940 Estate aanschaf tips

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2009 10:12 #1073255 door V700 register
940 Estate aanschaf tips is gemaakt door V700 register
Goedemorgen,
 Na jaren van rondrijden in Japanners, zijn we bijna zover dat we de overstap willen maken naar een echte auto..Ik heb nog wat overtuiging nodig, vooral de kosten van verbruik en wegenbelasting zullen met de overstap van een suzuki baleno naar een 940 "iets" omhoog gaan. Aan de rij eigenschappen zal het volgens mij niet gaan liggen; ik heb vooralsnog nergens een negatieve review kunnen ontdekken hierover.
Nadat we geestelijk bijna zover zijn volgt onvermijdelijk de aanschaf. Wat voor eisen hebben we zelf : We hebben drie dochters, die we alledrie in een driepunts gordel willen vastsnoeren, dus sowieso een '95-er of jonger (?), ABS, airco en het liefst een open dakje ( maar die eis zal wel als eerste sneuvelen..). Uiteraard een lage kilometerstand, in ieder geval onder de drie ton ( dat is voor mij toch een beetje een psychische barriere..). De bedoeling is dat we er op z'n minst een ton probleemloos in kunnen rijden. Nu rijd ik krap 20.000 per jaar. Ik heb op het moment twee 940ers op het oog, eentje bij Meereboer&Koster en een bij Verkerk in Utrecht. Heeft iemand ervaring met een van deze dealers ?
Het budget wat we vooralsnog voor ogen hebben is ergens tussen de 3500 - 4500 EUR. Ik heb nog niet bij particulieren gezocht, vind ik voor een auto lastig. Nu is dat voor een Volvo toch anders, ik laat me graag overtuigen. Wellicht dat er hier iemand is die er een te koop heeft staan ??
Kortom, we horen graag positieve ( maar ook minder positieve ) verhalen over de 940 om ons over de streep te trekken. En daarop aansluitend staan we open voor tips over potentiele te koop staande Zweedse tanks !
Bedankt alvast.
Groet, Arno

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2009 11:12 #1232353 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welkom.
Hey Arno, Welkom.
Leuk dat je deze site gevonden hebt en overweegt, of eigenlijk al kijk naar een Volvo 'baksteen'.
Als eerste suggestie zou ik je willen aanraden de <a href="/node/13355" target="_blank">aankooptips</a> door te lezen, als je die al niet gevonden had.Dat documentje bevat een enrome berg informatie over waar je op moet letten bij aanschaf, sterke en minder sterke punten.(meer tips staan hier: <a href="/node/10789">Aankoop- en Verkooptips</a>)
Dat een 940 duurder zou zijn, tsja, wellicht wel.Je kunt er, mits je zelf handig bent en dat wil, een hoop zelf aan doen, wat de kosten drukt. Een 940 is net een grote meccanodoos.;-)
Ik heb een Volvo 940 op G2 en Fiesta op benzine voor de deur.De volvo kost me 1300 euro per jaar belasting en dan moet er nog een beetje brandstof inIk rijdt 23000 kilometer per jaar. Afgelopen jaar: 3716 euro kosten wat neerkomt op 16 ct per kilometer en dan gaat daar eigenlijk nog 650 euro branstofkosten tegemoedkoming vanaf, kom je op 13 ct. (500 euro onkosten zit hier reeds bij in)
De Fiesta rijdt 3000 kilometer per jaar koste per jaar 240 euro belasting en er gaat (alleen) benzine in a 370 euro per jaar.Per kilometer kost dat kleine gebakje dus 20 cent per kilometer. (geen onderhoud in meegenomen)
Onder de streep, is de Volvo, die toch 1502 kilo weegt dus 7 cent per kilometer goedkoper, dan de Fiesta.Het is maar even om aan te geven dat men altijd wel roept grote bak, maar ze zelf vaak meer betalen dan 'wij'.Zo ervaar ik het tenminste.
Anyway, het omslagpunt voor benzine naar LPG, bij dezelfde aanschafprijs en gelijk verbruik op 2500 kilometer voor G3 en op 6600 kilometer voor G2. Voor diesel kun je er gerust 10000 bij tellen.
Maar, als je echt over de streep moet, nodig ik je van harte uit om zaterdag 28 maart vrij te houden en naar Gemert te komen, in verband met de aldaar te houden sleuteldag.Inschrijven om te sleutelen kan niet meer, je hebt ook nog geen Volvo, maar als je door een 30-tal sleutelaars en enthousiastelingen niet over de streep getrokken wordt, dan weet ik het niet meer..... En in het kader van sluikreclame moet ik ook zeggen dat Carlo vaak hele mooie exemplaren heeft staan, waar je dan gelijk naar kan kijken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2009 11:18 #1232354 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hm
Hm, ik heb er ook mee gerekend en kwam qua omslagpunt benzine-lpg toch flink hoger uit. Je betaalt best veel meer wegenbelasting op lpg, het verschil tussen benzine en lpg wordt bij toenemend gewicht steeds groter.Qua kmkosten zit ik denk ik op het dubbele maar heb ook relatief dure verzekering (26, 2 jaar schadevrije jaren), wat normaal onderhoud (uitlaat + 4 nieuwe banden) en zonder de kmvergoeding.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2009 13:01 #1232361 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Japanners
Ik weet nog goed dat ik de overstap van Japanners naar de achterwielaangedreven Volvo's maakte. Ik was erg verwend door de betrouwbaarheid van het merk Subaru (één Justy en twee Legacy's op lpg) maar miste heel duidelijk karakter. Karakter vond ik in mijn eerste Volvo 740 sedan, en later in een 740 estate en momenteel in mijn 940 estate. Ik dacht op de betrouwbaarheid in te moeten leveren maar niets is minder waar gebleken. Voor het genoemde bedrag moet, zeker in deze tijd, een goed exemplaar te vinden zijn met flink wat opties. Ga voor een 940 estate met low pressure turbo (B230FK motor) en met een G3 gasinstallatie. De latere 940's zijn (volgens mij standaard) voorzien van ABS, SIPS, airbags en automatisch sperdifferentieel. Ik denk dat één lange rit in Volvo 940 stoelen je al overtuigend over de streep haalt. Comfortabeler zetels vind je zelden in auto's. Het is waarschijnlijk even zoeken naar een exemplaar met cruise control (aanrader!), en ik weet niet of je er waarde aan hecht maar voor airco betaal je over het algemeen fors bij. De automaten zijn fijn, maar de handgeschakelde bakken zijn ook niet verkeerd en leveren een stuk lager brandstofverbruik op.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2009 14:26 #1232363 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank ! De aankooptips had ik
Dank ! De aankooptips had ik nog niet gevonden.
Mijn maatje heeft een 245 en samen zijn we redelijk handig. Ben dan ook zeker van plan genoeg zelf te gaan doen aan de auto om de hobby helemaal compleet te maken ( rijden en sleutelen..)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2009 22:56 #1232413 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kosten per km
Hoi Bas,Die vergelijking tussen de Fiesta en de Volvo qua kosten is niet helemaal eerlijk.Als je met de Fiesta slechts 100 km per jaar zou rijden dan zijn de kosten nog veel hoger nl. 25 cent per km... :-)Zou je er 10.000 per jaar mee rijden, bij een gemiddelde van 1:15 op benzine (1,25 p/l) kost een km nog maar 10 cent...Verder heb je helemaal gelijk waar het gaat om omslagpunt op gas bij 3500 km per jaar, maar dan moet die gasinstallatie er wel ingebouwd zitten bij de aankoop.Laat je hem inbouwen en je schrijft de installatie af in 3 jaar, dan is dat al bijna 1000 euro per jaar. Het verschil in brandstofkosten tussen gas en benzine is (schat ik even grofweg) ongeveer 7 cent per gereden kilometer. Dus alleen om de kosten voor de installatie terug te verdienen  moet je al 15.000 km per jaar rijden. (15.000*7 cent is 1050 euro). En dan betaal je ook nog 300 euri wegenbelasting extra (mits je G3 hebt), dus heb je eigenlijk maar 700 euro 'verdiend' met gas rijden. Je moet dus eigenlijk 4 jaar lang 15.000 km rijden om een beetje quitte te spelen.Gemiddeld heb ik dat in 3 jaar tijd nog niet gereden.Zoals ik zeg, dit geldt voor als ik nu een nieuwe gasinstallatie laat inbouwen (G3).Gezien de huidige marktprijzen kan ik dan beter een andere auto kopen waar die inzit. Maar dan weet ik weer niet wat ik heb. Dat weet ik nu wel, ik bedoel aan staat van onderhoud enzo.Voor mijzelf is er nog een psychologisch voordeel, ik zie nu een sterke relatie tussen gebruik van de auto en kosten. Zou ik gas rijden, dan zijn de gebruikskosten veel meer verborgen en rijd ik meer, denk ik. Je ziet, voor mij mag het rekeningrijden gisteren al zijn ingevoerd :-)Anyway, Arno, welkom op dit forum, er staat een wereld aan informatie op van kenners en enthousiastelingen, doe er je voordeel mee!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2009 11:09 #1232442 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Arno, Ik heb voor mijn
Hoi Arno,
Ik heb voor mijn vrouw vorig jaar een 940 estate gekocht bij een particulier. de prijs was laag, maar er was ook wat werk aan (de lijst begint nu kort te worden). Ze had eerst een Civic Shuttle en die was natuurlijk goedkoper in verbruik, belasting en verzekering. De auto was ook kleiner, ruimte voor 4 kinderen en 1 mamma. Nu hebben we ruimte voor 6 kinderen en een mamma dus handig als er een paar extra mee moeten. De honda reed zondermeer beter, maar onze volvo is een werkpaard en daar gaan we niet mee scheuren. De onderdelen van de volvo zijn vooralsnog goedkoper en gemakkelijker te vervangen; de auto zit als geheel eenvoudiger in elkaar. Karakter, tja. Eerst vond ik het gewoon een saaie bak, maar hij is wel enorm praktisch. En tegenwoordig met als die saaie ronde vehikels steekt hij wel lekker af.
Succes met zoeken.
Groeten,
Guido

• Frank van der Zee (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2009 11:19 #1235008 door Frank van der Zee (GAST)
Beantwoord door Frank van der Zee (GAST) in topic veiligheid
Naast het kostenplaatje is nog een ding belangrijk. Mijn vorige 940 lpt (prachtbak) heeft een spookrijder opgevangen. Links voor thv het voorwiel. De hele auto plat, maar ik had niets buiten een brandwondje van de airbag. De toya avensis die tegen mij aanreed lag eveneens in de kreukels maar zijn inzittenden hadden toch een stuk meer schade. Die auto was splinternieuw. De 900 volvos zijn gewoon oersterke bakken die ook al zijn ze tien jaar oud qua veiligheid nog prima meekunnen met de moderne N-cap auto,s.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC