Benzine Diesel of LPG

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
07-05-2009 21:20 #1074156 door Wytze Broerze
Benzine Diesel of LPG is gemaakt door Wytze Broerze
Ben al een tijdje aan het nadenken over een andere stationcar, en ben me een beetje aan het orienteren. (Naast de zoektocht naar een vroege 700 serie estate.)
Een fijne D5 of juist een prettige benzine Turbomotor. Inderdaad in een V70II
Vandaag maar eens aan het rekenen gagaan omdat ik nu een D5 heb gezien die me echt aanstaat.
Maar dat is schrikken.
Van een diesel is de wegenbelasting veel duurder, 1500 per jaar tegen 1200 per jaar. Delta dus 300 euro.
Kosten per kilometer voor brandstof (huidige prijzen) 7 tegen 5.5 cent per kilometer 1 op 14 tegen 1 op 8. Zijn dat reeele cijfers? Ik rijd nu 1 op 7 met LPT M90 945.
Is op 10.000 km ook 150 euro meer. En bij 20 a 30 kkm per jaar dus richting de 400 euro duurder.
Dus een diesel gaat per maand al snel 700/12=60 euro per maand meer kosten.
Nu heb ik wel de indruk dat de diesels op dit moment errug goedkoop zijn door het vreselijk grote aanbod. De kans dat het erger wordt is denk ik alleen maar groter bedenk ik me.
Als je er dan 4 jaar mee rijd ben je dus een mille of 3 kwijt als je diesel wilt rijden en de vraag is of de afschrijving minder is.
Als je nu kijkt zijn de G3 LPG wagens gewoon best wel gewild tov een benzine wagen. Toch?? Zal over een jaar of 4 a 5 ook wel zo zijn met de V70'ers.
Dus de kans dat je minder afschrijving hebt is ook nog eens aanwezig met G3.
Nu rijdt die D5 geweldig achter een automaat, maar is mijn berekening en redenatie nu inderdaad juist?
In dat geval is diesel dus niet alleen milieu onvriendelijker maar ook duurder.
Ik twijfel nu wel heel erg hoor.
Heeft iemand ervaringen met die gedachten en misschien overwegingen die ik gewoon over het hoofd zie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2009 21:27 #1236948 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rekenblaadje nodig?
Ik vind deze wel handig, wellicht heb jij er ook nog iets aan, hoewel ik volgens mi in de snelheid zie, dat je wel overal aan gedacht hebt.
Benzine LPG heb je zo bedacht:G2 omslagpunt 2500 kmsG3 omslagpunt 6500 kmsUiteraard bij gelijke aanschafprijs, onderhoud even buiten beschouwing en gelijk verbruik.Dieselen, moet je al 16000 kiloemeter perjaar volhouden, vooropgesteld dat de wegenbelasting gelijk is voor benzine en diesel (wat niet zo is)
Kijk eens naar dit <a href=" download.microsoft.com/download/5/a/3/5a...2/AutoBrandstof2.xls " target="_blank">excel-sheet. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2009 21:53 #1236950 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG en kleppen
Hoi Wytze,
Mocht je richting LPG gaan denken (en dat vast het goedkoopste als er al een installatie in zit): er is een serie motoren die geen hydraulische klepstoters heeft en waarvan de kleppen zeer moeilijk zelf te stellen zijn, en bij de dealer duurt het lang en kost het heel veel geld. Ik dacht dat het de 2.4 motoren waren tussen 2000 en 2004 of zo. Die moet je dus niet op LPG gaan rijden. Is ook een van de redenen dat ik de XC70 G3 weer snel heb verkocht.
Op volvo-forum.nl is ongetwijfeld de juiste informatie te vinden.

Succes met de keuze!

Arthur  

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
08-05-2009 16:32 #1236992 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Tja het blijft een lastige beslissing
En vooral als je er al lang over denkt is dat toch iedere keer weer moeilijk als er iets leuks op het pad komt.
Trouwens deze is ook wel leuk.
Die heeft geen last meer van de hydroliek voorlopig: www.tractorpulling.nl/foto/video/2008/0531europeanmaid.wmv

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2009 19:56 #1237006 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rekening mee
Houd er ook even rekening mee hoe je rond het omslagpunt zit. Heb je een conservatieve schatting gedaan en zit je rond het omslagpunt kies dan voor diesel of lpg. De kans is dan groter dat je meer dan je schatting gaat rijden dan minder. Je maandlasten zijn wel hoger maar die zijn vast. En je hoeft niet echt na te denken over hoe duur een bepaald ritje nu gaat uitvallen. Gewoon kunnen gaan rijden met de wetenschap in het achterhoofd dat je je niet echt druk hoeft toe maken over de tank lpg (2 tientjes) is toch een stuk prettiger dan aan een volle benzinetank gaan denken (voor 6 tientjes minimaal). Wat ik wel zou hebben als ik een benzine reed en boven het omslagpunt zou raken (zou ik wel gaan doen). Maar das misschien persoonlijk, ik rijd trouwens uberhaupt geen onzinritjes. Tis misschien een open deur en gebaseerd op persoonlijke ervaringen maar kan het genieten van de auto en het rijden erin wel een stuk(je) makkelijker maken....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 09:20 #1237074 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hmm

Baseman schreef : Ik vind deze wel handig, wellicht heb jij er ook nog iets aan, hoewel ik volgens mi in de snelheid zie, dat je wel overal aan gedacht hebt.
Benzine LPG heb je zo bedacht:G2 omslagpunt 2500 kmsG3 omslagpunt 6500 kmsUiteraard bij gelijke aanschafprijs, onderhoud even buiten beschouwing en gelijk verbruik.Dieselen, moet je al 16000 kiloemeter perjaar volhouden, vooropgesteld dat de wegenbelasting gelijk is voor benzine en diesel (wat niet zo is)
Kijk eens naar dit <a href=" download.microsoft.com/download/5/a/3/5a...2/AutoBrandstof2.xls " target="_blank">excel-sheet. 

Ik vind bij jouw berekende omslagpunten lpg er wel érg gunstig uitkomen Bas! En het lijkt me vreemd dat het omslagpunt voor G2 bij een lager aantal kilometers ligt dan voor G3...Ik kom op iets andere getallen, rond de 9.500 km voor G2, en rond 4.500 km voor G3. Wat hanteer jij als uitgangspunten (brandstofprijzen, wegenbelasting en brandstofverbruik)? Ik heb in jouw Excel gebruikt: benzine 1,43 euro, lpg 0,53 euro, wegenbelasting G2 1480/jaar, wegenbelasting G3 1088/jaar, en een benzineverbruik van 1:10. Wellicht heb jij een ongustiger verbruik ingevoerd omdat je automaat rijdt?

Verder: het is makkelijker om het onderhoud buiten beschouwing te laten, maar ik denk dat het realistischer is om voor G3 (in de meeste gevallen Vialle LPi dus) toch wat meer onderhoud te rekenen dan voor een benzine- of dieseluitvoering. Daarmee komen bovenstaande omslagpunten nog net iets anders te liggen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 13:10 #1237092 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderhoud
Volgens mij kun je voor onderhoud aan Vialle LPi eenmaling een 400-700 euro rekenen. Het eerste als je de zittingen op de orignele manier vervangt en het benzine onderbreekrelais vervangt waarbij je het werk zelf doet (de zittingen bij de inbouwer laten doen), het tweede als je hetzelfde werk door de inbouwer laat doen. Als dat eenmaal OK is, heb je volgens mij verder minimale kosten aan LPi. Geen filters die je moet vervangen ed.Waarbij je natuurlijk mee kunt nemen dat je zittingen niet op de originele manier vastzet maar op de "Timen" manier waardoor ze niet meer losgaan na pakweg een dikke ton kms.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 16:30 #1237108 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok

henk 940LPT schreef : Volgens mij kun je voor onderhoud aan Vialle LPi eenmaling een 400-700 euro rekenen. Het eerste als je de zittingen op de orignele manier vervangt en het benzine onderbreekrelais vervangt waarbij je het werk zelf doet (de zittingen bij de inbouwer laten doen), het tweede als je hetzelfde werk door de inbouwer laat doen. Als dat eenmaal OK is, heb je volgens mij verder minimale kosten aan LPi. Geen filters die je moet vervangen ed.Waarbij je natuurlijk mee kunt nemen dat je zittingen niet op de originele manier vastzet maar op de "Timen" manier waardoor ze niet meer losgaan na pakweg een dikke ton kms.

Ik denk dat je inschatting aardig klopt. Maar dié uitgaven zijn dus extra ten opzichte van een benzine auto. Daarmee komt het omslagpunt dus nog iets verder weg te liggen.
Er is overigens wel degelijk een lpg filter (bij de tank) dat ook periodiek vervangen moet worden. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 16:44 #1237110 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet als het er bij aankoop al inzit
Als je een auto koopt op G3 en de klepzittingen zijn al vervangen net als dat relais dan heb je die 'onderhoudskosten' niet... maar  omgekeerd als je -zoals ik- een benzineauto hebt en je wilt er G3 inbouwen dan moet je toch bijna 3000 euro ophoesten, dat duurt echt wel even of je moet heel veel rijden voordat je dan dat omslagpunt hebt bereikt. Ik ben wel eens aan het rekenen gegaan en ik kwam op een omslagpunt van 12.000 km ofzo als ik de installatie in 3 jaar afschreef. En ik vind het ook zowat om een installatie in te bouwen die ongeveer net zoveel kost als de auto nog waard is ...:-). Ik denk dat het goedkoopste is een wegenbelastingvrije auto met een gereviseerde of jonge dieselmotor inplaats van de originele. Maar of dat over een paar jaar met het rekeningrijden nog zo is? Voor mij persoonlijk is dat ideaal, gewoon per kilometer betalen en niet naar gewicht of brandstof. Maar voor het zover is gaat er nog heel wat motorrijtuigenbelasting naar Den Haag, ben ik bang.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 16:44 #1237111 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gelijk
Ja, een hoger omslagpunt is wel het gevolg van dat potje "LPG onvoorzien".Ik had altijd begrepen dat het filter niet vervangen hoefde te worden. Uit de documentatie van mijn 940 bleek trouwens dat het filter wel vervangen was, 6000 km voor de vorige eigenaar m verkocht (en ik m kocht). Dat laat bij mij het vermoeden wel rijzen dat de vorige eigenaar die problemen die ik had (afslaan en inhouden) ook al tegen was gekomen. En dat hij/zij geen zin had daarin te investeren of het uit te laten zoeken toen vervangen van het filter geen oplossing bleek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC