Bijtelling youngtimers - update

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2009 11:40 #1074110 door Miquel Engelen (GAST)
Bijtelling youngtimers - update is gemaakt door Miquel Engelen (GAST)
   BijtellingOldtimer Nieuwsbrief
Beste Geachte heer Engelen,
Ten eerste willen wij iedereen van harte bedanken die de waardegegevens van zijn of haar auto doorgegeven heeft!
Groot nieuws!Zoals u weet zijn wij al een tijd druk bezig om politici te benaderen om hen ervan te overtuigen dat de verhoogde bijtelling een slecht plan is. Inmiddels hebben wij een serieus luisterend oor gevonden bij Paul Tang (2de Kamerlid van de PVDA en woordvoerder voor Financiën) en Pieter Omtzigt (2de Kamerlid van het CDA en woordvoerder voor Financiën). Beide hebben wij telefonisch gesproken en we kunnen nu officieel melden dat er op 12 mei een gesprek met hen zal plaatsvinden. Daarna volgt er ook nog een bespreking met Ernst Cramer (2de Kamerlid voor de CU en indiener van het bewuste amendement) plaatsvinden. Beide ontmoetingen worden bijgewoond en/of ondersteund door MKB-Nederland en VNO-NCW.
Nieuwe enquêteBinnenkort ontvangen alle gedupeerden een nieuwe (en voorlopig laatste) enquête van ons. Wij willen inzicht krijgen in de volgende zaken:- het aantal gereden kilometers per jaar- het percentage zakelijke kilometers- wat u zou doen als de verhoging onverhoopt toch door zou gaanMomenteel treffen wij de voorbereidingen voor deze enquête; u kunt deze binnen een week verwachten. Deze cijfers zijn erg belangrijk voor het gesprek met de Kamerleden en dus van groot belang voor de uitkomst van onze pogingen om de politiek de zaken terug te laten draaien.
Zoals beloofd: DE CIJFERS!!!Inmiddels hebben wij inzicht in de werkelijke omvang van de lastenverhoging. Deze is niet 21 miljoen euro zoals het ministerie van Financiën berekende, ook geen 41 miljoen zoals wij eerder berekenden, maar 150 miljoen euro per jaar! Niet alleen hebben wij de hand weten te leggen op de exacte berekening van het ministerie, maar dankzij iedereen die aan onze enquêtes heeft meegewerkt, beschikken wij over significante, goed onderbouwde cijfers die aantonen dat de door ons berekende 150 miljoen betrouwbaar is.
Om een goede berekening te maken van de lastenverhoging zijn de volgende variabelen nodig:- het aantal gedupeerden- de gemiddelde cataloguswaarde van de youngtimers van de gedupeerden- de gemiddelde economische waarde van de youngtimers van de gedupeerden- de gemiddelde belastingdruk van de gedupeerden
Hieronder de tabel met de cijfers:Item Ministerie    BijtellingOldtimer      Aantal gedupeerden 13.500 25.000Cataloguswaarde € 15.500 € 56.236Economische waarde € 2.500€ 5.649Belastingdruk 47% 47%Bijtelling NU per jaar € 294 € 664Bijtelling per 01-01-10 per jaar € 1.821 € 6.608Verhoging van bijtelling per jaar € 1.527 € 5.944   Totale lastenverzwaring 21 miljoen 150 miljoenDe verschillen nader verklaard:
Aantal gedupeerdenAls een ondernemer een auto koopt dan wordt het kenteken op naam van het bedrijf geregistreerd. Maar als het een ZZP-er/eenmanszaak betreft dan kan dit niet en wordt het kenteken op de privénaam geregistreerd. Het is dus lastig om het aantal gedupeerden goed te bepalen omdat er geen cijfers op te vragen zijn over het aantal ZZP-ers met een youngtimer op de zaak. Om inzicht te krijgen in de omvang van deze groep hebben wij het CBS om een analyse gevraagd. Daaruit blijkt dat er in Nederland ruim 1.100.000 youngtimers zijn, waarvan er 14.000 in bezit zijn van een rechtspersoon. Uit onze enquêtes blijkt bovendien dat de verhouding rechtspersoon / ZZP-er  fifty / fifty is. Dit betekent dus dat er naast de 14.000 gedupeerde rechtspersonen er ook nog 14.000 ZZP-ers gedupeerd zijn. Voorzichtigheidshalve hebben wij het totaal naar beneden afgerond op 25.000 gedupeerden. Mocht u meer inzage in deze cijfers willen, neem dan contact met ons op.
Gemiddelde cataloguswaarde en economische waardeHet grote verschil tussen de gemiddelde cataloguswaarden nader verklaard: het Ministerie van Financiën heeft als uitgangspunt de gemiddelde cataloguswaarde van auto's genomen die 15 tot 25 jaar geleden werden geproduceerd. Men heeft er dus geen rekening mee gehouden dat niet elke auto even lang meegaat. Goedkopere auto's zijn eerder "op" dan duurdere van hogere kwaliteit. Natuurlijk kiezen ondernemers voor auto's die nog zoveel mogelijk aan de eisen van tegenwoordig voldoen. Een typisch voorbeeld daarvan is een goed aangeklede Volvo 850. BijtellingOldtimer heeft zelf een enquête gedaan onder de gedupeerden. Wij hebben hen gevraagd om de cataloguswaarde, economische waarde en kenteken van hun youngtimer. Het kenteken hebben wij gebruikt om steekproefsgewijs de opgegeven waarden te controleren. Bij 50, 250 en 500 respondenten hebben wij de gemiddelden berekend. Deze kwamen steeds overeen. Inmiddels beschikken we over 1.000 respondenten en nog steeds zijn de gemiddelden gelijk. Deze cijfers zijn dus betrouwbaar en representatief voor de gedupeerden.
ConclusieHet Ministerie van Financiën heeft zich gebaseerd op verkeerde cijfers. Zo is enerzijds de groep ZZP-ers niet meegenomen in hun berekening. En anderzijds is de cataloguswaarde veel te laag ingeschat. Dit leidt samen tot een meer dan 3 maal hogere individuele stijging van de fiscale bijtelling. Deze stijging is een schrikbarende € 500,- netto per maand. De totale lastenverzwaring bedraagt maar liefst € 150.000.000,- per jaar.
VerantwoordingUiteraard beschikken wij over alle basisgegevens waarop bovenstaande cijfers gebaseerd zijn. Pers en media kunnen contact met ons opnemen indien zij inzage in deze geanonimiseerde gegevens wensen.
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden, BijtellingOldtimer, Corporate IP   
Om u maar even op de hoogte te houden.....
 
GG,
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD