bandenspanning
- V700 register
- Nieuw lid
-
even een vraagje; wat is een gezonde bandenspanning voor een 944 zonder gastank die vaak met enkel bestuurder word gereden?
de eenheid die in het instructieboekje staat komt niet overeen met de meeste banden-op-pomp-machines bij tankstations.
i.v.m. verbruik reduceren/het nieuwe rijden/beter voor de banden/wegligging etc.
niels
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Achter mag eventueel nog iets hoger: 2,5 of 2,6bar. Hoger zou ik niet gaan want dan wordt het wat stuiterig en gaan de banden te veel slijten op het midden van het loopvlak.
Over de aanwijzingen in het boekje en bij de pomp: <u>die gegevens zijn net zo oud als de auto zelf</u>. Maar inzichten veranderen, de banden worden beter en worden tegenwoordig ontworpen om te werken met hogere bandenspanning (= lagere rolweerstand). Dus ik zou het boekje maar met een korreltje zout nemen. (ander nog extremer voorbeeld: als ik het orginele boekje van mijn klassieke BMW uit 1975 moet geloven zou ik met die auto met 1,8bar moeten rondrijden! Er zitten nieuwe moderne banden op en 2,5bar werkt gewoon veel beter.)
Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zelf heb bijvoorbeeld 2.4 voor en 2,9 achter op mijn Uniroyals.
Dat werkt voor die banden prima en is zelfs het advies. Maar ik kan mij voorstellen dat het bij een ander merk anders ligt
Bij benzinepompen gebruiken ze meestal een Michelin tabel. Die is voor mijn band veel te laag.
Een beetje hoger is inderdaad beter voor het gebruik.
Veel hoger is slecht voor je band.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk dat ik de boel dan rond 2,5 zal zetten rondom. Ik heb geen Estate en geen zware belading, dus denk dat 2,9 voor mij wat aan de hoge kant is. Ik heb er pas Pirelli's onder laten leggen b.t.w.
Dank dank!
Niels
- V700 register
- Nieuw lid
-
Even een zijspoor: Bevallen ze een beetje? Waren het nou P7's geworden?Niels van Roij schreef : Ik heb er pas Pirelli's onder laten leggen b.t.w.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Normaal staat het bij mij op 2,3 en 2,6
't is maar om je een idee te geven. Bij elke bandenboer krijg je een ander antwoord.
Succes
Fred
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat kan wel kloppen. Als je andere banden bestelt.blackberrypearl schreef : Bij elke bandenboer krijg je een ander antwoord. Succes Fred
- V700 register
- Nieuw lid
-
2,5 rondom is hoog genoeg, ook als je regelmatig wat zwaardere dingen vervoert.Ik rij zelfs regelmatig met circa 350 kg. achterin en dan nog is hij stabiel genoeg.Belangrijk is wel, dat de loadindex minimaal 91 is. Vervoer je veel vaker zwaardere voorwerpen, dan zou het verstandig zijn banden te laten monteren met een loadindex van 95 of zelfs "reinforced" types. Met reinforced types, bijna elk merk en type is als zodanig leverbaar dan verhoog je het draagvermogen van de banden van de standaard 450 kg. per band naar 550 kg. per band. Het verend vermogen van de banden wordt dan wel wat minder, je verhoogd ook het bandenlawaai, maar hij stuurt wel veel directer.Het laadvermogen van een auto is voor een heel groot deel afhankelijk van het draagvermogen van de banden en niet van de stugheid van de vering.