Turbo of GLT 16V of GLE 16V

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2008 11:00 #1070127 door V700 register
Turbo of GLT 16V of GLE 16V is gemaakt door V700 register
Hallo,
 Het blijft kriebelen na mijn ongeval met mijn 740 Turbo 16V, toch op zoek naar een 740/940.
Ik dacht vroeger een tabel hier te hebben gezien waarbij je kon zien welke motor in welke type wagen zat. Dan had je ongeveer een idee welk type er in zat en dan kon je naar de motorentabel ook hier op de site gaan kijken en zienhoeveel PK's de motor heeft.
Ik heb enkele wagen op zicht.
De 740 Turbo hier in de vereniging aangeboden. Nog een andere 740 Turbo met toch wel wat werk ook. Een 740 GLT 16V met 940 neus. En ik dacht eventueel aan een 940 Turbo 2.0. Maar wat zijn de pk's (ok, deze liggen niet veel uiteen) en welke zijn het best te tunen.
 Groeten,
Didier 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2008 12:05 #1213432 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lijstje:
Hier een lijstje met de turbo en 16V varianten:
740 GLE 16V '88-'89 B204F 1998cm3 140 PK
740 GLT 16V '88-'89 B234F 2316cm3 155 PK
740 GLE 16V '89-'90 B234F 2316cm3 155 pk
740 Turbo 2.0 '84-'89 B200ET 1998cm3 160 PK
740 Turbo 2.3 '87-'90 B230ET 2316cm3 155 PK 
740 Turbo 2.3 '89-'90 B230FT 2316cm3 165 PK
740 Turbo 16V '89-'90 B204FT/GT 1998cm3 190/204 pk
940 Turbo 2.3 '90-'98 B230FT 2316cm3 165 pk
940 GLE 16V '90-'92 B234F 2316cm3 155 pk
940 Turbo 2.0 '92-'95 B200FT 2316cm3 155 pk
940 2.3 I.C. '95-'98 B230FK 2316cm3 135 pk

Qua tuning is er heel veel mogelijk,wat wil je? Persoonlijk vindt ik de 8 kleps turbomotoren het best geschikt,16 kleppers zijn toch fragieler en alles is duurder qua onderdelen.
Ik heb net samen met 2 maten een 740 Turbo 16V(B204GT) getuned en de turbo gereviseerd,het bleek een rotklus,alles is net even anders en bijna niets is meer te krijgen voor deze blokken en de onderdelenprijzen zijn enorm......
Zelf ga ik een B230FK tunen,oftewel de LPT motor uit de laatste generatie,die is vrij "eenvoudig" tot 280 pk te brengen op een veilige manier. Het voordeel van dit blok is dat er dikkere drijfstangen in zitten en zuigers met oliesproeiers aan de onderkant. Bijkomend voordeel is dat deze motor in combinatie is geleverd met de nieuwe M90 versnellingsbak die ook veel meer pk's aan kan dan de M46 overdrivebak(deze kan tot ongeveer 200pk) De laatste blijkt toch de beste......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2008 12:24 #1213434 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic motorentabel
De motorentabel staat <a href="/node/2981">hier</a>.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2008 13:33 #1213436 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OK

vilvi745turbo schreef : Ik heb net samen met 2 maten een 740 Turbo 16V(B204GT) getuned en de turbo gereviseerd,het bleek een rotklus,alles is net even anders en bijna niets is meer te krijgen voor deze blokken en de onderdelenprijzen zijn enorm......
Zelf ga ik een B230FK tunen,oftewel de LPT motor uit de laatste generatie,die is vrij "eenvoudig" tot 280 pk te brengen op een veilige manier. Het voordeel van dit blok is dat er dikkere drijfstangen in zitten en zuigers met oliesproeiers aan de onderkant. Bijkomend voordeel is dat deze motor in combinatie is geleverd met de nieuwe M90 versnellingsbak die ook veel meer pk's aan kan dan de M46 overdrivebak(deze kan tot ongeveer 200pk) De laatste blijkt toch de beste......

Ik heb nog geen (echte) moeite gehad met onderdelen tot dusver, mijn turbo was ook versleten, maar die kun je (laten) reviseren. Nog geen onderdeel tegengekomen dat niet meer te krijgen was, zoms wel aan de prijs ja, dat dan wel...
En de M46 kan heel wat meer dan 200 pk hebben, mits je voorzichtig bent... Wart (die hier ook meeleest af en toe) heeft dacht ik 318 pk aan de krukas met een M46...
De M90 is natuurlijk een stuk beter, maar je moet wel op de 3e versnelling gaan letten bij 280 pk (synchro iets dat stuk kan: oplossing, of een hele late bak, of open maken en fixen/aanpassen)
Groet,
Philip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2008 14:08 #1213437 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Ook ik....
Ook ik heb (nog) geen problemen ondervonden met mijn 16V wat betreft onderdelen. Zelfs nokkenassen, spruitstuk, kleppendeksel ed. had ik binnen een week gevonden.
En dat sommige onderdelen duur zijn.... tja, dat vind ik betrekkelijk. Als ik goedkoop wil kan ik beter een fiets kopen...
Maar ik ben wel met je eens dat het voor de 8V misschien wat makkelijker te vinden is, simpelweg omdat er daar meer van rondrijden en gemaakt zijn.
&#160;
Gulle Groet,
&#160;
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2008 14:14 #1213438 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tuning
Ik ken iemand die ongeveer 240 pk heeft in zijn 740 Turbo en 3 M46's versleten heeft..........
Flip,je zegt het zelf al,"mits je voorzichtig doet" oftewel een M46 kan het eigenlijk net niet hebben.Als je zoveel pk's hebt dan wil je er ook mee "spelen" en dan gaat het fout in een aantal gevallen,het is natuurlijk wel een zaak van hoe je er mee om gaat.
Flip heb je al geprobeerd om een compressorhuis te pakken te krijgen van een B204GT? Die is dus nergens meer te krijgen,ook niet bij Garret
Revisiekosten liggen aanzienlijk hoger dan bij een "normale" T3

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2008 14:23 #1213440 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oeps

vilvi745turbo schreef : Flip heb je al geprobeerd om een compressorhuis te pakken te krijgen van een B204GT? Die is dus nergens meer te krijgen,ook niet bij Garret

Een compressorhuis? Ik heb mijn compressorhuis net verkocht... aan JanV. Waarom hadden jullie er een nodig? Was het wiel tegen het huis aan gaan lopen?
Ik heb een gloednieuwe turbo gekocht, die met kleine aanpassing direct past. 
Groet!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2008 00:24 #1213509 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic verschil, herkenning en aanpassing
Hallo Philip

flip_21 schreef : De M90 is natuurlijk een stuk beter, maar je moet wel op de 3e versnelling gaan letten bij 280 pk (synchro iets dat stuk kan: oplossing, of een hele late bak, of open maken en fixen/aanpassen)

Kun je hierover wat meer vertellen?
  • Wat is er beter/verbeterd bij die late versies van de M90?
  • Waar herken je die aan of haal je die uit (model/modeljaar)?
  • Wat bedoel je met fixen/aanpassen? Onderdelen van de late versie erin?
  • ...
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2008 08:20 #1213517 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Site
Op onze site staat <a href="/node/16463">hier</a> een weblink naar een stuk over de M90 uit turbobricks. Momenteel ben ik op mn werk en kan ik niet controleren (geblokkeerd) of de link nog werkt en Mathy's vraag kan beantwoorden. Zo uit mijn hoofd dacht ik dat hier flink wat info op staat. Ik kon er alleen niet wijs uit worden welke varianten nu in welke auto's ingebouwd zijn geweest.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2008 13:24 #1213551 door V700 register

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD