E-fan vs Viscose fan

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2008 09:03 #1071503 door Miquel Engelen (GAST)
E-fan vs Viscose fan is gemaakt door Miquel Engelen (GAST)
Beste mede Rollers,
 
als één van de klusjes die nog 'op de plank liggen' heb ik het plaatsen van een nieuwe ECU met E-fan aansturing.
Tijdens een van mijn overpeinzingen, dat heb ik af en toe maar niets om je zorgen over te maken, vroeg ik mij af wat de voordelen van zo'n E-fan nou eigenlijk waren tegenover de standaard viscose fan.
Buiten dat het misschien scheelt in de belasting van de motor door de viscose fan, dus misschien een miniem verbruiks verschil kwam ik niet.....
Weet een van jullie misschien wat er verder de voordelen van een E-fan zijn?
 
Gulle Groet,
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2008 09:57 #1222305 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic E Fan
De E Fan draait alleen als het nodig is en dat is vooral in de winter erg fijn voor de motor.Die komt een stuk sneller op temeratuur.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2008 12:13 #1222313 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic e-fan
de e-fan kan draaien als de motor niet draait, bijv net na afzetten van de motor. Ook kan ik me voorstellen dat in file verkeer de e-fan misschien iets in het voordeel is vanwege het lage motor toerental

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2008 16:45 #1222336 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veel voordeel
Een e-fan heeft meerdere voordelen.
Zoals reeds genoemd 's winters draait hij niet onnodig koude lucht langs de radiator.
Het verbruik is lager.
Als je enigzins snelheid hebt in de zomer trouwens ook niet dus het is stiller.
In de file koelt hij veel beter.
Mijn ex 940 heb ik regelmatig iets verhoogd stationair gegeven om de vin maar op toeren te houden.
Dat deed ik ook als ik de bergop ging. Een lagere versnelling kiezen vanwege de luchtstroom.
Mijn V90 heb ik trouwens nooit kunnen betrappen op naloop.
Kontakt uit is ook vin uit volgens mij.
Doe mij maar een e-fan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2008 19:52 #1222353 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen andere ECU nodig
Je kunt gewoon een thermisch contact inbouwen in het koelwatercircuit en daarmee de ventilator laten draaien.
Ik stel mij zo voor dat het inbouwen van een andere ECU met fan-aansluiting nogal wat werk is, zeker omdat je een paar draden extra moet trekken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2008 22:03 #1222381 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Mwwaaah
Hallo Mark

MSuidgeest schreef : Ik stel mij zo voor dat het inbouwen van een andere ECU met fan-aansluiting nogal wat werk is, zeker omdat je een paar draden extra moet trekken.

Dat valt best mee. Het gaat maar om één extra draadje vanaf de ECU. Ik heb dezelfde ECU liggen en ben dus zeer benieuwd naar Miquel's bevindingen en ervaringen.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2008 22:21 #1222384 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oh ja?
Mijn interesse was gewekt omdat mijn ouders een oude MB 508-camper hebben waarvoor ik het wel eens heb voorgesteld. Pa was niet echt te porren maar ik vind het wel een leuk projectje om te doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2008 22:47 #1222391 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Veel voordeel
- minder herrie
- sneller opwarmen
- mogelijkheid om handmatig in te schakelen, bij file, caravan/berg -ritten.
Ik had dit in m'n 240 ook zo geschakeld;
De fan schakelde onder normale omstandigheden nooit in, de rijwind was voldoende.
MAW die visco fan zit er dus voor 90% voor "joker" op!!!!
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-12-2008 09:33 #1222414 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja, ik heb in mijn 240 ook
ja, ik heb in mijn 240 ook een 940 efan zitten, beide snelheden met het originele volvo relais via de ECU aangestuurd. makkelijk aan te sluiten. via <a href=" jw.cautela.nl/gallery/main.php?g2_itemId...g2_imageViewsIndex=1 ">dit schema. jw.cautela.nl/gallery/main.php?g2_itemId...g2_imageViewsIndex=1 ">Hier staat nog hoe de ecu aan de fan zit. De extra pinnen in de stekker kun je toevoegen door radio iso stekker delen te gebruiken, die pinnetjes/delen zijn precies gelijk. Installatie is dus niet echt moeilijk.
bij mij ging de efan wat laat aan, dat komt denk ik doordat de -1992 temperatuur sensoren (voor de ecu) wat anders zijn (langzamer), of de meter vand e 240 wat sneller is (geen demping). Zie opmerking bij pin 13 van de LH ecu in het laatste schema. Betere koeling, als ie de goede aanstuuring krijgt.
Ik heb ook een schakelaar er bij gezet, dan kan ik de eerste snelheid er bij aanzetten. het is een originele volvo schakelaar waarvan het lampje aangaat als de fan ook echt stroom krijgt. zo kan ik zien wanneer de ecu de fan (op speed 1) aanzet en of de fan wel stroom krijgt als ik de boel zelf inschakel. handig als bijv een zekering het opgeeft.
Helaas heb ik geen duidelijke verbruiksmetingen, de auto is erg onregelmatig gebruikt en op verschillende brandstoffen. De auto is wel relatief zuining voor een 240, kan er wel 1:12 (lastig) mee rijden op benzine. 
Een ander voordeel is dat je meer ruimte onder de kap hebt. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD