Werking turbodrukmeter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kan iemand mij vertellen wat de normale werking is van de turbodrukmeter? In mijn 940 SE uit 1992 staat de meter bij stationair draaien en bij gas loslaten ongeveer 0,25 tot 0,5 in het zwarte gebied en bij optrekken maximaal 0,25 (bij 4500-5000 toeren) in het wit. Op internet heb ik een fiilmpje gezien van een 940 turbo waarin de drukmeter bij stevig optrekken (tot 6000 toeren) helemaal tot het einde van het witte gebied uitsloeg. Uit draadjes elders op deze site heb ik begrepen dat zwart onderdruk betekent en wit druk; klopt dat?
Is de werking van mijn drukmeter normaal, of juist die van het filmpje?
Zou het iets te maken kunnen hebben met de afstelling van de turbo zelf of zijn er zaken waar ik op moet letten in de luchtdrukslang die met de meter verbonden is?
Graag jullie advies!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De auto in het filmpje zal ongetwijfeld de turbodruk hebben opgeschroefd.
Hoe? dat kan op meerdere manieren. Dat kan je lezen in de verschillende Tuning & autosport draadjes op dit forum. De search-functie is je vriend.
grt
Jan

- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb zelf een losse turbodrukmeter van VDO. Hoewel ik een andere motor heb (B230FK) toch een referentie: stationair lees ik onderdruk af (ongeveer -0,5 bar), bij afremmen op de motor daalt dat tot -0,7 bar (afhankelijk van toerental), en vanaf iets onder de 2000 toeren klimt ie op naar maximaal 0,7 bar (niet standaard voor mijn LPT). Die maximale druk bereikt ie bij stevig gasgeven al zo rond de 2500 toeren per minuut. Het lijkt er dus op dat je turbo niet volledig op druk komt. Kan verschillende oorzaken hebben: een niet goed sluitende of lekkende wastegate, of een lekkage in het traject tussen de turbo en het inlaatspruitstuk.
Een scheurtje in het T-stukje waarop bij mij de turbodrukmeter is aangesloten had bij mij onlangs hetzelfde effect.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dank voor de antwoorden. Ik kan er even verder mee, kijken naar het functioneren van de turbo zou ik graag op een komende sleuteldag doen; leer ik er ook weer wat van!
Hartelijke groet,
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb en B200FT motor en ik dacht een 13c turbo, maar ik weet niet zo direct wat de druk behoort te zijn. Zal het nakijken in het boekje. Dank voor de reactie,
Hartelijke groet,
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Klopt toch ? Helemaal rechts in het witte schijnt +1 bar te zijn, als je je LPT op zn staart trapt (zonder MBC) hoor je toch op +0.35 te komen, wat ongeveer 1/3 van 1 is ??Baseman schreef : Alleen krijg ik hem niet verder in het wit dan ongeveer 1/3.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, precies. Ik heb dus een MBC en zonder komt ie niet verder dan ongeveer 1% in het wit, dus 0.1 bar ofzo, met MBC komt ie niet verder dan 0.3bar.henk 940LPT schreef : .....als je je LPT op zn staart trapt (zonder MBC) hoor je toch op +0.35 te komen, wat ongeveer 1/3 van 1 is ??
Wastegateklep stuk is mijn verdenking.............Gelukkig heb ik nog een turbo liggen.