Benzine Diesel of LPG
- Wytze Broerze
 - 

- Senior lid
 - 

Een fijne D5 of juist een prettige benzine Turbomotor. Inderdaad in een V70II
Vandaag maar eens aan het rekenen gagaan omdat ik nu een D5 heb gezien die me echt aanstaat.
Maar dat is schrikken.
Van een diesel is de wegenbelasting veel duurder, 1500 per jaar tegen 1200 per jaar. Delta dus 300 euro.
Kosten per kilometer voor brandstof (huidige prijzen) 7 tegen 5.5 cent per kilometer 1 op 14 tegen 1 op 8. Zijn dat reeele cijfers? Ik rijd nu 1 op 7 met LPT M90 945.
Is op 10.000 km ook 150 euro meer. En bij 20 a 30 kkm per jaar dus richting de 400 euro duurder.
Dus een diesel gaat per maand al snel 700/12=60 euro per maand meer kosten.
Nu heb ik wel de indruk dat de diesels op dit moment errug goedkoop zijn door het vreselijk grote aanbod. De kans dat het erger wordt is denk ik alleen maar groter bedenk ik me.
Als je er dan 4 jaar mee rijd ben je dus een mille of 3 kwijt als je diesel wilt rijden en de vraag is of de afschrijving minder is.
Als je nu kijkt zijn de G3 LPG wagens gewoon best wel gewild tov een benzine wagen. Toch?? Zal over een jaar of 4 a 5 ook wel zo zijn met de V70'ers.
Dus de kans dat je minder afschrijving hebt is ook nog eens aanwezig met G3.
Nu rijdt die D5 geweldig achter een automaat, maar is mijn berekening en redenatie nu inderdaad juist?
In dat geval is diesel dus niet alleen milieu onvriendelijker maar ook duurder.
Ik twijfel nu wel heel erg hoor.
Heeft iemand ervaringen met die gedachten en misschien overwegingen die ik gewoon over het hoofd zie?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

Benzine LPG heb je zo bedacht:G2 omslagpunt 2500 kmsG3 omslagpunt 6500 kmsUiteraard bij gelijke aanschafprijs, onderhoud even buiten beschouwing en gelijk verbruik.Dieselen, moet je al 16000 kiloemeter perjaar volhouden, vooropgesteld dat de wegenbelasting gelijk is voor benzine en diesel (wat niet zo is)
Kijk eens naar dit <a href=" download.microsoft.com/download/5/a/3/5a...2/AutoBrandstof2.xls " target="_blank">excel-sheet.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

Mocht je richting LPG gaan denken (en dat vast het goedkoopste als er al een installatie in zit): er is een serie motoren die geen hydraulische klepstoters heeft en waarvan de kleppen zeer moeilijk zelf te stellen zijn, en bij de dealer duurt het lang en kost het heel veel geld. Ik dacht dat het de 2.4 motoren waren tussen 2000 en 2004 of zo. Die moet je dus niet op LPG gaan rijden. Is ook een van de redenen dat ik de XC70 G3 weer snel heb verkocht.
Op volvo-forum.nl is ongetwijfeld de juiste informatie te vinden.
Succes met de keuze!
Arthur
- Wytze Broerze
 - 

- Senior lid
 - 

Trouwens deze is ook wel leuk.
Die heeft geen last meer van de hydroliek voorlopig: www.tractorpulling.nl/foto/video/2008/0531europeanmaid.wmv
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

Ik vind bij jouw berekende omslagpunten lpg er wel érg gunstig uitkomen Bas! En het lijkt me vreemd dat het omslagpunt voor G2 bij een lager aantal kilometers ligt dan voor G3...Ik kom op iets andere getallen, rond de 9.500 km voor G2, en rond 4.500 km voor G3. Wat hanteer jij als uitgangspunten (brandstofprijzen, wegenbelasting en brandstofverbruik)? Ik heb in jouw Excel gebruikt: benzine 1,43 euro, lpg 0,53 euro, wegenbelasting G2 1480/jaar, wegenbelasting G3 1088/jaar, en een benzineverbruik van 1:10. Wellicht heb jij een ongustiger verbruik ingevoerd omdat je automaat rijdt?Baseman schreef : Ik vind deze wel handig, wellicht heb jij er ook nog iets aan, hoewel ik volgens mi in de snelheid zie, dat je wel overal aan gedacht hebt.
Benzine LPG heb je zo bedacht:G2 omslagpunt 2500 kmsG3 omslagpunt 6500 kmsUiteraard bij gelijke aanschafprijs, onderhoud even buiten beschouwing en gelijk verbruik.Dieselen, moet je al 16000 kiloemeter perjaar volhouden, vooropgesteld dat de wegenbelasting gelijk is voor benzine en diesel (wat niet zo is)
Kijk eens naar dit <a href=" download.microsoft.com/download/5/a/3/5a...2/AutoBrandstof2.xls " target="_blank">excel-sheet.
Verder: het is makkelijker om het onderhoud buiten beschouwing te laten, maar ik denk dat het realistischer is om voor G3 (in de meeste gevallen Vialle LPi dus) toch wat meer onderhoud te rekenen dan voor een benzine- of dieseluitvoering. Daarmee komen bovenstaande omslagpunten nog net iets anders te liggen.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

Ik denk dat je inschatting aardig klopt. Maar dié uitgaven zijn dus extra ten opzichte van een benzine auto. Daarmee komt het omslagpunt dus nog iets verder weg te liggen.henk 940LPT schreef : Volgens mij kun je voor onderhoud aan Vialle LPi eenmaling een 400-700 euro rekenen. Het eerste als je de zittingen op de orignele manier vervangt en het benzine onderbreekrelais vervangt waarbij je het werk zelf doet (de zittingen bij de inbouwer laten doen), het tweede als je hetzelfde werk door de inbouwer laat doen. Als dat eenmaal OK is, heb je volgens mij verder minimale kosten aan LPi. Geen filters die je moet vervangen ed.Waarbij je natuurlijk mee kunt nemen dat je zittingen niet op de originele manier vastzet maar op de "Timen" manier waardoor ze niet meer losgaan na pakweg een dikke ton kms.
Er is overigens wel degelijk een lpg filter (bij de tank) dat ook periodiek vervangen moet worden.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

- V700 register
 - Nieuw lid
 -