E-fan vs Viscose fan
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

als één van de klusjes die nog 'op de plank liggen' heb ik het plaatsen van een nieuwe ECU met E-fan aansturing.
Tijdens een van mijn overpeinzingen, dat heb ik af en toe maar niets om je zorgen over te maken, vroeg ik mij af wat de voordelen van zo'n E-fan nou eigenlijk waren tegenover de standaard viscose fan.
Buiten dat het misschien scheelt in de belasting van de motor door de viscose fan, dus misschien een miniem verbruiks verschil kwam ik niet.....
Weet een van jullie misschien wat er verder de voordelen van een E-fan zijn?

Gulle Groet,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zoals reeds genoemd 's winters draait hij niet onnodig koude lucht langs de radiator.
Het verbruik is lager.
Als je enigzins snelheid hebt in de zomer trouwens ook niet dus het is stiller.
In de file koelt hij veel beter.
Mijn ex 940 heb ik regelmatig iets verhoogd stationair gegeven om de vin maar op toeren te houden.
Dat deed ik ook als ik de bergop ging. Een lagere versnelling kiezen vanwege de luchtstroom.
Mijn V90 heb ik trouwens nooit kunnen betrappen op naloop.
Kontakt uit is ook vin uit volgens mij.
Doe mij maar een e-fan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik stel mij zo voor dat het inbouwen van een andere ECU met fan-aansluiting nogal wat werk is, zeker omdat je een paar draden extra moet trekken.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Dat valt best mee. Het gaat maar om één extra draadje vanaf de ECU. Ik heb dezelfde ECU liggen en ben dus zeer benieuwd naar Miquel's bevindingen en ervaringen.MSuidgeest schreef : Ik stel mij zo voor dat het inbouwen van een andere ECU met fan-aansluiting nogal wat werk is, zeker omdat je een paar draden extra moet trekken.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
- André Struis
- Nieuw lid
-
- sneller opwarmen
- mogelijkheid om handmatig in te schakelen, bij file, caravan/berg -ritten.
Ik had dit in m'n 240 ook zo geschakeld;
De fan schakelde onder normale omstandigheden nooit in, de rijwind was voldoende.
MAW die visco fan zit er dus voor 90% voor "joker" op!!!!

- V700 register
- Nieuw lid
-
bij mij ging de efan wat laat aan, dat komt denk ik doordat de -1992 temperatuur sensoren (voor de ecu) wat anders zijn (langzamer), of de meter vand e 240 wat sneller is (geen demping). Zie opmerking bij pin 13 van de LH ecu in het laatste schema. Betere koeling, als ie de goede aanstuuring krijgt.
Ik heb ook een schakelaar er bij gezet, dan kan ik de eerste snelheid er bij aanzetten. het is een originele volvo schakelaar waarvan het lampje aangaat als de fan ook echt stroom krijgt. zo kan ik zien wanneer de ecu de fan (op speed 1) aanzet en of de fan wel stroom krijgt als ik de boel zelf inschakel. handig als bijv een zekering het opgeeft.
Helaas heb ik geen duidelijke verbruiksmetingen, de auto is erg onregelmatig gebruikt en op verschillende brandstoffen. De auto is wel relatief zuining voor een 240, kan er wel 1:12 (lastig) mee rijden op benzine.
Een ander voordeel is dat je meer ruimte onder de kap hebt.