Welke auto's hebben een electrische oliepomp

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2009 14:48 #1075723 door V700 register
Welke auto's hebben een electrische oliepomp is gemaakt door V700 register
Weet er iemand welke auto's er een electrische oliepomp hebben?Ik heb nog een 12 volts timer over, die ik als aansturing wil gebruiken, om een oliepompje een minuut of 15 na te laten draaien om vastkoeken in mijn turbobehuizing te voorkomen.
Had de 480 die nou standaard?Of moet ik echt op zoek naar een ander merk?
Een brandstofpomp smelt waarschijnlijk vast?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2009 03:06 #1243949 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de 440/460/480T hadden
de 440/460/480T hadden volgens mij een electrisch koelwaterpomp om na te koelen. het koelwaterkanaal in de turbo zit om het oliekanaal heen dus voert ook hitte af van de turbo+olie .
water is veel makkelijker te verpompen. lijkt mij een betere oplossing. als de turbo trouwens toch al water gekoeld is lijkt me niet echt heel erg nodig. Pas als er geen waterkoeling op de turbo zit en je de motor met bloedhete turbo direct uitzet dan kan je aankoek problemen verwachten.
electrische oliepompen zijn iets van de laatste tijd, volgens mij gebruikt BMW het op de 4 cilinder versies van de 1-serie en 3-serie als onderdeel in het efficient dynamics systeem. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2009 08:36 #1243956 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic TD04H-13c
Het haat me om de TD04H-13c, u wel bekend...;-)
Die heeft toch beide?Er zit volgens mij tussen oliefilter en blok een wisselaar, waar koelwater doorheen loopt, maar daarmee ben ik het aankoek-probleem (om het zo maar even te noemen) niet kwijt, toch, als ik daar een pompje in zet?
Mijn gedachte komt op, doordat er een man met enorme handschoen de aandrijfas lijkt beet te pakken en af te remmen, als ik een bocht naar rechts ( en in mndere mate naar links) maak.Als de hele boel op temperatuur is, lijkt het weg te zijn.Enige suggestie wat dat dan kan zijn?
De vervangende WGA lijkt al te schelen, maar er zijn nog twee dingen die ik verdenk.
  1. Dikke olie, ergens in een leiding, die iets hoort te smeren maar niet doet, vanwege te lage viscositeit
  2. Het differentieel (waar ik de olie nog van moet checken. Als ik me niet vergis is dat een automatische sper (?) Wat doet ie (of niet) als die stuk is?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2009 08:42 #1243958 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koeling
Als ik me niet vergis hebben die Mitsubishi turbo's toch waterkoeling en oliesmering (duh) ? Olie wordt inderdaad extra gekoeld met een extra warmtewisselaartje, het filter zit daar weer direct opgeschroefd. Koelwater toevoer/afvoer dmv die 2 korte rubberslangen (die je al eens hebt moeten vervangen), olie aanvoer/afvoer door die "steun" waar het oliefilter op zit. Volgens mij niet heel eenvoudig een pompje tussen te zetten.
Mij lijkt dat je weinig aan een oliepompje hebt (om de olie door de warmtewisselaar te spoelen) als je het water ook niet in beweging brengt. Of denk je dat natuurlijke stroming (tgv warmteverschillen) ook gaat werken voor koelwater ? Volgens mij ligt de weggekoelde hoeveelheid warmte dan een stuk lager.  Bovendien moet je dan nog zorgen dat de olie door de turbo heen gaat (ipv de rest van het blok) of dat je elektrische pomp sterk genoeg is om de olie door het hele blok te pompen. Zal natuurlijk de weg van de minste weerstand kiezen maar of dat door de turob is....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2009 17:51 #1244008 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Audi
De eerste Audi 80 met de grill in de motorkap (1992 ?) heeft als extra een oliepomp en waterpomp op 12 volt, meestal in combinatie met trekhaak of sterke motor.
Deze auto's hadden een systeem dat er voor zorgde dat de sappen door bleven spoelen als je de auto te heet wegzette. Zelfs de koelwaterventilator ging eventueel draaien als dat nodig zou zijn (op standje 1 terwijl stand 2 en 3 bedoeld waren voor als de auto gewoon reed).
Even naar VW dus ...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2009 17:42 #1244204 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Longlife-olie
Waarom doe je er niet van die verschrikkelijk dure longlife-olie in die je ook in die VAG diesels moet kieperen?
Die longlife olie is juist gemaakt om die caramelvorming tegen te gaan.
Goed voor een diesel is ook goed voor een benzine motor lijkt mij.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2009 21:42 #1244218 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat is de achtergrond van je
Wat is de achtergrond van je opmerking dat je in die VAG diesels ook van die dure long-life olie moet gooien?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC