Doorzakken 940 estate bij zware belading

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2009 10:48 #1072601 door V700 register
Doorzakken 940 estate bij zware belading is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
Ik ben voornemens een 940 estate te kopen, maar bij een eerdere 940 van mij had ik nogal last van doorzakken aan de achterkant bij zware belading.
Omdat ik van de zomer naar Zuid-Franktijk moet rijden, en met twee kleine kinderen nogal wat spul mee sleep vroeg ik me af wat ik daar aan kan (laten) doen en wat dat kost.
Ik hou me ook nog aanbevolen voor overige (aankoop)-tips!
Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Niels Mulder,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2009 11:02 #1228559 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Setje MAD hulpveren
Setje MAD hulpveren monteren, halfuurtje werk en je kent de auto niet meer terug.
Heb laatst een setje gemonteerd bij mijn ex 740 die naar een vriend is gegaan en er gas in heeft gebouwd. Bonkte bij elke drempel op de aanslag en na montage van deze hulpveren rijdt hij strakker als ooit.
Zie voor aankooptips het forum. Zie voor advertenties de advertentierubriek. Er staat oa. een hele nette en technisch hele goede 16V van Roderik te koop voor weinugh.
Groet,
Paul

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2009 11:07 #1228561 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic Draadjes
Er zijn al meerdere draadjes hier op het forum geweest over hulpveren en verzwaarde veren.
 Af fabriek monteerde Volvo veren met een dikte van (ongeveer) 10, 11,5 of 13mm. De eerste bij Nivomats, de tweede standaard en de derde als verzwaarde versie.

Ik heb zelf laatst mijn standaard veren vervangen voor verzwaarde. Rijd stukken beter (strakker) en de auto veert niet veel meer in met passagiers op de achterbank. Nadeel is wel dat er iets aan comfort ingeleverd is, vooral bij drempels.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2009 11:39 #1228564 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nivomats.............
zijn standaard op (een heleboel) estates.
Kijk dus bij aankoop of deze eronder zitten of inmiddels zijn vervangen voor standaard veren en schokbrekers.
Dit wordt veel gedaan i.v.m. de relatief hoge prijzen van de nivomats.
In het laatste geval kan je dan aan verzwaren van de veren denken.

Groet,
Erik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2009 13:20 #1228583 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hulpveren
Ik heb geen estate, maar een gewone, maar ben ook heel veel afgeladen

Ik heb er hulpveren onder laten zetten en kostte naar ik meen 160 of 180 euro, was me het geld wel waard, indien oren naar, kan merk en type en exacte prijs wel voor je opzoeken, gewaar de rekeningen altijd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2009 17:30 #1228598 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nelis schreef: Hallo

Nelis schreef : Hallo allemaal,
Ik ben voornemens een 940 estate te kopen, maar bij een eerdere 940 van mij had ik nogal last van doorzakken aan de achterkant bij zware belading.

Als er goede nivomats onder je aankoop zitten, ligt de auto keurig horizontaal, ook bij zware belading, zelfs naar Frankrijk.
Trouwens, l'autoroute en nivomats is een heerlijke combinatie, weet ik uit ervaring.
Gr
Rob K.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 18:15 #1229235 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nivomats
Hoi Niels,
Nivomats zijn het einde !!!
Heb zelf een 940 uit 1998 met daarachter een Knaus Sudwind van ruim 1300 kg, 2 pubers op de achterbank en veel zware spullen achterin zoals een gevulde extra koelkast en kratten met boeken enz.
Bij aankoppelen zakt de achterkant wat door maar bij wegrijden komt de bips weer omhoog en staat de auto prachtig waterpas.   Heb gelukkig nog geen nieuwe hoeven kopen want ze zijn dacht ik vrij prijzig (€ 400 per stuk) maar ach als je dat weer spreidt over 15 jaar valt dat ook wel weer mee en het is de investering ook meer dan waard.
Groeten,
Maarten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2009 15:35 #1230115 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zwaardere veren geplaatst
Vandaag zijn de zwaardere veren die ik bij Wytze had besteld binnengekomen. Standaard onder mijn 960 Estate starre achterbrug zat 11,3mm, nu 13,3mm. Ik moest wel een veerspanner gebruiken om de dikkere veren er onder te krijgen om deze over de voorste lip (passing) heen te wippen. Ik heb de wagen aan 1 kant opgekrikt, dus misschien vandaar. Montage is geen lastige klus. De wagen helde altijd achterover (gastank achterin). Nu staat hij weer mooi recht. Scheelt ongeveer 3cm schat ik. Het weggedrag is anders en direct merkbaar. Heb nog niet veel gereden, maar verkeersheuvels komen anders uit de bus, ze worden minder weggenomen, je voelt meer dat je een heuveltje pakt maar de veren rijden niet hard of stug geloof ik. Ik rij vrijwel altijd met een volle benzinetank dus het extra gewicht van de gastank en volle benzinetank uit zich dan wel in een soepelere vering. Bochtenwerk is iets directer.
Er zitten geen niveaumats onder de wagen. Deze waren een half jaar geleden op (er stond al 2 jaar op het keuringsbewijs een opmerking dat de schokbrekers in de gaten moesten worden gehouden) en heb uit economische redenen standaard gasshokdempers gebruikt, merk Lips. Wordt ook gebruikt in de nieuwe Audi A6. Met de niveaumats stond de wagen ook achterover trouwens. Afgelopen najaar was deze opmerking zowaar verdwenen van mijn keuringsbewijs na montage van de nieuwe schokdempers. Men meet de toestand van de schokbrekers in Belgie altijd op een trilplaat. Mooi hoor, zo hoort het ook, iets wat ik niet kan zeggen van de Nederlandse APK. Slechte zaak, het is de enige manier om de werking van die dingen te controleren. Maar ja, dat kost de garage natuurlijk een vreselijk duur apparaat als ze dat verplicht gaan invoeren. Het onderstel wordt ook picco bello gecontroleerd in Belgie op speling aan de ophanging middels een speciale testbank. Kost ook weer veel geld dus ook niet gebruikt in NL...
Ben zeer teverden met de dikkere veren!!
Robert
EDIT: zojuist terug van de Brico en heb 600 liter tuinaarde gehaald en achterin geladen. De wagen zakte zonder de niveaumats natuurlijk wel door maar het viel reuze mee, minder dan leeg met de oude veren. Het weggedrag was prima met die zware lading. Geweldig! Wat een vooruitgang. Ik had het eerder moeten doen.
PS: 600 liter bleek wel te weinig, moet weer terug voor nog zo'n lading. De aarde verdwijnt in het niets... 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC