Hoe lang nog door op de winterbanden?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2009 06:58 #1230760 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er zijn stukken

Henk van Winkel schreef :

Michiel Gorter schreef : De keren dat ik ze nodig had, was ik ook zeer blij dat ze eronder zaten. De laatste jaren heb ik niet meer liggen klooien met koude handen om kettingen om te leggen, terwijl de auto's met zomerbanden wel stonden te hannesen.

Aan sneeuwkettingen (ik ben welgeteld 1x op wintersport geweest) hebben mijn handen ook zéér pijnlijke herinneringen.
Toevallig dat ik laatst van mijn garagemannetje 4 goede winterbanden op stalen velg voor nop kreeg.
Wanneer ik met de 945 in de winter naar de bergen trek (kans minimaal, maar stel),
heb ik met winterbanden dan geen sneeuwkettingen meer nodig?

Er zijn stukken waar je echt niet zonder kettingen omhoog en misschien nog wel gevaarlijker weer naar beneden komt.
Ooit in Tjechie een smal pad op gegaan en ik eindigde met de linker kont en rechter neus in de bermbosjes dwars over het weggetje.
En ik had mooie Vredensteins winterbanden rondom. Die het trouwens beter doen bij onze achterwielaandrijvers dan de Michelins die ik er nu op heb liggen. Maar dat terzijde.
Ik moest toen de kettingen erom leggen en ging daarna weer als op rail door het pad ophoog.
Zij zijn dus niet heilig.
Trouwens die sneeuwsokken zijn ook bagger. Die hebben schoepen maar die werken maar één kant op. Bergop werken kettingen al beter dus kun je nagaan wat er bergaf gebeurt. Hetgeen ik ook heb zien gebeuren bij mijn vrienden...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2009 11:48 #1230778 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De oosterburen
die al jaren winterbanden (moeten) gebruiken zeggen "Von Oktober bis Ostern" Past me wel, de komende weken kan het nog probleemloos gaan vriezen.
Voor wat het waard is, het volgende hoorde ik van mijn bandenboer:
Winterbanden slijten sneller als het boven de 7,8 graden uitkomt; dan wordt de rubbermix te zacht. Omdat deze banden juist bij lagere temperaturen de juiste hardheid moeten hebben wordt voor deze compound gekozen; daarnaast hebben ze een iets aangepast profiel ivm sneeuw en matsch.
Vergelijk maar met olie: in de winter is starten met 15W40 moeizamen dan met 0 of 5W20
Fijne dag!JohnPeter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2009 13:04 #1230793 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Morgen komen er een paar
Morgen komen er een paar nieuwe banden op de LM velgen.
Vrijdag heb ik vrij vanwege aanvragen van nieuw rijbewijs en paspoort en dan heb ik wel tijd om de winterbanden (velgen) eraf te halen. Het gaat vrijwel zeker nog vriezen de komende tijd, maar een pak sneeuw hoop ik toch niet meer op.

• Siang Phoa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2009 20:41 #1230889 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic waar
ik afgelopen weekend reed, zag je op sommige plekken nog sneeuw in de berm liggen (Belgische Ardennen). Aangezien we de komende weken vast nog weer eens onze dochter in Luxemburg gaan opzoeken, laat ik ze voorlopig nog lekker onder de 940 zitten.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 12:32 #1230963 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic nog niet
ik moet er binnenkort een paar monteren
de lpt heeft deze winter doorgereden op zomerbanden bij gebrek aan sneeuw en 's ochtendsvroeg wordt de auto niet gebruikt.
de diesel heeft al winterbanden achter, sinds begin december, maar heeft ze binnenkort ook voor nodig voor een rit naar +2000 meter.
Onderweg slijten die banden wel een beetje bij plus 20. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2009 13:13 #1231084 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic winterbanden op..
Mijn winterbanden zitten op Draco's,niet de allermooiste meer maar goed, niet op zwarte stalen velgen,ziet er dus mooi en netjes uit.
Als je op zwarte stalen velgen rijdt waarom monteer je dan geen wieldoppen?

Ik zelf wissel ze met een paar weken om voor mijn Hydra's.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2009 20:56 #1231108 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wieldoppen
Ik heb onder lobbes winter"velgen" zitten met een paar goedkope Halfords wieldoppen erop. OK, geen Volvo logo maar toch al een heel ander gezicht...

Peter
Lobbes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2009 22:33 #1231122 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volgend weekend
Volgende week mooie HYDRA"S eronder...................ben benieuwd hoe het staat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2009 21:45 #1231223 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de lente is in aantocht!
ik heb  al krokussen in de tuin staan dus de zomebandjes mogen er ook weer onder!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2009 08:56 #1231245 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maart
Maart doet iets met zijn staart en april doet wat hij wil.....Ik wacht maart nog even af voor ik de winterbanden omruil.In april komt de caravan ook wel weer uit de stalling en dan is het vroeg genoeg.

Moderators: Jerry Stam