Oei, joei joei....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wellicht nog een paar tips:
1. Jaaaaaaren geleden vertelde een automonteur mij dat de distributieriemen vooral slijten door te abrupte toerenterugvallen, dus bijvoorbeeld bij hoge toeren ineens gas los en koppeling intrappen. Ik interpreteer dat als: een riem is gemaakt voor trek-belasting en niet voor duwbelasting. De komende dagen dus weinig toerenvariaties nastreven en dús: ook geen hoge toerentallen.
2. Het staat me bij dat Volvo indertijd een service instructie heeft uitgevaardigd waarbij een bredere riem werd gemonteerd tijdens een geagendeerde reguliere onderhoudsbeurt bij de dealer. Heeft jouw Volvo die modificatie wellicht al?
Let op: het bovenstaande weet ik niet zeker; ik kan de bronnen hiervan niet meer in mijn documentatie terugvinden en ik wil geen "broodjes aap" de wereld in helpen met niet-onderbouwde uitspraken.
Groet, Lieme Huib
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 8
Misschien toch maar gelijk de modificatie uit laten voeren, om de vervanginginterval te verlengen?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 8
ad 1) Dit is duidelijk een broodje aap verhaal. Distributieriemen kunnen net zo min druk overbrengen als touw en gekookte spaghetti.
ad 2) Toen Robert een hele tijd geleden z'n distributieriem (van deze auto) vervangen heeft op de sleuteldag bij Schmidt in Gemert, was en is er geen modificatie uitgevoerd.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Wat ik begrepen heb is dat bij 'latere' modellen (ik weet niet precies van wanneer af) de riem en de poelies gemodificeerd zijn, maar dat dit geen modificatie is die achteraf door Volvo op de oudere typen kon worden toegepast. Ik heb het namelijk een keer nagevraagd en toen zei de dealer dat dit niet om te bouwen was (in ieder geval niet eenvoudig).LHOsinga schreef : 2. Het staat me bij dat Volvo indertijd een service instructie heeft uitgevaardigd waarbij een bredere riem werd gemonteerd tijdens een geagendeerde reguliere onderhoudsbeurt bij de dealer. Heeft jouw Volvo die modificatie wellicht al?
Mijn beide 960's (van MJ 1991 en MJ 1993) moeten ook om de 45k. Dit is later veranderd naar 75k.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er zijn 2 modificaties mogelijk op de eerste modellen 960:Mathy schreef : ad 2) Toen Robert een hele tijd geleden z'n distributieriem (van deze auto) vervangen heeft op de sleuteldag bij Schmidt in Gemert, was en is er geen modificatie uitgevoerd.groetjes
Mathy
1) aanbrengen van een trillingsdemper op het nokkenastandwiel van de uitlaatkleppen. Deze is aangebracht en ik meen gratis door Volvo zelf voor elke 960 eigenaar destijds. Die trillingsdemper ontneemt de pieken in de belasting op de riem weg en de vervangingstermijn werd verlengd van 30dkm naar 45dkm. Zo uit mijn hoofd, exacte getallen moet ik weer opsnorren maar origineel was ververversing zeer snel. Deze modificatie is aanwezig bij mijn motor.
2) inderdaad, aanbrengen van een 23mm brede distr. riem inplaats van de 21mm brede riem. Dit impliceert nieuwe spanrollen en hier en daar wat tappen uitruimen van M8 naar M10 meen ik. De vervangingstermijn wordt dan van 45dkm naar 55dkm verlengt geloof ik. In ieger geval was het bijna niet de moeite... Er is een originele Volvo aanpassingskit aanwezig voor overgang van 21 naar 23mm, deze wordt niet vergoed door Volvo. De latere 27mm brede distributieriem is niet zomaar aan te brengen, dit ontwerp wijkt mechanisch te veel af van de eerste twee uitvoeringen.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Neem vandaag bijvoorbeeld: Ik neem een Volkswagen Golf III op voor de beurt en APK. Vervolgens constateer ik de nodige gebreken die voor 90% afkeurpunten zijn. Maar er was ook sprake van een lekke koppakking. Dus even een lijstje laten opmaken in het magazijn met onderdelen. Daar kwam 1940,00 euro uit voort.
Daarna boog de receptie zich nog over het lijstje en ging nog even wat arbeid rekenen. De totale hoogte van de offerte weet ik niet, maar geloof mij het zal niet weinig zijn.
 
Dus het kan altijd nog erger, denk je dan.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik rij na de ontdekking inderdaad heeel voorzichtig zonder grote wisselingen in het toerental!! Bijna met gekromde tenen. Man, die riem van 21mm heeft geen goede naam... Op tijd vervangen is het devies, maar ja, glad vergeten dit keer Alleen morgen nog 1 rit en daarna naar de garage (op mijn dooie gemak). Ik kan de riem ook direct zelf vervangen, maar als die dan halverwege de termijn breekt heb ik geen garantie op de motor. Als de riem is vervangen door Volvo wel. Ik neem het risico niet (meer) om de riem zelf te vervangen nadat de Volvo garage mij dit had verteld.Rversteeg schreef : Je rijdt al 15000 km over de termijn rond in zalige onwetendheid. En nu je het weet, begin je je ineens grote zorgen te maken. Doet mij denken aan een kennis die altijd zei: nooit onderweg gaan kijken als er iets rammelt, want dan durf je misschien wel niet meer verder te rijden!!....Rob
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





