klepspeling ruimer stellen bij gasauto?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2009 10:01 #1076277 door V700 register
klepspeling ruimer stellen bij gasauto? is gemaakt door V700 register
Had altijd begrepen dat klepspeling er is om te compenseren voor opwarmen. Nu had ik laatst het boek erbij en met een warme motor moet de klepspeling juist groter! zijn ?????
Ben beetje gaan zoeken en vond hier een verhaaltje met uitleg:
<a href=" www.motorcycleproject.com/motorcycle/text/cows-clear.html "> www.motorcycleproject.com/motorcycle/text/cows-clear.html
Mag ik nu concluderen dat mijn gewoonte om bij mijn gas auto de kleppen iets ruimer (0,45) te stellen onzin is? Immers als de motor warm wordt wordt de klepspeling groter en niet kleiner. En bij een gas auto dus nog groter. Je zou ze eerder iets krapper moeten stellen toch?
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2009 15:50 #1246774 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nooit
Ik zou ze nooit krapper stellen, dan gewoon standaard.
Liever iets minder vermogen dan de kans op verbrande kleppen.
Door slijtage wordt de ruimte groter (de klep hamert het materiaal terug), als er dan gassen langs kunnen gaan stromen, is de kans op verbranding groot.
Ik zou bij stellen LPG de speling ook liever wat groter houden....
Niet voor niets, liever kleppen die je hoort dan,....
Ik heb het verhaal even gelezen, ik vind het geen goed verhaal.
Een motor zet uit als alles warmer wordt, een klep wordt heel warm en zet dus veel uit, ik denk zelf meer dan het blok zelf. Dat een 'klepstotersysteem' meer uitzet, geeft alleen aan dat er dus meer ruimte gecreeërd behoort te worden.
Dat er misschien nog een rede is waarom mens kiest voor een klepspeling, prima, maar warmte is er zeker ook één.
Vergeet ook niet dat door 'hamer'(smeed) slijtage de klepspeling groter wordt, dus liever in het begin iets meer speling, dit hamert ie vanzelf weg.
Zo dacht ik ....
&#160;
Gr.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2009 20:32 #1246813 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic standaard?
Dankjewel voor je reactie. Ik zou dus over kunnen naar 'standaard' 0,35 - 0,40 maar dan wel regelmatig stellen omdat het op lpg sneller verloopt dan op benzine. Ik ben een beetje een dwangneuroot en veel werk is het niet dus ik doe het nu om de 10.000 km. Ik hoef niet heel vaak een maatje (0,05) kleiner.
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2009 21:02 #1246817 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo zou ik het ook doen.
Zo zou ik het ook doen.
 De klepspeling voor de veiligheid maar extra groot houden zorgt er voor dat er niet veel meer van je oorspronkelijk timing klopt. Op school werdt dat ons verduidelijkt door 2 keer een kleppendiagram te maken van een motor. De ene keer met de normale speling en de andere keer met een speling van 0.25 mm groter. En dat verschil is te zien.
&#160;
&#160;

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2009 23:18 #1246825 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Ruimer
Door de hogere verbrandingstemperatuur van het gas moet je de uitlaatkleppen 5 honderste ruimer stellen dan op benzine. De kleppen worden veel heter en zetten daardoor veel meer uit. Het verhaal dat de timing niet meer klopt is puur theoretisch. En de praktijk heeft mij bij inmiddels ruim een miljoen gereden kilometers op gas dit bewijs geleverd in de afgelopen 30 jaar.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2009 23:35 #1246826 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat mij betreft gepruts in
wat mij betreft gepruts in de marge.
als je kleppen het niet volhouden op de normale klepspeling houden ze ook niet vol als ze 0,05mm ruimer zijn afgesteld.
het gaat 'm vooral om de duur dat de kleppen dicht zijn. die tijd is nodig om hitte/energie vanuit de klep af te voeren naar klepzitting. Ook via de klepgeleider wordt hitte afgevoerd, uiteraard eerst naar het aluminium gietstuk dan naar het koelwater.
Hieruit mag je afleiden wat het echte probleem van klepslijtage  is:<u> micro-welding.</u> als een super hete klep tegen de klepzitting dicht slaat ontstaan er op moleculair niveau kortstondig micro lasjes tussen klepschotel en klepzitting. Bij het weer openen worden deze lasjes weer losgetrokken en slijt klep en zitting materiaal weg. hoe meer hitte in de klep zit, hoe erger dat micro-welding fenomeen. Wanneer is een klep op z'n heetst? bij hoge toeren! want dan is immers de tijd dat de kleppen gesloten zijn steeds zeer kort. en dus micro-welding flink aan de gang, dus si slijtage  op dat moment groot.
Het  echte  geheim van het beperken van slijtage van kleppen en zittingen in een LPG-motor is wat mij betreft: vermijden van hoge toerentallen. Het ruimer stellen van de kleppen heeft inderdaad als gevolg dat kleppen net wat langer dicht blijven maar als je dan alsnog langdurig 5000+tpm gaat draaien met die motor zullen de kleppen en zittingen alsnog hard slijten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2009 17:01 #1246849 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ervaring
Het verhaal van JanV kan ik rijmen met mijn eigen ervaringen. Ik vermijd toerentallen boven de 3000 toeren, een enkele keer raak ik de 4000 toeren maar dat is al uitzonderlijk (waarom zou je ook als je volle turbo-vermogen al rond de 3000 toeren beschikbaar is). Resultaat: bij mijn vorige 740 gedurende zeker 25.000 km niks aan klepspeling hoeven bij te stellen, en mijn huidige 940 tuft toch ook alweer bijna 19.000 km rond zonder dat de kleppen gesteld hoeven te worden. Het warmte-afvoer verhaal vind ik interessant. Dat betekent waarschijnlijk dat het een voordeel is om met een blok dat formeel is uitgesteld klepstelen te gaan afslijpen, danwel de busjes van de klepstelplaatjes af te slijpen. De kleppen zitten dan al wat dieper ingesleten, maar hebben een groter raakoppervlak en zullen waarschijnlijk hun warmte om die reden beter kunnen afvoeren dan bij een verse cilinderkop.

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2009 20:26 #1246868 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Theorie en praktijk.
Zoals zovaak is de theorie vaak anders dan de praktijk. En de praktijk, daar gaat het om. Ik heb de afgelopen 32 jaar vele auto's op gas gereden van uiteenlopende merken en diverse malen met die auto's richting de 4 ton gereden. De iets ruimere klepspeling in combinatie met een verstandig gebruik heeft ervoor gezorgd dat ik nog nooit een euro aan een koprevisie heb hoeven uitgeven. Of het nu gerommel in de marge is, dat mag iedereen zelf bepalen. Mij gaat het erom om de boel heel te houden en daar hoort ook het iets ruimer stellen van de uitlaatkleppen bij. Vraag het ook maar na bij de betere gasinbouwer. Zelfs bij de diverse Mercedessen, die erom bekend staan dat ze gas wat minder goed verdragen, heb ik nog nooit problemen gehad. Ook niet bij hogere km.standen.Bij gas is het belangrijk om je uitlaattemperatuur niet te hoog op te laten lopen. Dat is belangrijker dan hoge toerentallen. In de scheepvaart zijn toerentallen maar beperkt belangrijk( natuurlijk wel binnen de marges). De uitlaattemperatuur per cilinder is de maat van het afgegeven vermogen( i.c.m. het brandstofverbruik) en die mag niet te hoog oplopen. En dat geldt eigenlijk voor iedere motor. Zwaar belasten bij lage toerentallen is veel funester dan hoge toerentallen bij een relatief lichtere belasting. Bij een schip regel je dat via de spoed van de schroef, bij een auto met de gekozen versnelling.
Maar nogmaals, zoveel mensen, zoveel ideeën.

Groeten, Jan.

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2009 13:25 #1246937 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Theoretisch minder sterk, maar
... ik heb er nu 30 kkm opzitten met mijn 740. Klepspeling nog exact als bij aanschaf.
Trap de auto niet vaak tot zelden op zijn staart en rijdt niet belachelijk hard, kan die ook niet.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2009 19:31 #1246977 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Snijbrandereffect
Hallo Volvisti
Persoonlijk vermoed ik, dat het microwelden niet al te veel optreedt. De slijtage die daarbij optreedt is namelijk enorm en neemt exponentieel toe.
Waarschijnlijk wordt geadviseerd om de speling bij een gasmotor iets ruimer te stellen, omdat de kleppen dan later open gaan en hierdoor dus ook sneller open gaan. Vooral aan het begin van het "open gaan". Is de opening namelijk klein, dan zal redelijk veel, nog erg heet gas, door die kleine opening naar buiten stromen. Hierdoor is de snelheid van het uitstromende gas ten opzichte van klepschotel en klepzitting enorm hoog. Er treedt dan ook het snijbrander effect op. Beperk je de tijd dat de klep maar een klein beetje open staat, door de klep sneller (en in dit geval dus later) open te laten gaan, dan zal dit effect minder zijn (in hevigheid en duur).
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam