Werking turbodrukmeter

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 21:33 #1070962 door V700 register
Werking turbodrukmeter is gemaakt door V700 register
Vrienden,
Kan iemand mij vertellen wat de normale werking is van de turbodrukmeter? In mijn 940 SE uit 1992 staat de meter bij stationair draaien en bij gas loslaten ongeveer 0,25 tot 0,5 in het zwarte gebied en bij optrekken maximaal 0,25 (bij 4500-5000 toeren) in het wit.  Op internet heb ik een fiilmpje gezien van een 940 turbo waarin de drukmeter bij stevig optrekken (tot 6000 toeren) helemaal tot het einde van het witte gebied uitsloeg. Uit draadjes elders op deze site heb ik begrepen dat zwart onderdruk betekent en wit druk; klopt dat?
Is de werking van mijn drukmeter normaal, of juist die van het filmpje?
Zou het iets te maken kunnen hebben met de afstelling van de turbo zelf of zijn er zaken waar ik op moet letten in de luchtdrukslang die met de meter verbonden is?
Graag jullie advies!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 21:45 #1218832 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de werking van het metertje
de werking van het metertje is een kwestie van het doen of het niet doen.
De auto in het filmpje zal ongetwijfeld de turbodruk hebben opgeschroefd.
Hoe? dat kan op meerdere manieren. Dat kan je lezen in de verschillende Tuning & autosport draadjes op dit forum. De search-functie is je vriend.
 grt
Jan
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 21:46 #1218835 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Getuned
Hangt er ook vanaf wat de turbodruk zou moeten zijn. Het kan zijn dat je turbo gewoon op 0.25 bar overdruk hoort te lopen. En dat de turbo in het filmpje hoger is gezet om meer vermogen te krijgen. Zou eens uitzoeken wat de normale druk is voor een 2 liter (die zit er toch in ??)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 23:19 #1218854 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ter vergelijking
Volgens mij hoort de turbo van een 945 SE standaard maximaal 0,65 bar te leveren. Dat betekent, voor zover ik de schaalverdeling van de Volvo turbodrukmeters goed heb geinterpreteerd, dat de meter bij volledige turbodruk ongeveer 2/3 in het witte gebied zou moeten uitslaan.
Ik heb zelf een losse turbodrukmeter van VDO. Hoewel ik een andere motor heb (B230FK) toch een referentie: stationair lees ik onderdruk af (ongeveer -0,5 bar), bij afremmen op de motor daalt dat tot -0,7 bar (afhankelijk van toerental), en vanaf iets onder de 2000 toeren klimt ie op naar maximaal 0,7 bar (niet standaard voor mijn LPT). Die maximale druk bereikt ie bij stevig gasgeven al zo rond de 2500 toeren per minuut. Het lijkt er dus op dat je turbo niet volledig op druk komt. Kan verschillende oorzaken hebben: een niet goed sluitende of lekkende wastegate, of een lekkage in het traject tussen de turbo en het inlaatspruitstuk.
Een scheurtje in het T-stukje waarop bij mij de turbodrukmeter is aangesloten had bij mij onlangs hetzelfde effect.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2008 20:03 #1218912 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heren, bedankt!
Heren,
Dank voor de antwoorden. Ik kan er even verder mee, kijken naar het functioneren van de turbo zou ik graag op een komende sleuteldag doen; leer ik er ook weer wat van! 
Hartelijke groet, 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2008 20:06 #1218913 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar
Wat voor motor heb je, en weet je zo ook al op welke druk de motor hoort te draaien ??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2008 22:23 #1220107 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry
...voor het late antwoord, Henk.
Ik heb en B200FT motor en ik dacht een 13c turbo, maar ik weet niet zo direct wat de druk behoort te zijn. Zal het nakijken in het boekje. Dank voor de reactie,
Hartelijke groet,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2008 23:31 #1220116 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meteraanduiding.
Mijn meter doet hetzelfde.Alleen krijg ik hem niet verder in het wit dan ongeveer 1/3.Ik ben of te voorzichtig, of mijn wastegate(klep) is stuk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2008 07:56 #1220134 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt ?

Baseman schreef : Alleen krijg ik hem niet verder in het wit dan ongeveer 1/3.

Klopt toch ? Helemaal rechts in het witte schijnt +1 bar te zijn, als je je LPT op zn staart trapt (zonder MBC) hoor je toch op +0.35 te komen, wat ongeveer 1/3 van 1 is ??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2008 10:33 #1220139 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Precies.

henk 940LPT schreef : .....als je je LPT op zn staart trapt (zonder MBC) hoor je toch op +0.35 te komen, wat ongeveer 1/3 van 1 is ??

Ja, precies. Ik heb dus een MBC en zonder komt ie niet verder dan ongeveer 1% in het wit, dus 0.1 bar ofzo, met MBC komt ie niet verder dan 0.3bar.
Wastegateklep stuk is mijn verdenking.............Gelukkig heb ik nog een turbo liggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD