Diefstalgolf treft bezitter oldtimer
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
ma 04 mei 2009, 05:30 Diefstalgolf treft bezitter oldtimer door Martijn Koolhoven HOEVELAKEN - De diefstal van heel oude auto's, zoals oldtimers en andere antieke en bejaarde modellen, blijkt de afgelopen jaren explosief te zijn gestegen. De oude auto's zijn relatief eenvoudig te stelen doordat ze geen startonderbreker hebben. Uit een analyse van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit blijkt dat de diefstal van het aantal personenauto's ouder dan 21 jaar ten opzichte van het jaar 2000 is verdubbeld. Verdwenen er in 2000 nog 237 rijdende monumenten, vorig jaar was dit aantal gestegen tot 596. De meest gestolen antieke wagens zijn Volkwagen Golf, Opel Kadett en Opel Corsa. Maar ook bejaarde Mercedessen, BMW's en Porsches zijn zeer in trek bij criminelen. Oude Citroëns en Volvo's vallen ook in de smaak bij de autodieven. Opvallend is dat de oude beestjes minder vaak worden teruggevonden dan de jonkies. Het terugvindpercentage bij de oude auto's is 47,1 procent, terwijl van moderne auto's gemiddeld 55,9 procent terugkomt. De analyse van het LIV is gemaakt op verzoek van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc), die meer inzicht wilde verkrijgen in de opvallende stijging van de oude beestjes. In een toelichting zegt AVc-directeur Guus Wesselink: "Het gaat om een klein deel van de totale diefstallast, maar het blijven nare gebeurtenissen voor de mensen, zeker als je bedenkt dat de meeste van die auto's niet tegen diefstal zijn verzekerd. Het blijft dus oppassen voor de eigenaren. Startonderbrekers zitten er niet in, dus ze zijn ook nog extra kwetsbaar. Je zou denken dat er veel worden teruggevonden, ervan uitgaande dat het om joyriding of ander gelegenheidsgebruik zou gaan, maar het terugvindpercentage is best laag. Dat betekent dat de karretjes compleet worden geëxporteerd of dat de onderdelen de handel in gaan."
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Komt op mij niet erg schokkend over. En de echte oldtimerliefhebber heeft zijn gekoesterde bezit wel degelijk getaxeerd en verzekerd tegen diefstal. Dus al met al een vreemd artikel. Kan door de verzekeringsmaatschappijen weer lekker worden aangegrepen om de premies te verhogen danwel de voorwaarden v.w.b. beveiliging aan te scherpen.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
nu die oldtimer word loop ik kans dat hij wat meer waard word aangezien er zo veel gesloopt worden nu.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het gaat erom dat het aantal diefstallen sinds 2000 met meer als 151% is toegenomen. De exponentiele groei buiten beschouwing gelaten komt dit neer op 15% per jaar.jsnijder schreef : Ach, een typisch Telegraafverhaal in kommertijd. Op een wagenpark van pakweg 300000 oldtimers zeg 600 diefstallen, waaronder ook diverse opels en golfjes waarvan ik de oldtimerstatus ernstig waag te betwijfelen.
Komt op mij niet erg schokkend over. En de echte oldtimerliefhebber heeft zijn gekoesterde bezit wel degelijk getaxeerd en verzekerd tegen diefstal. Dus al met al een vreemd artikel. Kan door de verzekeringsmaatschappijen weer lekker worden aangegrepen om de premies te verhogen danwel de voorwaarden v.w.b. beveiliging aan te scherpen.
Groeten, Jan.
Lijkt me toch niet echt een gunstige ontwikkeling als het aantal diefstallen jaarlijks met 15% toeneemt . Dat jij dat niet "schokkend" vind terzijde .
En ik denk dat wij als vereniging juist weten als geen ander, dat een x bedrag dat voor de auto uitgekeerd wordt bij diefstal, vaak nooit de gestolen auto zal vervangen. De gemiddelde autoliefhebber heeft natuurlijk liever zijn eigen oldtimer in zijn garage staan, dan dat hij weer op zoek kan gaan naar een andere, eventueel zeldzame, auto. En op de gemiddelde rompslomp van de verzekeringsmaatschappijen zit ook niemand te wachten denk ik zo .
