Volvo Cars ligt op koers met plug-in hybrides

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2009 13:07 #1076470 door V700 register
Volvo Cars ligt op koers met plug-in hybrides is gemaakt door V700 register
Volvo Car Corporation ligt op koers met de introductie van zijn plug-inhybrideauto. In 2012 begint Volvo Car Corporation met de serieproductie van elektrisch aangedreven, oplaadbare hybrideauto's. Met alleen de elektrische stroom die wordt geleverd door de accu kan worden voorzien in de dagelijkse transportbehoefte van 75 procent van de Europese automobilisten. De auto beschikt verder over een efficiënte dieselmotor die de actieradius vergroot tot 1.200 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt slechts 49 g/km. Het brandstofverbruik komt uit op 1,9 liter per 100 km.[/b] Volvo Car Corporation is ervan overtuigd dat klanten ook in de toekomst veilige, comfortabele auto's willen rijden, ongeacht of ze worden aangedreven door elektriciteit of andere brandstoffen. Plug-inhybrides zijn het ideale antwoord. Hiermee haalt de gebruiker het beste uit zowel elektrische als conventionele aandrijflijnen: een extreem laag brandstofverbruik en een lage CO2-uitstoot, gecombineerd met een grote actieradius en goede prestaties. 'De nieuwe plug-in Volvo is een zeer aantrekkelijke auto om te rijden, voorzien van het hoge veiligheidsniveau en comfort dat we van Volvo gewend zijn. Tegelijkertijd gaan CO2-uitstoot en brandstofverbruik drastisch omlaag', aldus Stephen Odell, President en CEO van Volvo Car Corporation.De voordelen van de Volvo plug-inhybrideauto:
  • Brandstofverbruik, bedrijfskosten en CO2-emissies zijn laag.
  • De auto is een ‘gewone' Volvo, met al zijn vertrouwde eigenschappen.
  • Makkelijk thuis op te laden via een normaal stopcontact.
  • Prettige auto om te rijden, levert prima prestaties.
 Elektriciteit is zeer geschikt als autobrandstof. Het is een efficiënte vorm van energie voor vernieuwende, elektrisch aangedreven producten. Volvo's met oplaadbare hybridetechniek worden aangedreven door een krachtige elektromotor die zijn energie haalt uit een lithium-ion-batterij. Iedere keer als de auto remt, wordt remenergie opgeslagen en gebruikt voor de aandrijving van de elektromotor. StopcontactDe accu is thuis via een normaal stopcontact op te laden. Elektriciteit als brandstof is veel goedkoper dan benzine of diesel en het opladen van de accu neemt ongeveer vijf uur in beslag. De actieradius bedraagt ongeveer 1.200 kilometer, net zoals bij een conventionele dieselauto. Op louter elektrische energie heeft de auto een bereik van 50 kilometer en is er geen uitstoot van CO2 of andere schadelijke stoffen. Wanneer de accu wordt opgeladen met behulp van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen, is de netto CO2-uitstoot vrijwel nul. Volvo-dealers bieden klanten de mogelijkheid een overeenkomst met Vattenfall af te sluiten voor de leverantie van klimaatneutrale en duurzame elektriciteit.De elektromotor wordt bijgestaan door een van Volvo's hoogefficiënte dieselmotoren. Deze motor kan op hernieuwbare synthetische diesel rijden en voldoet aan toekomstige, extreem strenge emissie-eisen. De combinatie van een elektromotor met een efficiënte dieselmotor zorgt ervoor dat de auto zeer goed accelereert. Als de batterij leeg dreigt te raken, wordt de dieselmotor automatisch gestart, zodat de bestuurder zijn reis met een laag brandstofverbruik kan voortzetten. De dieselmotor verleent de auto ook extra kracht indien nodig, bijvoorbeeld bij een inhaalactie of het rijden op hogere snelheden.Een volle accu volstaat in de meeste gevallen om de relatief korte afstand van en naar het werk af te leggen. De auto is verder voorzien van een zuinige dieselmotor die langere afstanden mogelijk maakt en de auto dezelfde eigenschappen geeft als een conventionele dieselauto. SubsidiesGemeten volgens de NEDC-standaard zal de CO2-uitstoot van Volvo's plug-inhybrideauto onder de 50 gram per kilometer liggen. Hierdoor voldoet de plug-inhybride aan de strengste Europese fiscale subsidieregelingen. In de komende twee jaar worden in meerdere Europese landen nieuwe belastingmaatregelen geïntroduceerd voor energiezuinige auto's. Auto's met een CO2-uitstoot onder de 50 gram per kilometer vallen in de meest gunstige categorie en komen in sommige Europese landen in aanmerking voor subsidies oplopend tot 5.000 euro.'Wij concentreren ons sterk op plug-inhybrides om aan de eisen voor lage CO2-emissie te voldoen en om duurzaam wegvervoer te kunnen bieden. We verwachten uiteraard dat de betrokken autoriteiten deze subsidies mogelijk maken om de ontwikkeling van deze auto's te versnellen', zegt Stephen Odell.Plug-inhybrideauto's verbruiken minder elektriciteit dan de meeste mensen denken. Een enkele middelgrote windmolen voorziet in hernieuwbare elektriciteit voor duizend tot tweeduizend plug-inhybrideauto's. Met de bestaande capaciteit van het elektriciteitsnet zou zelfs een groot aantal plug-inhybrideauto's kunnen worden voorzien van elektriciteit. Als 15 procent van de auto's in Europa bestond uit plug-inhybrideauto's, zou dit betekenen dat de totale elektriciteitsproductie zou toenemen met slechts 1 tot 3 procent. AankoopprijsDe plug-inhybride kost meer in aanschaf dan een conventionele auto met benzine- of dieselmotor. In 2012 wordt dit deels gecompenseerd door lagere brandstofkosten en een lager verbruik. De brandstofkosten van elektrische energie zijn ongeveer een derde van het rijden op diesel. Dit compenseert gedeeltelijk de hogere aankoopprijs.Bij de productie van de plug-inhybride maakt Volvo gebruik van bestaande infrastructuur als het gaat om grote componenten, zoals de carrosserie en de motor. Daardoor kan Volvo Car Corporation al in 2012 al met de productie starten. Er wordt dus tijd bespaard die normaal gesproken nodig is om een geheel nieuwe auto te ontwikkelen.In januari 2007 zijn Volvo Car Corporation en energiemaatschappij Vattenfall een gezamenlijk project begonnen met als doel het testen en ontwikkelen van plug-intechnologie. Als resultaat hiervan werd een nieuw bedrijf opgericht: V2 Plug-in-Hybrid Vehicle Partnership. Met de gezamenlijke expertise op het gebied van autotechniek en energie hebben Volvo en Vattenfall de perfecte basis om op een zeer efficiënte manier duurzame vervoersoplossingen voor de toekomst te creëren.




Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2009 14:28 #1247694 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tjee 2012
over 3 jaar pas.
 lekker koers!
Even niet zeuren, maar positief denken:
hoe zou ik dei zilveren 740 plug in kunnen maken?
Lijkt me eg ved

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2009 15:35 #1247701 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hmm
ziet er rooskleurig uit, vraag me af wat er gebeurt als een hele woonwijk om half zes z'n plug-in in plugt en daarna start met het bereiden van de maaltijd in elektrische ovens, stoomovens en magnetrons, 's winters nog even de laatste gloeiperen aandoen en dan lekker wegkruipen bij de Plasma TV.
Ik heb wel eens mijn vraagtekens bij deze consumptie van elektra, beetje hypocriet om allerlei zuinige apparatuur (AA-label maar wel 300watt verbruiken...) aan te schaffen en "zuinige"auto's te kopen terwijl we onze huizen volstouwen met energieslurpende apparaten en twee keer per jaar met 't vliegtuig op vakantie gaan.
Ik zie meer in hoe volvo 't "vroeger" deed; duurzame auto's die lang meegaan en zo de grootste vervuilingsmomenten (productie, transport en demontage) verminderen. Ik denk dat een Prius of een Insight per saldo vele malen vervuilender zijn dan onze auto's.
Njah in ieder geval wel goed dat men bezig is om het milieu te ontlasten al denk ik dat er andere manieren zijn die misschien niet "trendy" zijn maar wel effectief
 
@ Jeroen; Die van ons zijn al Plug-in, als je de (optionele) elektrische voorverwarming aan boord hebt kun je in de voorbumpers een stekker drukken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2009 22:10 #1247742 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Toch..................
Toch is het zo dat een auto gedurende zijn verwachte levensduur slechts 20 tot 25% van zijn vervuiling veroorzaakt tijdens de fabricage en de rest ontstaat gedurende het ge-/verbruik. ( Volgens onderzoeken die het TNO heeft gedaan) Dus een zuinige auto rijden heeft wel degelijk effect op het milieu.
Of dat nu hybrides moeten zijn die alleen in de stad hun nut bewijzen, dat is een andere discussie. Ik denk dat je beter een duurzame zuinige diesel kan hebben met een verbruik van 5 ltr op 100km dan de veel geprezen Priussen en Civic's en Insight's.
En ook ik zie met kromme tenen in Duitsland hele terreinen vol staan met te slopen auto's waarvan ik zeker ben dat ze nog vele jaren trouwe dienst zouden kunnen doen. En dit soort auto's slopen is in mijn beleving echt een uitwas van onze doorgeschoten consumptiemaatschappij. Net als het amerikaanse filmpje waarin de motor van een prachtige S80 naar de eeuwige jachtvelden wordt geholpen.

Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2009 08:39 #1247842 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verhoudingen
die 20 to 25% is dan wel niet veel, het gaat erom dat dus 1/5 van de vervuiling van een auto in een paar weken tijd plaatsvind, de overige 4/5 vervuiling wordt verspreid over zo'n 15 jaar (bij onze auto's uiteraard veel langer). Een hybride produceert momenteel misschien wel minder uitstoot tijdens gebruik maar de productie vreet een hoeveelheid energie die pas na jaren rijden gecompenseerd wordt anders dan bij bijv. een windturbine die al na 6 maanden zijn eigen productieenergie terugverdiend). Daarnaast hebben de accupakketten een verwachte levensduur van 10 jaar (Toyota) en zullen dan dus vervangen moeten worden door een nieuwe waarbij de oude afgevoerd dient te worden.
Zoals ik al aangaf; het is goed dat er ontwikkelt wordt maar ik denk niet dat 'de oplossing' zo dichtbij ligt. Electrisch rijden wordt helemaal 'hip' gemaakt maar voorlopig kosten alle ontwikkelingen en productieprocessen zoveel energie en geld dat we 10-15 jaar verder zijn voor dit gecompenseerd is door het gebruik van deze 'schone'auto's.
Hoe dan ook lijkt mij een mooie Volvo die duurzaam is én milieuneutraal  is een fijne combinatie. Tot dan toe cruise ik lekker door met de 745
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2009 11:21 #1247855 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vraag.

alexvanbemmel schreef : Daarnaast hebben de accupakketten een verwachte levensduur van 10 jaar (Toyota) en zullen dan dus vervangen moeten worden door een nieuwe waarbij de oude afgevoerd dient te worden.

Dat vraag ik me ook steeds af, maar heb het nooit opgezocht.Nu dus wel, het schijnt dat de accu-packs rond de 2500 euro kosten voor een oud model, en een duizendje meer voor de nieuwe modellen.Probemen met vermogensverlies kunnen voorkomen, vanaf 200000 kms.Dit los van de milieubelasting voor fabricage en verwerking.
't wordt tijd voor waterstof......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2009 23:59 #1248618 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic kosten en baten qua energie
Hallo Bas

Baseman schreef : 't wordt tijd voor waterstof......

Als die waterstof zo gemaakt kan worden, dat het niet meer energie kost om waterstof te maken, dan je uiteindelijk uit waterstof kunt winnen, zou dat best wel eens kunnen lukken. Maar voorlopig ziet het daar nog niet naar uit.
Ik denk dat je met een siliciumgebaseerde energievoorziening verder komt.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2009 09:58 #1248632 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vertel

Mathy schreef : Ik denk dat je met een siliciumgebaseerde energievoorziening verder komt.
groetjes
Mathy

Vertel eens, dat is nieuw voor mij...
ik zat nog op zonne-energie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2009 21:29 #1248722 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Plicha
Hallo Jeroen
Zie o.a. <a href=" www.plichta.de/pp24/index.php?option=com...;id=14&Itemid=17 " target="_blank">hier.
groetjes
Mathy 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD