Volvo Manta?
- V700 register
- Nieuw lid
-
<a>Engine: Volvo B230 with penta crankshaft (langere slag) SPM H-profile connecting rods Venolia pistons 16 Valve Volvo head with standard valves, port grinded with own ideas Self made mechanical valve adjustment Camshafts grinded by SPM Double valve springs Garret GT-40 turbo Eaton M62 compressor with an own system for control of air between the turbo and the compressor Exhaust manifold manufactured in stainless steel Wastegate with 50mm valve Self made intake manifold with separate 46mm throttle and full radius funnels Autronic engine management system and CDI ignition Mercury F1 ignition coils Self made Intercooler and watercooler Power: Max. 578Hp at 6300rpm, over 500Hp from 5200 to 7700rpm Torque: Max. 706Nm at 4900rpm, over 600Nm from 4300 to 6600rpm</a>
B230 blok, geen B234
een dergelijke motor kost behoorlijk veel geld, en dan hebben deze bouwers echt veel zelf gemaakt. lange winters daar blijkbaar
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alle respect, prachtig werk.JW schreef : prachtige motor, die mensen weten echt wat ze doen.
Maar als die auto in het filmpje dan als een bromtol over het asfalt wordt gesleurd met veel gekrijs en al die rook,
(heet zoiets geen burn-out?) dan krimpt m'n hart.
Ieder z'n lol, jawel en ik weet: het is maar rubber, maar ik kan het toch werkelijk niet aanzien !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 8
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hey Mathy,Mathy schreef : Hallo JW
Waarom hebben ze een B230 blok gebruikt i.p.v. een B234 blok?JW schreef : prachtige motor, die mensen weten echt wat ze doen.
...
B230 blok, geen B234
groetjes
Mathy
Ik denk dat het om 2 dingen ging:
-geen balansassen, dat is makkelijker dan ze weghalen. bij een dergelijke motor is het misschien beter deze weg te laten ivm met de extreme toeren, ik denk dat dat de motivatie van de bouwers was. de balansassen zelf zijn natuurlijk goed, maar het risico bestaat dat er iets met de riemen mis gaat is aanwezig en bij deze Manta maken trillingen niet veel meer uit. Of de balansassen de levensduur verlengen weet ik niet, ik heb nog niet veel goede informatie kunnen vinden die er iets nuttigs over te melden heeft.
-een gesmede lange slag (86 mm) krukas van een Penta past volgens mij niet zomaar in een B234 (bevestiging krukaspoelie wat anders, verder naar voren ivm met extra wiel balansassen). "vroeger" dacht men ook dat de B234 blokken zwakker waren dan de B230 blokken, maar tegenwoordig is al lang duidelijk dat er geen verschil is. voordeel van de B234 is dat het blok nog een mooie verstevigingsbalk aan de onderkant heeft.
JW
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 8
En je zou de hydraulische klepstoters kunnen blijven gebruiken. Of zijn er andere redenen dan "geen olietoevoerkanalen naar de klepstoters" om de zaak om te bouwen naar "kleppenstellen"?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groet,
Philip
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mathy schreef : Hallo Jan-Willem
En je zou de hydraulische klepstoters kunnen blijven gebruiken. Of zijn er andere redenen dan "geen olietoevoerkanalen naar de klepstoters" om de zaak om te bouwen naar "kleppenstellen"?
groetjes
Mathy
Hey Mathy,
de hydraulische klepstoters krijgen volgens mij altijd olie, of er nou een BXX(0) of een B2X4 onder zit. Volvo heeft bij de penta motoren (oa AQ171) het normale onderbloke gecombineerd met een 16V kop, met hydraulische klepstoters. Ook hier weer was men vroeger heel negatief over de stoters maar het blijkt dat deze het goed blijven doen tot hoge toerentallen als alles in goede staat is en voldoende gedimensioneerd. Zwevende kleppen zijn erg gevaarlijk bij hydraulische klepstoters, dan pompen de klepstoters zich verder op en gaan de kleppen niet meer helemaal dicht (voorbeeld).
Zorgen dat alles in goede staat is, dat is key
JW
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
<a href=" www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=j " target="_blank">Hilmersson racing
met een <a href=" www.hilmersson-racing.com/bilder/filmer/Manta_bromsning.mpg " target="_blank">Filmpje
roodgloeiend!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.