Turboblok inbouwen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2009 12:12 #1075619
door V700 register
Turboblok inbouwen is gemaakt door V700 register
Al een tijdje loop ik met het idee om de B200F te vervangen voor iets wat meer spanning geeft dan deze als een stofzuiger klinkende motor. Het hoeft van mij geen auto te worden die 400+ pk heeft.
Eerder zit ik te denken aan het inbouwen van een B230FK/FT. (Of kun je met een B200FT ook wat moois bereiken?)Ik las ergens (wellicht op deze site) dat de FK wat sterkere onderdelen heeft en dus iets geschikter is om hem te kietelen.
Her en der loop ik advertenties langs voor een dergelijke motor.
Het aanschaffen van de spullen is het grootste probleem niet (ja, je moet af en toe wat geld opzij leggen en niet alles is in 1 keer te koop, maar ach). Een groter probleem is dat ik de ruimte, gereedschappen en de nodige kennis niet bezit om zo'n verbouwing te realiseren.
Zijn er mensen onder jullie die hiervoor tips voor me hebben?
Jarl
Eerder zit ik te denken aan het inbouwen van een B230FK/FT. (Of kun je met een B200FT ook wat moois bereiken?)Ik las ergens (wellicht op deze site) dat de FK wat sterkere onderdelen heeft en dus iets geschikter is om hem te kietelen.
Her en der loop ik advertenties langs voor een dergelijke motor.
Het aanschaffen van de spullen is het grootste probleem niet (ja, je moet af en toe wat geld opzij leggen en niet alles is in 1 keer te koop, maar ach). Een groter probleem is dat ik de ruimte, gereedschappen en de nodige kennis niet bezit om zo'n verbouwing te realiseren.
Zijn er mensen onder jullie die hiervoor tips voor me hebben?
Jarl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2009 12:24 #1243310
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ligt een beetje voor de hand....
...niet doen koop een turboauto . Mechanisch is het wel te doen maar dan de draden boel en de rest.
maar er zijn wel mensen die het gedaan hebben.
Rob
maar er zijn wel mensen die het gedaan hebben.
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2009 12:31 #1243312
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic FK of FT
Een FK of FT maakt niet zoveel uit, grootste verschil is de turobdruk (0.65 bar voor de FT, 0.35 bar voor de FK) die je voor de FK redelijk makelijk omhoog kan brengen tot FT niveau of hoger. Houd er rekening mee dat je waarschijnlijk ook ECU en EZK (ontsteking) over moet zetten omdat die van jou B200F niet geschikt zijn voor de FK/FT. Verder moet je wellicht delen van het injectiesysteem ook overzetten (bijv. de serieweerstanden van de injectoren, zijn bij de turbo's anders dan de non-turbo's). Dit kan inhouden dat je een hele draadboom voor de motor moet vervangen. Mogelijk ook andere componenten (bijv. radiateur etc). Als je een andere bak gaat plaatsen moet je wellicht ook een andere cardan plaatsen ivm lengteverschil. Mogelijk is het ook beter een andere achteras te nemen ivm de eindoverbrenging.Een motortakel lijkt me wel erg handig voor zoiets. Kun je vast nieuw of 2e hands kopen dan wel huren. Kennis kun je opdoen (vragen en/of zelf lezen), blijft ruimte het probleem. Daar zul je zelf iets voor moeten vinden. En tijd, om dingen te doen, aan de kant te kunnen leggen, erover na te denken en/of te lezen en weer verder te gaan. Is niet je dagelijkse auto denk ik (hoop ik??) ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2009 12:36 #1243314
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is idd niet dagelijkse auto.
Is idd niet dagelijkse auto. Had m wel zo gekocht, maar door samenwonen even aan de kant gezet. Rij samen met vriendin in een Clio 1.2. Haha....niet bepaald een Volvo.
Ik ga er nog eens hard over nadenken. De auto ziet er nog mooi uit en een 940 rijdt gewoon erg lekker. Hij heeft wel hele lange tijd te koop gestaan door t samenwonen, maar zoals we weten is de vraag naar de auto's erg klein.
Er een project van maken leek me wel leuk. Schorsen die handel en er aan bezig wanneer je wilt. Lijkt me heerlijk. Maar als je idd spullen en ruimte moet gaan huren dan kan het een zeer kostbaar project gaan worden. Zeker gezien het lange termijn idee erachter.
Jarl
Ik ga er nog eens hard over nadenken. De auto ziet er nog mooi uit en een 940 rijdt gewoon erg lekker. Hij heeft wel hele lange tijd te koop gestaan door t samenwonen, maar zoals we weten is de vraag naar de auto's erg klein.
Er een project van maken leek me wel leuk. Schorsen die handel en er aan bezig wanneer je wilt. Lijkt me heerlijk. Maar als je idd spullen en ruimte moet gaan huren dan kan het een zeer kostbaar project gaan worden. Zeker gezien het lange termijn idee erachter.
Jarl
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2009 14:17 #1243326
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Donor auto
Het meest voordelige is het wanneer je gewoon een goedkope 940 met een turbo blok erin koopt. Je hebt dan alle onderdelen in één keer... Als je alle onderdelen los bij elkaar wil sparen ben je veel meer kwijt.
Overigens is een 940 met een turbo best anders dan een N/A 940. Neem bijvoorbeeld de positie van de accu en het luchtfilter.... die zitten bij een turbo precies andersom dan bij een N/A.
Ik denk trouwens wel dat als je een 940 "donor + voorbeeldauto" hebt staan je met een paar dagen sleutelen de boel omgegooid hebt. Volvo's zijn tenslotte net lego

Overigens is een 940 met een turbo best anders dan een N/A 940. Neem bijvoorbeeld de positie van de accu en het luchtfilter.... die zitten bij een turbo precies andersom dan bij een N/A.
Ik denk trouwens wel dat als je een 940 "donor + voorbeeldauto" hebt staan je met een paar dagen sleutelen de boel omgegooid hebt. Volvo's zijn tenslotte net lego

Moderators: Jerry Stam