nieuw gezicht...

• Leon Steyns (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2008 00:44 #1070826 door Leon Steyns (GAST)
nieuw gezicht... is gemaakt door Leon Steyns (GAST)
Hallo,

Ik wil me even voorstellen: mijn naam is Leon Steyns. Ik werk momenteel nog in het buitenland, maar we komen over een paar maanden weer terug naar huis. Als goed rechtge-aarde, maar knieperige hollander nagenoeg alleen maar tweedehands rijdend materieel gehad (behoudens een aantal leasebakken voor zakelijk gebruik), dus ruime ervaring met het wegbrengen van (veel) geld door de jaren heen. Durf het nog niet aan om te gaan schatten... ;)

Een mooie grote Volvo stationcar heeft altijd hoog op het verlanglijstje gestaan en nou er een mooie kans is om weer met een schone (auto)lei te beginnen, wil ik proberen om die droom te gaan realiseren! Ik heb een voorkeur voor diesel en voorlopig lijkt de keuze te bestaan uit 740/760, 940/960, 850 of V70. Ik heb me ook al gemeld bij de 850/70-collega's...
Na een paar klikjes browsen valt al op hoeveel informatie er beschikbaar is! Ik ben geen ervaren sleutelaar, maar heb in het verleden (samen met Haynes) wel eens een sleutel in handen gehad en voornamelijk aan motoren geknutseld (en de LandRover niet te vergeten... ). Ik heb zeg maar anderhalve linkerhand... :o)

Greets, Leon (Volvo Wannabee).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2008 07:34 #1217827 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welkom.
Welkon Leon, leuk dat je kiest voor een Volvo en hopelijk dan ook nog voor een 7 of 9 serie.
Toevallig staat er op deze site een en ander te koop, zie hier: <a href="/ed-classified/tid/286">Aangeboden auto's</a>Ik zal straks nog wat uitgebreider antwoorden, maar dan heb je vast wat de doen....;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2008 08:01 #1217828 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Diesel
Qua diesels is de 7/9 serie denk ik niet vergelijkbaar met de 850/V70 in rijgedrag, maak in beide wagens een proefrit en ga goed na of je rijstijl bij de betreffende auto past. De 960 heeft geen dieselmotoren dacht ik ?
Als je diesel wilt rijden ivm hoge kilometrages per jaar, zou je ook voor lpg kunnen kiezen, De volvomotoren in de 7/9 serie zijn (goed) geschikt voor lpg. 
<a href="/node/10789">Hier</a> staan wat aankooptips met punten om op te letten bij aanschaf.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2008 10:09 #1217833 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarom?

Leon_Steyns schreef : Ik heb een voorkeur voor diesel

Waarom heeft diesel jouw voorkeur, als ik vragen mag?
Benzinerijden kost (los van onderhoudskosten) al ruim 10 cent per km, LPG-G3 op 5,7 cent per km.Omslagpunt voor diesel ligt op 16600 km en voor LPG-G3 op 5500 km, ten opzichte van benzine.Als je geen G3 hebt, maar wel LPG, ligt het omslagpunt net onder de 10000 kms.
(gebaseerd op 1 jaar gebruik, gelijke prijs bij aanschaf, (1 op 8)benzine:1,349, (1 op 8)LPG: 0,595, (1 op 15,5) Diesel: 1,185, provincie Noord-Holland)
Op LPG ben je dus na 5500 km al aan het verdienen ten opzichte van benzine, wat bij diesel pas een dikke 10000km later is.
Neem het mee in je overwegingen, zou ik zeggen. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2008 11:56 #1217845 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch wel hoor!

henk 940LPT schreef : Qua diesels is de 7/9 serie denk ik niet vergelijkbaar met de 850/V70 in rijgedrag, maak in beide wagens een proefrit en ga goed na of je rijstijl bij de betreffende auto past. De 960 heeft geen dieselmotoren dacht ik ?
Als je diesel wilt rijden ivm hoge kilometrages per jaar, zou je ook voor lpg kunnen kiezen, De volvomotoren in de 7/9 serie zijn (goed) geschikt voor lpg. 
<a href="/node/10789">Hier</a> staan wat aankooptips met punten om op te letten bij aanschaf.

Eerste serie 960 was als diesel leverbaar, maar bijna niet verkocht vanwege de absurde meerprijs ten opzichte van een 940 diesel. Oja, en Leon, welkom natuurlijk! Een 940 diesel is vooral voor mensen die geen haast hebben vanwege de oude techniek. Een 850/S/V/70 is voor mensen die van roet houden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2008 17:24 #1217886 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic diesel
Ik rij sinds kort zelf een 940 diesel (zonder turbo).
Mijn korte ervaring er mee zegt dat je inderdaad geen haast mag hebben met die motor. Koud werken doet ie absoluut niet graag en het duurt toch wel even vooraleer die warm genoeg staat om echt 'los' te zijn. Aan de andere kant is de motor wel erg soepel onderin, dus het is helemaal geen ramp dat je de eerste 20 minuten best niet boven de 2500 toeren gaat.
De versnellingsbak van de mijne (5 versnellingen + achteruit naast de 1 met zo een lipje) is erg kort, waardoor de motor niet hard hoeft te werken tijdens het normaal mee-met-het-verkeer optrekken en dus ook ontzien wordt als ie nog koud staat. Eens de motor warm staat en dus soepeler wordt zorgt die korte versnellingsbak er voor dat het echt geen slak is in het optrekken, een snelheidsmonster is het met de volle 82pk natuurlijk ook niet.
Nadeel van de korte versnellingsbak is dat je toch al flink in toeren moet klimmen om hogere snelheden te bereiken, rond de 120-130 op de snelweg is een mooie snelheid voor wagens met die versnellingsbak en motor, als je 140 of sneller gaat rijden wordt de motor vrij lawaaierig en gulzig en ik weet niet of dit aan mijn wagen ligt, of als alle 940 diesels dit hebben, maar de ophanging en het stuurgevoel is op dergelijke snelheden ook niet echt meer je van het.
Ik heb zelf deze diesel gekocht omdat benzine toch wel een stuk duurder in verbruik uitkomt en modellen met de 2.3 motor en lpg installatie hier in België lastig te vinden zijn, behalve dan een enkeling die nog vrij duur gaat en in de nabije toekomst waarschijnlijk een cilinderkoprevisie nodig heeft.
Heb je het geduld om met een koude motor zeer rustig te rijden, ook al hangt er een sportievere wagen aan de trekhaak, en is 120-130 snel genoeg voor je (sneller is toch alleen maar goed om de staat te sponsoren), dan is een diesel geen slechte beslissing, het prachtige geluid dat deze motor eens warm maakt krijg je er gratis bij. Mag het echter wat sneller gaan, neem dan minstens een turbodiesel of een benzinemodel. Mijn gevoel zegt me dat je in het geval dat je kiest voor een benzinemodel beter de ongeblazen 2.0 motor links laat bij deze redelijk zware wagens.
Ik heb zelf nog een 850 TDI 140pk getest (ik ben altijd wild geweest van de 850 estate/V70 classic qua uiterlijk)... Sportiever is deze zeker, maar mijn mening is dat je er opgefokt van gaat rijden en eigenlijk ook zo moet mee rijden om vooruit te komen en dan gaat ie (zoals bijna iedere TDI motor die ze bij VAG ooit gebouwd hebben) inderdaad flink roeten.
groetjes,Isabelle

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2008 20:09 #1217911 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuw gezicht ? .....oud ( bekend ) gezicht !
Ha Leon,
Zie staan nieuw gezicht, maar ik  ken dat gezicht, en de bijbehorende naam.... Leuk om te lezen over iemand die je uit het oog bent verloren !
 is denk ik onderhand zo'n 14 jaar geleden dat wij concullegas waren in Nijmegen. Ikzelf had toen een Volvo 760 en jij een groene Saab 900 turbo. ( je hebt tegenwoordig ook Saab diesels.....)Ikzelf heb ook nog een Saab 900 en 9000 gehad, maar ben nu al meer dan 8 jaar trouw aan mijn 945 .Je voorliefde voor dieselen kan ik wel plaatsen, ikzelf vind het ook prettig rijden. ( maar rij nu toch vanwege de kosten op benzine) Verder is een 940 niet altijd een goede auto om aan te sleutelen, heb je namelijk eenmaal een goede heb je alleen normaal onderhoud en verder niet veel meer.
Als je terugkomt richting Nijmegen, ben je hier in Leuth welkom voor wat meer info over de 940, en natuurlijk ook om wat bij te kletsen.
Groetjes,
Paul Wevers

• Leon Steyns (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 11:38 #1217978 door Leon Steyns (GAST)
Beantwoord door Leon Steyns (GAST) in topic De voorkeur voor diesel
De voorkeur voor diesel heeft minder met kosten te maken, dan met rijplezier. En dat 'als eerste weg bij de verkeerslichten' hoeft voor mij niet meer... erg subjectief natuurlijk, maar ik houd inmiddels meer en meer van de lage toerentallen. Tsja, ik wordt een ouwelul vrees ik... ;)
Ik heb jarenlang benzine gereden, op twee en later vier wielen. Sinds de eerste dieselbak (een BX 19D: op vakantie door Frankrijk 1:17,8) en later een VAG TDi-motor in een leasewagen ben ik eigenlijk 'om'... Vandaar ook een interesse in de 850 2.5TDi (want die komt van Audi, heb ik begrepen). Qua koets vind ik echter de 700- en 900-series veel mooier (inderdaad, ook subjectief). Als ik serieus zou kunnen sleutelen, zou ik gek genoeg zijn om zo'n 2.5TDi motor in een V90 proberen te proppen... :D
Ik zal in ieder geval eens gaan rijden in een LPG/benzine versie. Dat maakt in elk geval de keuze groter...
Bedankt voor het punt!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 11:45 #1217980 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet herkennen ?

pwevers schreef : Verder is een 940 niet altijd een goede auto om aan te sleutelen, heb je namelijk eenmaal een goede heb je alleen normaal onderhoud en verder niet veel meer.

Hoe bedoel je dat ? Ik herken het zelf niet zo: Meestal heb je aardig de ruimte, de 940 is een grote auto. De voordelen van betrouwbare, relatief simpele techniek (de redblocks) icm relatief moderne injectie/ontstekingstechniek (Bosch LH Jetronic, uitlezen foutcodes) die ook betrouwbaar functioneert. En een niet te ingewikkeld elektrisch systeem. Natuurlijk, achterstallig onderhoud inhalen is altijd kostbaar.... maar verder ?Als je de 960 en S/V90 bedoelt: die schijnen nog fijner te rijden, maar wel wat gevoeliger te zijn qua onderhoud, waarbij het onderhoud ook wat duurder is dan een 940. Das waar.

• Leon Steyns (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 11:47 #1217981 door Leon Steyns (GAST)
Beantwoord door Leon Steyns (GAST) in topic Hey Paul, wat leuk! Da's
Hey Paul, wat leuk! Da's ook toevallig... TT-Paul, dus ;) Ga ik zeker doen, man! Wij gaan weer in Lent wonen in eerste instantie, dus dat is in de buurt.
Ja, die groene turbo was erg gulzig. Maar ik heb er enorm veel lol van gehad (met name de BMWs op de snelweg: eerst rap voorbij en vlug weer naar rechts. Voordat je tot 5 kunt tellen, zijn ze je alweer voorbij... ;P

Greets, Leon.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC