offtopic: gebroken steekas Commer :-( [update]
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2008 22:49 #1066217
door V700 register
offtopic: gebroken steekas Commer :-( [update] is gemaakt door V700 register
Excuus voor dit offtopic bericht, maar gezien de gelijkenis in aandrijving tussen een Volvo 740 en een Commer Walk Thru, en de enorme op dit forum aanwezige kennis toch een vraag. Mijn vakantie vroegtijdig moeten onderbreken, vanwege een -waarschijnlijk- gebroken steekas. Vanaf de camping met heel lage snelheid de doorgaande weg opgedraaid, en plotseling geen aandrijving meer. Wel nog een regelmatige tik ergens bij het differentieel, die toerental afhankelijk is. Ik vermoed: gebroken steekas. Schijnt van het vrijdragende type te zijn. Het afgebroken stuk is met een beetje mazzel nog te pakken. Is er meer aan de hand, of is het afgebroken stuk in het differentieel terecht gekomen dan wacht me een grotere klus. Nou heb ik een complete goede reserve achteras (inclusief differentieel en steekassen) tot mijn beschikking. Dat betekent echter ook remmen overzetten, plus het feit dat dit een volledig voor mij niet-routinematige klus zou zijn.
De situatie verder: Commer staat op loopafstand bij huis (Eindhoven) dankzij een uitgebreid wegenwachtlidmaatschap, maar we hebben maar enkele dagen om de boel weer te repareren. De spullen zijn er in principe (want: complete reserve achteras is beschikbaar), maar ik mis hier duidelijk sleutelervaring, wat sleutelangst en een gemis aan fysieke hulp en raad. De Commer staat op straat, is niet rijdbaar, er is geen brug en hij is loeizwaar (2900 kg). Is er iemand die met zo'n klus ervaring heeft, en me eventueel fysiek (sleutelend) zou willen en kunnen helpen, zodat wij snel onze vakantie weer kunnen vervolgen? