waren.
En toch worden de huidige 25 jaar oude wagens verkocht omdat ze "goedkoop" zijn om in te rijden. Tja rekenen is echt een aandachtspunt voor veel mensen.
Maar goed, het mag, dus oke. En dat de Fehac er niets voor doet voor die veelrijders voor weinig is mij best. dus ik denk dat ze er straks in het dealen en wheelen met de overheid vast wel uitkomen met een gewoon KM tarief voor oldtimers. Voor degeen die echt lid zijn uit overtuiging maakt het niet veel uit omdat ze er toch niet veel in rijden en de wagen als tweede derde of meer op de oprit hebben. En voor de dubbeltjes zoekers zal het afgelopen zijn. Komen er weer veel onderdelen op de markt.
Dat zie je nu ook al met 140 serie. Die koop je na een periode van gebruik door een goedkooprijder soms al voor een paar honderd euro ondanks dat ze belastingvrij zijn.
Ik heb mijn keuze van de week gemaakt. Ik de eerste stap ook gezet. Of was het andersom? eerst de eerste stap en toen was de keuze duidelijk? Na ja dat is de status.
Een onervaren, net 110kkm, volle 2002 V70II 2.4T Aut met vrijwel alle opties als schuifdak, leer met elektrieke bediening, ECC, trekhaak, hondenrek, afdekhoes, nivoregeling, telefoon, cruise, dikke radio cd, alles bediend op het stuur, na ja zo van die dingen die het leven net even prettiger maken. Alles in de decente kleur die Ford ook al van het begin leverde naast alle andere kleuren. Gevonden bij onze buren voor een nette prijs waarvoor je ze hier never nada nooit zal vinden. Loer al weken en na drie keer achter het net gevist te hebben heb ik dit koopje gepakt. Volgende week ophalen omdat de eigenaar niet had verwwacht dat ie de eerste uren al verkocht zou zijn. duh...paar mille te goedkoop.
Tja en nu stap twee. Afscheid nemen na 5.5 jaar van mijn 945. Dat zaal me echt niet zwaar zijn hoor, ik hecht me nooit aan en specifieke wagen.
En daarna, neen eigenlijk nu al, rustig zoeken naar een pre 1987 745 met een schuifdak. Na ja anders zetten we dat schuifdak ook over van een 98'er 945 die voor de techniek gaat zorgen in die 745.
Verandering doet leven. Na bijna 6 jaar weer een andere wagen voor dagelijks gebruik. Je wilt het gewoon een keer terwijl er verder geen noodzaak is eigelijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Omdat die mensen erachter zijn gekomen dat (een groot deel van de) kosten bij een nieuwe auto "afschrijving" heten maar bij een oude(re) auto "onderhoud" ?Ben eigenlijk wel benieuwd waar het omslagpunt qua afschrijving/onderhoud ligt. Maw: wat is de beste leeftijd voor een auto waarbij je weinig afschrijving hebt maar ook nog (relatief) onderhoud. Zal wel weinig zinnigs over te zeggen zijn. Sowieso afhankelijk van het exemplaar dat je koopt en wellicht ook merk/type specifiek. Kijke, kijke en nie kope is ook gewoon leuk. Kijk ook wel eens wat rond maar moet van mezelf nog even door met de 940. Gewoon omdat ik nu wat dure/duurdere jaren heb gehad om het onderhoud helemaal "bij" te krijgen. Daar wil ik nu zelf ook plezier van hebben door een paar jaar wat minder onderhoudskosten te moeten ophoesten. En hij bevalt gewoon goed, maar ja, het gras van de buren he :)In ieder geval veel plezier en veilige kms gewenst met de V70 !Wytze schreef : Dat zie je nu ook al met 140 serie. Die koop je na een periode van gebruik door een goedkooprijder soms al voor een paar honderd euro ondanks dat ze belastingvrij zijn.