De opmerking dat "de auto wel verzekerd is" raakt dan ook kant noch wal .
<hr />
In bezit: 744 GLE TD 86 + 744 GLE TD 85 + 764 TD 84 + 745 GLE 86 + 121 69 + 480 ES 86Verkocht: 745 TIC 86 + 745 GLE D 86 + 744 GLE 84 + 764 TIC 83 + 744 GL 85 + 745 GLE D 1986 + 745 S D 89 + 244 GLD 86
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je verzekerd deze (veelal te) hoge taxatie waarde.(meestal veel hoger dande handelswaarde)
Hij wordt gestolen, de gedupeerde wordt uitgekeerd.
De klassieker is verhandeld.
Klaar.
nb Er zijn meer gestolen Harley's dan geregistreerden, jaren terug.
Systeem ? nee joh ! toeval..
Als ikhet kan bedenken, ...
Mvg, Rolf
maar ook dat zegrt niets,
mijn vader zijn uitstapje, een chervolet transport met startonderbreker ed. is gewoon weggereden bij mij voor de deur terwijl er iemand thuis was (niets gezien of gehoord)
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Menerik schreef : mijn kadettje is ook een keer gestolen geweest, ik vraag me alleen af wat voor waarde onderdelen van een kadett hebben voor de polen enzo.
wordt een enorme ophef gemaakt, door sommigen onder ons, over het zgn taalgebruik maar over dit soort praat hoor (lees) ik niemand. Ik bedoel, wie zegt dat het Polen en zo zijn?
- John Blummel
- Nieuw lid
-
- Robert Geurts (GAST)
- Nieuw lid
-
Groet,
Robert
ps. gelukkig doet het alarm het nog wel, al overweeg ik om de sirene af te koppelen.
ps2. misschien binnenkort een massaschakelaar onder de stoel monteren . Of een geheime "handmatige" startonderbreker...
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Procentueel worden er weinig young-/oldtimers gestolen. Dat is een statistisch gegeven. Gewoon binnen zetten en de schuur goed afsluiten en ga je op pad dan zijn er prima SCM gekeurde stuursloten om erop te zetten tijdens je afwezigheid. Is in mijn beleving effectiever dan een startonderbreker. En naar grote (internationale) beurzen ga ik gewoon niet met een geliefd oudje. Kans is te groot dat er een of andere amoebe tegenaan rijdt zonder briefje achter te laten en dergelijke beurzen zijn een broedplaats voor het dievengilde, dat is algemeen bekend. Heel vaak worden mooie young- en oldtimers tijdens dit soort evenementen gestolen.
En natuurlijk wordt je er als autoliefhebber doodziek van als ze je zorgvuldig gekoesterde en vaak onvervangbare auto jatten. Maar ik gebruik ze gewoon en denk daar maar niet teveel over na. Anders vergaat het plezier je en daar heb je ze juist voor. En voor het erge geval dat............... zorg dan dat ze in ieder geval goed verzekerd zijn zodat je in ieder geval naast het verlies van je gekoesterde auto niet ook nog eens het verlies van de nodige dukaten hebt.
En dat heb ik in mijn verhaal van alweer 2 jaar geleden willen zeggen. Dat over de 150% toename van diefstal op die paar auto's, dat vind ik dan weer nergens over gaan. Het was een typisch gevalletje komkommertijd van de meest sensatiebeluste krant van Nederland. Ze vergeten erbij te zeggen hoeveel procent het wagenpark van 20 jaar en ouder in die 9 jaar is toegenomen. En dat is ook niet niks als ik bedenk dat ik 20 jaar geleden met mijn eerste oldtimer een zeldzaamheid was terwijl nu een heleboel mensen zo'n oudje (erbij) hebben of hem als goedkoop dagelijks vervoer inzetten.
Kortom: ik lig er nog steeds niet wakker van.
Groeten, Jan.