Vraag over storingscode 940 GL (U9)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2009 20:11 #1072301 door V700 register
Vraag over storingscode 940 GL (U9) is gemaakt door V700 register
Hallo volvo kenners.Ik heb mij gisteren aangemeld in de rubriek "kletshoek", Zoals gezegd heb ik een vraag over een storingscode van een Volvo 940 GL (U9) bouwjaar dec.1992. Ik weet niet of de vraag in deze rubriek thuis hoort. Als ik hem ergens anders moet plaatsen hoor ik graag van iemand.  Sinds kort brandt het  storingslampje “storing zuivering uitlaatgassen” (linker lampje in dashboard oranje met groen vlak). Ik heb begrepen dat dit  kan duiden op diverse storingen in het brandstofsysteem (van luchtslang, benzinepomp tot katalysator). Ik heb gehoord dat de storing uit te lezen is via een kastje dat bevestigd is onder de motorkap op de linker wielpoot. Ik heb dit gedaan en als ik de stekker positie 2 druk en de code uitlees geeft deze achtereenvolgens 1-1-3 en ( na de 2e keer indrukken) 3-1-1 aan. Bij herhaling blijft deze code hetzelfde. Ik heb vervolgens in het zekeringkastje de zekering nummer 1 (brandstofpomp, motorelektronica) er even uitgehaald en weer teruggezet. Het lampje brandt nu niet meer (ook niet na diverse keren starten en inmiddels 100 km gereden te hebben) De  code staat na uitlezen op 1-1-1  (goede code?). Ik ben benieuwd of iemand weet wat voor storing dit is geweest en of ik zo door kan rijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2009 20:22 #1226751 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gevonden?
Had je de storingcodeoverzichten ook gevonden?Je hebt in ieder geval gebruik gemaakt van deze: <a href="/node/374">Foutcodetabel LH jetronic 2.4: brandstofinjectiecomputer</a>
1-1-3 code is er een die nogal veel oorzaken kan hebben. Valse lucht of een lekke injector kunnen beide het geval zijn, dit zijn gelijk de meest waarschijnlijke.Valse lucht betekent een gaatje/lek in het inlaattraject, ná de luchtmassameter. Inspecteer het hele traject eens en kijk of alle goed vast zit.
3-1-1 vind ik een rare, maar dit betekent dat de ECU geen snelheidssignaal krijgt. Ik zou denken dat de auto dan ook niet helemaal geweldig rijd en enorm zuipt.Zit er een cruisecontrol op de auto? Doet die het wel?
Als laatste is het zo, dat de code er natuurlijk al heel lang in kan zitten, maar nooit gereset is geweest.Nu je dit wel gedaan hebt, zou ik het een m of 50 aan kijken, nog eens uitlezen en zien wat er terug komt.
Succes en niet teveel zorgen maken. Zo gauw ABS of SRS blijft branden zou ik me meer zorgen gaan maken.....;-) 

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2009 21:23 #1226760 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Geen zorgen!
Zoals Bas al schreef kan het van alles zijn, en hij noemde de meest voorkomende oorzaken ook al op.
Maar wanneer jij zegt dat het inmiddels al 100 KM niet meer teruggekomen is, denk ik dat het allemaal wel meevalt.
Ik heb zelf ook een tijdje gehad dat mijn Lambdasond lampje ging branden.... resetten en 20 KM later weer het lampje aan.....
bleek achteraf een vuile CISklep te zijn, schoongemaakt, nooit meer last van gehad.
Succes en hopelijk blijf het lampje uit!
&#160;
Gulle Groet,
PS: code 1-1-1 betekend géén storing!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2009 23:16 #1226784 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic re. foutcodetabel
Bedankt voor de verwijzing naar de code tabel. Ik had deze nog niet gevonden. Ik had de tip van uitlezen van iemand gehad.
Ik begrijp dat de code 1-1-3 ook naar de waarde van de Lambda sonde verwijst. Bij de laatse APK is wel gezegd dat de bij meting de waarde aan de lage kant was.  Ik weet niet of evt lucht lekkage hierop van invloed zijn.
Wat betreft de code 3-1-1 heb ik geen verdere informatie. Er zit geen cruisecontrol op de auto en de motor loopt prima. Het verbruik is ook normaal.
PS
na het resetten van de foutcode sputterde de motor even en liep even slecht stationair. maar binnen een minuut was dit over en sinds die tijd niet meer teruggekeerd.
&#160;
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2009 08:23 #1226797 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1-1-1
1-1-1 is inderdaad de code om aan te geven dat je geen storing hebt.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC