Turbo of GLT 16V of GLE 16V
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het blijft kriebelen na mijn ongeval met mijn 740 Turbo 16V, toch op zoek naar een 740/940.
Ik dacht vroeger een tabel hier te hebben gezien waarbij je kon zien welke motor in welke type wagen zat. Dan had je ongeveer een idee welk type er in zat en dan kon je naar de motorentabel ook hier op de site gaan kijken en zienhoeveel PK's de motor heeft.
Ik heb enkele wagen op zicht.
De 740 Turbo hier in de vereniging aangeboden. Nog een andere 740 Turbo met toch wel wat werk ook. Een 740 GLT 16V met 940 neus. En ik dacht eventueel aan een 940 Turbo 2.0. Maar wat zijn de pk's (ok, deze liggen niet veel uiteen) en welke zijn het best te tunen.
Groeten,
Didier
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
740 GLE 16V '88-'89 B204F 1998cm3 140 PK
740 GLT 16V '88-'89 B234F 2316cm3 155 PK
740 GLE 16V '89-'90 B234F 2316cm3 155 pk
740 Turbo 2.0 '84-'89 B200ET 1998cm3 160 PK
740 Turbo 2.3 '87-'90 B230ET 2316cm3 155 PK
740 Turbo 2.3 '89-'90 B230FT 2316cm3 165 PK
740 Turbo 16V '89-'90 B204FT/GT 1998cm3 190/204 pk
940 Turbo 2.3 '90-'98 B230FT 2316cm3 165 pk
940 GLE 16V '90-'92 B234F 2316cm3 155 pk
940 Turbo 2.0 '92-'95 B200FT 2316cm3 155 pk
940 2.3 I.C. '95-'98 B230FK 2316cm3 135 pk
Qua tuning is er heel veel mogelijk,wat wil je? Persoonlijk vindt ik de 8 kleps turbomotoren het best geschikt,16 kleppers zijn toch fragieler en alles is duurder qua onderdelen.
Ik heb net samen met 2 maten een 740 Turbo 16V(B204GT) getuned en de turbo gereviseerd,het bleek een rotklus,alles is net even anders en bijna niets is meer te krijgen voor deze blokken en de onderdelenprijzen zijn enorm......
Zelf ga ik een B230FK tunen,oftewel de LPT motor uit de laatste generatie,die is vrij "eenvoudig" tot 280 pk te brengen op een veilige manier. Het voordeel van dit blok is dat er dikkere drijfstangen in zitten en zuigers met oliesproeiers aan de onderkant. Bijkomend voordeel is dat deze motor in combinatie is geleverd met de nieuwe M90 versnellingsbak die ook veel meer pk's aan kan dan de M46 overdrivebak(deze kan tot ongeveer 200pk) De laatste blijkt toch de beste......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb nog geen (echte) moeite gehad met onderdelen tot dusver, mijn turbo was ook versleten, maar die kun je (laten) reviseren. Nog geen onderdeel tegengekomen dat niet meer te krijgen was, zoms wel aan de prijs ja, dat dan wel...vilvi745turbo schreef : Ik heb net samen met 2 maten een 740 Turbo 16V(B204GT) getuned en de turbo gereviseerd,het bleek een rotklus,alles is net even anders en bijna niets is meer te krijgen voor deze blokken en de onderdelenprijzen zijn enorm......
Zelf ga ik een B230FK tunen,oftewel de LPT motor uit de laatste generatie,die is vrij "eenvoudig" tot 280 pk te brengen op een veilige manier. Het voordeel van dit blok is dat er dikkere drijfstangen in zitten en zuigers met oliesproeiers aan de onderkant. Bijkomend voordeel is dat deze motor in combinatie is geleverd met de nieuwe M90 versnellingsbak die ook veel meer pk's aan kan dan de M46 overdrivebak(deze kan tot ongeveer 200pk) De laatste blijkt toch de beste......
En de M46 kan heel wat meer dan 200 pk hebben, mits je voorzichtig bent... Wart (die hier ook meeleest af en toe) heeft dacht ik 318 pk aan de krukas met een M46...
De M90 is natuurlijk een stuk beter, maar je moet wel op de 3e versnelling gaan letten bij 280 pk (synchro iets dat stuk kan: oplossing, of een hele late bak, of open maken en fixen/aanpassen)
Groet,
Philip
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
En dat sommige onderdelen duur zijn.... tja, dat vind ik betrekkelijk. Als ik goedkoop wil kan ik beter een fiets kopen...
Maar ik ben wel met je eens dat het voor de 8V misschien wat makkelijker te vinden is, simpelweg omdat er daar meer van rondrijden en gemaakt zijn.
 
Gulle Groet,
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Flip,je zegt het zelf al,"mits je voorzichtig doet" oftewel een M46 kan het eigenlijk net niet hebben.Als je zoveel pk's hebt dan wil je er ook mee "spelen" en dan gaat het fout in een aantal gevallen,het is natuurlijk wel een zaak van hoe je er mee om gaat.
Flip heb je al geprobeerd om een compressorhuis te pakken te krijgen van een B204GT? Die is dus nergens meer te krijgen,ook niet bij Garret
Revisiekosten liggen aanzienlijk hoger dan bij een "normale" T3
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een compressorhuis? Ik heb mijn compressorhuis net verkocht... aan JanV. Waarom hadden jullie er een nodig? Was het wiel tegen het huis aan gaan lopen?vilvi745turbo schreef : Flip heb je al geprobeerd om een compressorhuis te pakken te krijgen van een B204GT? Die is dus nergens meer te krijgen,ook niet bij Garret
Ik heb een gloednieuwe turbo gekocht, die met kleine aanpassing direct past.
Groet!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 8
Kun je hierover wat meer vertellen?flip_21 schreef : De M90 is natuurlijk een stuk beter, maar je moet wel op de 3e versnelling gaan letten bij 280 pk (synchro iets dat stuk kan: oplossing, of een hele late bak, of open maken en fixen/aanpassen)
- Wat is er beter/verbeterd bij die late versies van de M90?
- Waar herken je die aan of haal je die uit (model/modeljaar)?
- Wat bedoel je met fixen/aanpassen? Onderdelen van de late versie erin?
- ...
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/2981
www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/560
www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl...torentabel_Volvo.pdf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





