Hoe lang nog door op de winterbanden?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Henk van Winkel schreef :
Aan sneeuwkettingen (ik ben welgeteld 1x op wintersport geweest) hebben mijn handen ook zéér pijnlijke herinneringen.Michiel Gorter schreef : De keren dat ik ze nodig had, was ik ook zeer blij dat ze eronder zaten. De laatste jaren heb ik niet meer liggen klooien met koude handen om kettingen om te leggen, terwijl de auto's met zomerbanden wel stonden te hannesen.
Toevallig dat ik laatst van mijn garagemannetje 4 goede winterbanden op stalen velg voor nop kreeg.
Wanneer ik met de 945 in de winter naar de bergen trek (kans minimaal, maar stel),
heb ik met winterbanden dan geen sneeuwkettingen meer nodig?
Er zijn stukken waar je echt niet zonder kettingen omhoog en misschien nog wel gevaarlijker weer naar beneden komt.
Ooit in Tjechie een smal pad op gegaan en ik eindigde met de linker kont en rechter neus in de bermbosjes dwars over het weggetje.
En ik had mooie Vredensteins winterbanden rondom. Die het trouwens beter doen bij onze achterwielaandrijvers dan de Michelins die ik er nu op heb liggen. Maar dat terzijde.
Ik moest toen de kettingen erom leggen en ging daarna weer als op rail door het pad ophoog.
Zij zijn dus niet heilig.
Trouwens die sneeuwsokken zijn ook bagger. Die hebben schoepen maar die werken maar één kant op. Bergop werken kettingen al beter dus kun je nagaan wat er bergaf gebeurt. Hetgeen ik ook heb zien gebeuren bij mijn vrienden...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor wat het waard is, het volgende hoorde ik van mijn bandenboer:
Winterbanden slijten sneller als het boven de 7,8 graden uitkomt; dan wordt de rubbermix te zacht. Omdat deze banden juist bij lagere temperaturen de juiste hardheid moeten hebben wordt voor deze compound gekozen; daarnaast hebben ze een iets aangepast profiel ivm sneeuw en matsch.
Vergelijk maar met olie: in de winter is starten met 15W40 moeizamen dan met 0 of 5W20
Fijne dag!JohnPeter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vrijdag heb ik vrij vanwege aanvragen van nieuw rijbewijs en paspoort en dan heb ik wel tijd om de winterbanden (velgen) eraf te halen. Het gaat vrijwel zeker nog vriezen de komende tijd, maar een pak sneeuw hoop ik toch niet meer op.
- Siang Phoa
- Nieuw lid
-

- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
de lpt heeft deze winter doorgereden op zomerbanden bij gebrek aan sneeuw en 's ochtendsvroeg wordt de auto niet gebruikt.
de diesel heeft al winterbanden achter, sinds begin december, maar heeft ze binnenkort ook voor nodig voor een rit naar +2000 meter.
Onderweg slijten die banden wel een beetje bij plus 20.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je op zwarte stalen velgen rijdt waarom monteer je dan geen wieldoppen?
Ik zelf wissel ze met een paar weken om voor mijn Hydra's.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Peter
Lobbes
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-