hoezo groot ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zit wat te mijmeren bij deze foto van onze eerste <a href="/node/23651">IJsbeer</a> met Kangoo erachter.
Wat lijkt zo'n 245 dan klein hè?
Natuurlijk is het beeld vertekend door het perspectief en door de lengte van vriend Tjerk (bijna 2m) maar toch....
Welbeschouwd is het inderdaad zo:
auto's in de compacte klasse van vandaag zijn vele maten dikker dan hun grootvaders.
En zo vallen onze 'bakstenen' -behalve in de lengte- al helemaal niet meer zo op;
naar de maatstaven van 2009 is de 240/740/940 bepaald een rànke verschijning.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nououou ... Daar ben ik het niet mee eens. Onze 960 is naast de gemiddelde DuitsFranseJapKoreaan nog steeds een verschijning van formaat.Henk van Winkel schreef : naar de maatstaven van 2009 is de 240/740/940 bepaald een rànke verschijning
....................................................... Henk lidnr224 945 GL aut. '93 IJsbeer.....................................................
Vandaag weer gezien op een gemiddelde parkeerplaats in Lelystad. Zelfs een Vectra station is nog een kleintje, vergeleken met.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
een Vectra station klein i.v.m. een Volvo 7/9 serie???
Lees en oordeel zelf: Opel Vectra station bj.2006 lengte 4839 mm breedte 1798 mm hoogte 1500 mm.
Volvo 740/940 estate bj.1992 lengte 4810 mm breedte 1750 mm hoogte 1435 mm.
En de 960 / s en v90 zijn 4870 mm lang en 1440 hoog, breedte is gelijk aan de 940.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik overdrijf natuurlijk, maar toch: laat je eens inhalen door zo'n strak getekende 940 estate en kijk danMSuidgeest schreef :
Nououou ... Daar ben ik het niet mee eens.Henk van Winkel schreef : naar de maatstaven van 2009 is de 240/740/940 bepaald een rànke verschijning
naar de derrière van (pak'm beet) dat Peugeootje 308 dat er achteraan komt...
even gecheckt op CarBase: inderdaad 6cm breder èn 6 cm hoger (!)
Of vergelijk het postuur van een Golf I met een Golf V (of VI, hoever zijn we ?)
Aan de buitenkant worden die kwajongens steeds dikker.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Toch aardig om te zien hoe subjectiviteit ook in decimeterkwesties kan binnensluipen.jsnijder schreef : Mark, een Vectra station klein i.v.m. een Volvo 7/9 serie? Lees en oordeel zelf:
Opel Vectra station bj.2006 lengte 4839 mm breedte 1798 mm hoogte 1500 mm.
Volvo 740/940 estate bj.1992 lengte 4810 mm breedte 1750 mm hoogte 1435 mm.
Blijft het onbetwistbare feit (of toch óók subjectief?) dat de 7/945 van binnen met àfstand de grootste is!
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Maar wat de ruimte achterin betreft: ik heb het niet nagemeten, maar die leek mij beduidend groter tijdens een gezamenlijk ritje met een zakenrelatie. De wielbasis lijkt dat vermoeden te bevestigen: 2770 mm voor de Volvo tegen 2830 mm voor de Opel.
Dus wat is onbetwistbaar. Maar je hebt gelijk: zolang we zelf onze auto's maar het mooiste, beste, ruimste, etc. vinden dan komt het wel goed. En op dit forum natuurlijk altijd. Je zou neergesabeld worden als je iets anders zou vinden. Liefde maakt tenslotte blind. En daar is niets mis mee.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Verder zijn de Mondeo en Vectra inderdaad auto's die al een stukje langer zijn. Een Grand Espace is juist net weer korter. Laten we maar niet over de bagage ruimte van die auto beginnen trouwens . Niet zo gek dat auto's breder en zwaarder zijn (qua gewicht komt een Golf aardig in de richting van een vroege 940 volgens mij) er moet immers ruimte geboden worden aan al die veiligheids voorzieningen en isolatie die de 700/900's niet hadden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
dat een baksteen naar huidige maatstaven veel binnenruimte heeft komt vooral door de hoekige lijn én doordat moderne auto's dikkere "wanden" hebben vanwege veiligheid, geluidsisolatie etc.
hoe dan ook, ik vind een 700/900 altijd een mooie degelijke verschijning; er stáát wel wat
zo en nu lekker genieten van een ritje naar oma...
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat me opviel was vooral, hoe ver de onderzijde van de voorruit van je verwijderd is (en hoe dichtbij de bovenkant.......)
Veel loze ruimte vóór je dus. Maar toen beide auto's naast elkaar stonden, viel vooral het verschil in maatvoering aan de achterzijde op: de 407 oogt dan veel 'dikker' terwijl die auto in zijn klasse wordt bekritiseerd om zijn 'beperkte' kofferruimte (407 liter tegenover 565 voor de Passat).

Coert