Off Topic: BMW 3 serie, hoe multiriem spannen

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2009 23:30 #1076867 door Mathy van Nisselroy
Off Topic: BMW 3 serie, hoe multiriem spannen is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Vrijdagavond belde m'n broer op. Hij rijdt een BMW 320 van 1995 (model was er ook al in 1991). Hij had last van lampjes die ineens aangingen, de auto wilde af en toe slecht starten en meer van dat soort wazig elektronische problemen. "Kom maar langs". Accuspanning gemeten met lopende motor en stilstaande motor. Spanning was prima, bij lopende motor zelf rond de 14.3 Volt. Dus weer naar huis gestuurd. Vandaag ging de telefoon. "We staan stil". Waarschuwingslampjes waren aangegaan, verwarming was erg warm geworden en vervolgens was de motor uitgevallen. Gelukkig zit de accu bij deze 3 serie achterin rechts, dus overstarten was, ook op de afrit van de autoweg geen probleem. Maar een kilometer verder stond ie weer stil. 8 Volt of zo. Nog eens overgestart. Kabels eraf. Nog even afspreken wat we gaan doen en het thuisfront informeren. En de 320 houdt er spontaan mee op. Terwijl ie alleen maar stationair heeft gelopen. Nog maar ens overgestart en hier op de oprit gezet. Vanavond hebben we de dynamo eruit geschroeft. Morgen gaat die naar een revisiebedrijf waar iemand uit m'n vriendenclub werkt.
Maar nu de vraag:
De multiriem die o.a. de dynamo aandrijft wordt door twee spanwielen gespannen als ik het goed gezien heb. Een van die spanwielen hebben we moeten demonteren, omdat die door een bout op z'n plek gehouden wordt, die ook de dynamo op z'n plek houdt. Kan ik dat spanwiel er straks gewoon weer op zetten door die bout terug te plaatsen, of moet ik iets anders doen, om het spanwiel onder spanning te brengen?
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2009 00:45 #1249966 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Spanrol
De spanrol is meestal een verende spanner. De spanner moet je verdraaien zodat de riem er overkan. Daarna spant de riem zich automatisch.
Voor het verdraaien is het wel handig dat je een goede hefboom hebt.  Met b.v een bacho kun je al ver komen.
Afhankelijk van de uitvoering kan het ook een hydraylische spanner zijn. Ook dan moet je de spanner indrukken cq verdraaien om de riem op zijn plek te krijgen..

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
19-10-2009 00:54 #1249970 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic TIS
zal morgen (vandaag) overdag even in het bmw systeem kijken hoe je dit moet doen.
heb je voor mij dan alleen de laaste 6 karakters van het  chasisnummer?

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2009 01:01 #1249972 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Oeps
Hallo Alexander
Ik zal straks m'n broer even smsen voor het chassisnummer.  De auto staat hier op de oprit, maar m'n broer heeft de sleutel meegenomen.
groetjes
Mathy 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2009 01:19 #1250044 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Opgelost
Hallo Volvisti
Alles wees zichzelf.  Als het goed is, is het probleem opgelost (door het plaatsen van een gereviseerde dynamo).
groetjes
Mathy 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC