Twijfel over velgen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 15:57 #1072735 door V700 register
Twijfel over velgen is gemaakt door V700 register
Hoi iedereen,
Ik ben al een tijdje op zoek naar betaalbare 16" velgen voor mijn 944, om er vervolgens Vredestein Quatrac 2 of 3 banden op te laten leggen, ter vervanging van mijn huidige, vrij tegenvallende, Kleber Hydraxer 185/65/15 banden welke op origineel staal gemonteerd zitten.
Nu ben ik onlangs een advertentie tegengekomen met velgen die afkomstig zijn van een Volvo 740, dus heb ik even gereageerd met de vraag hoeveel deze persoon er voor moest hebben en welke maat deze zijn.
Het blijken jammer genoeg maar 15" velgen te zijn, maar de prijs is wel heel erg scherp omdat ze niet meer in superstaat zijn (maar volgens de verkoper wel nog mooi rond, wat ik niet betwijfel gezien de hoge banden die er op liggen) en de banden die er op liggen zo goed als versleten zijn en sowieso verouderd (geen probleem voor mij, ik wou ze toch sowieso gaan vervangen).
Nu twijfel ik toch wat ik zou doen. Het mooiste van al vind ik 17", maar dat vereist in mijn ogen een verlaging om mooi uit te komen. Aangezien ik mijn wagen in België onmogelijk legaal kan verlagen, en bovendien de laagprofielbanden die op een 17" horen in combinatie met een verlaging flink het comfort zouden laten sneuvelen, wou ik toch maar liever 16" velgen, waar vervolgens een 205/55/16 band op zou komen, die mij kwa hoogte een mooi compromis lijkt tussen sportiviteit en comfort.
15" vind ik een beetje aan de kleine kant qua look, maar het kan er mee door en een mooi setje alu staat natuurlijk altijd leuker dan wieldoppen, ook al zijn ze maar even groot.
Het rijgedrag baart me echter zorgen. Nu liggen er 205/65 banden op die velgen, maar die zijn volgens mij te groot voor de belgische autokeuring en aangezien ze toch vervangen moeten worden zou er dus ofwel een 195/65, ofwel een 205/60 op komen te liggen. Mijn schrik ligt hem dus in de hoogte van de band, het 'naast zijn banden rijden' gevoel in de bochten.
Aangezien mijn huidige banden vrijwel waardeloos zijn en bij het minste aan het slippen gaan in de bochten, kan ik niet oordelen wat een fatsoenlijke band van gelijkaardig formaat gaat doen.
Mijn vraag dus: is de wegligging van een fatsoenlijke 195/65/15 band onder een baksteen een stuk minder/waziger/indirecter/... dan een fatsoenlijke 205/55/16 band, of maak ik me zorgen om niks en ga ik beter gewoon op het aanbod in en profiteer ik van het feit dat Vredestein Quatrac banden in de maat 195/65/15 goedkoper zijn dan in 205/55/16 zonder nadeel te ondervinden van mijn zuinigheid?
groetjes,Isabelle

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 16:10 #1229208 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic Regels Belgie
Even een vraagje over alle regels in Belgie: Waarom zou je geen brede banden/velgen onder je auto doen en die met de jaarlijkse keuring weer even omwisslen naar 'normaal' formaat? Hetzelde geld voor een verlaging.
Ik heb jaren allerlei VW meetings in Belgie bezocht en wat daar staat is verre van legaal, echter voor de keuring worden al die auto's volledig teruggebouwd om te slagen. Dat kan heel ver gaan, van ander lichtmetaal tot complete motorwissels.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 16:18 #1229210 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ombouwen...
Het ombouwen wordt inderdaad vaak gedaan, mijn vorige wagen heeft 1 zomertje ook verre van legaal gestaan op een op maat gemaakt onderstel dat slechts een goeie 6cm van moeder aarde lag en superlage bandjes getrokken op bredere velgen.
Ik heb er toen geen last van ondervonden, maar als je gestopt wordt door de politie en ze vermoeden dat er iets niet legaal is, kan men u begeleiden naar een keuringsstation en een flinke bekeuring geven, of zelfs de wagen in beslag nemen als deze niet legaal staat. De verzekering kan zich eveneens terugtrekken als je een ongeluk hebt met een wagen die illegaal staat. Verder kost het ook nog eens jaarlijks geld om veringen te laten omwisselen, of je moet al complete veerpoten aanschaffen zodat je het makkelijk zelf kan wisselen...
Voor mij hoeft dat niet meer, het gaat tenslotte over een vervoersmiddel, daarom wil ik mijn Volvo mooi, maar vooral goed rijdend maken op de legale manier.
groetjes,Isabelle

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 16:19 #1229211 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Hydra's
Hoi Isabelle,

<u><a href="/node/24211" target="_blank">Hier</a></u> staan nog een paar mooie 16" Hydra's te koop. Je mag in België toch wel origineel geleverde bandenmaten hebben?
&#160;
GG,
&#160;

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 16:20 #1229212 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Goede...
Nu ik de quatracks op m'n Hydra's heb liggen ben ik erg blij dat ik weet po 16" rij. De 15" die ik had hing wel erg over in de bochten. (maar dat kan met banden met een fatsoenlijke wang opgelost zijn)
17" is best wel veel en ik vraag me af of het er onder een 9 leuk uit ziet. Ik vind ze beter bij een mk1 740 of 780 passen.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 17:06 #1229218 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 15
Mijn fatsoenlijke 195/65/15 continental winterbandjes rijden iets lekkerder dan mijn fatsoenlijke 205/55/16 michelin zomerbandjes. Maar de zomerbandjes kunnen er goed mee door hoor. Het gaat hier echter wel om een 960 dus ik kan niets zeggen over het verschil van de banden onder een 940.
Succes ermee!
Groet,
Jan-Willem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 17:22 #1229221 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 16" geen probleem...
16" is geen enkel probleem in België, 17" ook niet, zolang de rolomtrek maar klopt, de banden niet uit de kassen komen en de spoorbreedte niet te veel veranderd.
De aanleiding van deze vraag is omdat ik nu eenmaal een setje mooie velgjes gevonden heb voor een aardig prijsje, maar deze zijn maar 15"...
Smaken verschillen gelukkig, maar Hydra's vind ik persoonlijk maar niks, de prijs van die 15" velgjes is bovendien nog een stuk interessanter (Ondanks ze nog wat profiel hebben, interesseren die Nokian banden mij eveneens niet, dus voor mij is dat geen meerwaarde).
groetjes,Isabelle

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 17:50 #1229226 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Dan gewoon 15" nemen...
Dan heb je leuke wielen en een leuk setje banden tot je evt voor een leuke prijs een leuke set 16" vindt. Gewoon practisch zijn en de ogen open houden levert mooie mogelijkheden op. (zo kom ik aan 2 sets polarissen ;) )

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 18:15 #1229234 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook weer waar
Ook weer waar natuurlijk.
Verder is de grilligste periode nu wel even voorbij en kan ik misschien eerst nog een voorjaartje + zomertje die rot Klebers die ik nu heb oprijden, maar dan op mooie velgen, vooraleer ik een setje Vredestein Quatrac's koop (wie weet vind ik tegen het najaar wel een mooie 16" velg voor een leuk prijsje en kan ik die 15" velgen met winst weer verkopen)...
groetjes,Isabelle

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 16:18 #1229349 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gecontroleerd...
Ik heb net even aan de hand van het PVG nummer van mijn wagen gecontroleerd op de website van Goca welke bandenmaten toegestaan zijn.
Blijkbaar is enkel mijn standaard 185/65/15 bandje opgenomen in de lijst. Dit betekent dat ik alle bandenmaten mag leggen die qua rolomtrek hier maximaal 2% van afwijken. Een 195/65/15 band mag dus, ondanks standaard geleverd op de 940, niet op mijn wagen, net zoals 205/55/16, maar 205/60/15 mag wel en 215/50/16 ook.
Als ik dus beslis om die velgjes te kopen leg ik er 205/60/15 Quatrac 3's op. Deze bestaan in snelheidsindex H en V, aangezien blijkbaar T al voldoende is voor mijn wagen zullen het dus H versies worden.
Ik zal blijven uitkijken naar leuke 16" velgen, maar aangezien ik toch al een band van respectabele breedte mag leggen op die 15" velgjes, en ze tenslotte vrij goedkoop zijn, denk ik dat ik ze maar ophaal. Als ik ze ooit verkoop zal het sowieso met winst zijn...
groetjes,Isabelle

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC