12V koelbox, hoe waren de ervaringen???
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2008 01:12 #1069868
door Mathy van Nisselroy
12V koelbox, hoe waren de ervaringen??? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Als het goed is, heeft een aantal van jullie deze zomer een 12 Volt koelbox uitgeprobeerd.
Groetjes
Mathy
Als het goed is, heeft een aantal van jullie deze zomer een 12 Volt koelbox uitgeprobeerd.
- Welke box heb je?
- Hoe is ie bevallen?
- Koelt ie goed?
- Hoeveel warmte geeft ie af?
- Is ie van binnen groot genoeg?
- Is ie van buiten klein genoeg?
- Welke grootte (in liters of centimeters) zou je ideaal vinden, gezien je ervaringen met je huidige box?
- Zou je jouw box/merk aanbevelen of nog eens kopen?
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2008 09:42 #1212366
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hollandia
ik heb een hollandia (meen ik van de blokker.)
Die beviel redelijk en de prijs was niet te hoog
Die beviel redelijk en de prijs was niet te hoog
- Welke box heb je?
-
- Hollandia van de Blokker 24,95
-
- Hoe is ie bevallen?
-
- Redelijk tot goed
-
- Koelt ie goed?
-
- Redelijk gekoelde spullen houdt hij wel lang koud ook bij 30 graden
-
- Hoeveel warmte geeft ie af?
-
- Helemaal niet veel. maar hij stond dan ook helemaal achterin
-
- Is ie van binnen groot genoeg?
-
- Net an voor 5 personen, maar daar was hij ook voor gekocht
-
- Is ie van buiten klein genoeg?
- Ja. Hij past prima aan de zijkant zonder veel over te steken
- Welke grootte (in liters of centimeters) zou je ideaal vinden, gezien je ervaringen met je huidige box?
-
- Hij is prima zo. Centimeters en zo heb ik geen idee van.
-
- Zou je jouw box/merk aanbevelen of nog eens kopen?
-
- Dat ligt aan je budget en je wensen. de prijs kwaliteitsverhouding is in ieder geval dik in orde.
- 120 euro voor een systeem wat niet eens echt kan koelen vind ik echt te gek voor woorden persoonlijk.
- Dus vandaar mijn keuze.
-
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2008 11:08 #1212373
door Eric Bakker (GAST)
Plusplunten: lage prijs, pas precies tussen de wielkast en de D-stijl in de Estate.
Minpunten: stekker is 'dikke type' zonder verloopstukje naar 'dunne type', en de ventolator maakt wel wat lawaai. Als hij echter helemaal achterin staat is dat echter niet zo'n punt. Zou hij op de achterbank staan zou het me wel storen. Maar wellicht maken al die dingen evenveel lawaai.
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Ook Blokker
Ik heb dezelfde gekocht in juni, en sluit mij geheel aan bij de resultaten van Jeroen.Jeroen schreef : ik heb een hollandia (meen ik, van de Blokker.) Die beviel redelijk en de prijs was niet te hoog
Plusplunten: lage prijs, pas precies tussen de wielkast en de D-stijl in de Estate.
Minpunten: stekker is 'dikke type' zonder verloopstukje naar 'dunne type', en de ventolator maakt wel wat lawaai. Als hij echter helemaal achterin staat is dat echter niet zo'n punt. Zou hij op de achterbank staan zou het me wel storen. Maar wellicht maken al die dingen evenveel lawaai.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2008 11:59 #1212380
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb er 3 jaar geleden 1
Ik heb er 3 jaar geleden 1 gekocht. Merk campingaz. Prijs... volgens mijn geheugen onder de 100 Euro
In eerste instantie voor in mijn bestelbus voor de vakantie. Toen stond hij achter het tussenschot en dat ging prima.
Het tweede jaar op vakantie in de 940. Allereerst al dat geklooi met de kabel naar achteren vanaf de cigarettenaansteker. Vervolgens klachten vanaf de achterbank over het geluid. En verder koelt zo'n koelbox tot zo'n graad of 15 beneden de omgevingstemperatuur. Als het dan in je Volvo-zonder-airco 25 graden is, is het spul in de koelbox op gegeven moment ook niet meer echt 'cool' te noemen...
Dit jaar vakantie met de camper. Daar zit een koelkast in, via een omvormer op 220 volt.
Zoals je begrijpt, ik zou er geen meer kopen, het biedt te weinig extra's t.o.v. een gewone koelbox.

In eerste instantie voor in mijn bestelbus voor de vakantie. Toen stond hij achter het tussenschot en dat ging prima.
Het tweede jaar op vakantie in de 940. Allereerst al dat geklooi met de kabel naar achteren vanaf de cigarettenaansteker. Vervolgens klachten vanaf de achterbank over het geluid. En verder koelt zo'n koelbox tot zo'n graad of 15 beneden de omgevingstemperatuur. Als het dan in je Volvo-zonder-airco 25 graden is, is het spul in de koelbox op gegeven moment ook niet meer echt 'cool' te noemen...
Dit jaar vakantie met de camper. Daar zit een koelkast in, via een omvormer op 220 volt.
Zoals je begrijpt, ik zou er geen meer kopen, het biedt te weinig extra's t.o.v. een gewone koelbox.

- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2008 21:10 #1212425
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Eerste vergeten vraag:
Hallo Volvisti
Nog even twee vraagjes:
Mathy
PS voor degene die het nog niet wist; Volvo biedt een setje aan, om achter in de auto een 12 Volt uitgang in te bouwen. Je hoeft dan niet meer met de kabel door de hele auto.
Nog even twee vraagjes:
- Zat er iemand op het kinderbankje helemaal achter in de estate toen je koelbox aanstond? Wat vond die persoon van de aanwezigheid van de box?
- Past de koelbox nog tussen bankje en zijkant van de auto?
Mathy
PS voor degene die het nog niet wist; Volvo biedt een setje aan, om achter in de auto een 12 Volt uitgang in te bouwen. Je hoeft dan niet meer met de kabel door de hele auto.
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
18-09-2008 21:22 #1212428
door Hendrik Teerink
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic hmmm
Ik heb slechte ervaringen met zo'n koelbox. Eén keertje mee gehad op vakantie. Koelt slecht onderweg en deed het eigenlijk alleen goed als hij horizontaal stond...

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2008 21:43 #1212430
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volvo
Ik heb dit jaar voor het eerst de originele volvo koelbox gebruikt. Doet het prima! Koelt goed, ook in de auto. Ruim genoeg, grote flessen kunnen erin. In de voortent hebben we de box op 230V gezet. De koeling ging zo goed, dat er vocht op het deksel ontstond.
Hij is wel wat duurder, maar ervaring: super! Ook het geluid van de koeler is beperkt. Veel minder dan de koeler die we hadden.
Hij is wel wat duurder, maar ervaring: super! Ook het geluid van de koeler is beperkt. Veel minder dan de koeler die we hadden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2008 21:55 #1212412
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waeco CF-40
www.waeco.com/en/252_483.php
Zeer zuinig met stroom! Ik heb hem al een paar jaar.
Dit is dus geen absorbtie of Peltier koelbox maar een compressor type.
Alleen dan wel op 12V en naadloos overschakelend naar 230 mocht dat er zijn.
Dan kun je de 12V steker gewoon laten zitten.
De meeste tijd staat hij op de boot in de zomer i.c.m. een zonnepaneel. (op een zonnige dag kan het paneel het prima bijbenen. Ik kan in ieder geval twee tot drie dagen zonder walstroom met een 55Ah accu)
Tevens op zomervakantie op de achterbank naar de bestemming toe en op de plaats van bestemming in de tent. Dan aan de 230.
Ik heb al eens een nachtje zonder 230V op een camping gestaan en toen gewoon de boel op de autoaccu laten draaien.
Er zit namelijk een minimum accuspanning bewaking op met twee standen, accu leeg en accu nog niet al te leeg.
Volgende morgen kon ik nog gewoon starten.Dit moet je niet proberen met een absorbtie box!
's Winters gaat hij mee als vriezer met 6 dagen eten voor de wintersport. (Eén dag uit eten) Want hij kan namelijk ook vriezen!
Nadeel bij de vriesstand is dat de compressor bijna continu bezig is met zachtjes brommen. (net als een normale koelkast. Aan boord van de boot slaapt iedereen gewoon door)
's Zomers aan boord slaat hij eens per ~20min een minuutje aan (koelstand = 6 graden C). Dan trekt hij ~4Amp maar gemiddeld kom je uit op 0.6Ah bij 12V
Een nadeel kan zijn, de hoge prijs. (eur 700 ofzo) Maar ik heb ook al al chinese komressorboxen gezien voor EUR 150,= ofzo.
Verder niets dan voordelen. Het formaat van de CF-40 is wel O.K. De CF-35 zou waarschijnlijk net te klein zijn geweest. Ons gezin bestaat uit drie personen.
De CF-35 had wel veel makkelijker op de boot gepast. Maar dat het ik nu ook opgelost met wat houtgefreubel dus ik ben wel blij zo.
Oja over de temperatuur. Zeer weinig warme lucht uit het zijrooster. Hij moet dus wel een beetje kunnen ventileren.
Dit jaar helemaal achterin de auto omdat de hond mee moest. Ging prima.
Jan zelf
Zeer zuinig met stroom! Ik heb hem al een paar jaar.
Dit is dus geen absorbtie of Peltier koelbox maar een compressor type.
Alleen dan wel op 12V en naadloos overschakelend naar 230 mocht dat er zijn.
Dan kun je de 12V steker gewoon laten zitten.
De meeste tijd staat hij op de boot in de zomer i.c.m. een zonnepaneel. (op een zonnige dag kan het paneel het prima bijbenen. Ik kan in ieder geval twee tot drie dagen zonder walstroom met een 55Ah accu)
Tevens op zomervakantie op de achterbank naar de bestemming toe en op de plaats van bestemming in de tent. Dan aan de 230.
Ik heb al eens een nachtje zonder 230V op een camping gestaan en toen gewoon de boel op de autoaccu laten draaien.
Er zit namelijk een minimum accuspanning bewaking op met twee standen, accu leeg en accu nog niet al te leeg.
Volgende morgen kon ik nog gewoon starten.Dit moet je niet proberen met een absorbtie box!
's Winters gaat hij mee als vriezer met 6 dagen eten voor de wintersport. (Eén dag uit eten) Want hij kan namelijk ook vriezen!
Nadeel bij de vriesstand is dat de compressor bijna continu bezig is met zachtjes brommen. (net als een normale koelkast. Aan boord van de boot slaapt iedereen gewoon door)
's Zomers aan boord slaat hij eens per ~20min een minuutje aan (koelstand = 6 graden C). Dan trekt hij ~4Amp maar gemiddeld kom je uit op 0.6Ah bij 12V
Een nadeel kan zijn, de hoge prijs. (eur 700 ofzo) Maar ik heb ook al al chinese komressorboxen gezien voor EUR 150,= ofzo.
Verder niets dan voordelen. Het formaat van de CF-40 is wel O.K. De CF-35 zou waarschijnlijk net te klein zijn geweest. Ons gezin bestaat uit drie personen.
De CF-35 had wel veel makkelijker op de boot gepast. Maar dat het ik nu ook opgelost met wat houtgefreubel dus ik ben wel blij zo.
Oja over de temperatuur. Zeer weinig warme lucht uit het zijrooster. Hij moet dus wel een beetje kunnen ventileren.
Dit jaar helemaal achterin de auto omdat de hond mee moest. Ging prima.
Jan zelf
Moderators: Jerry Stam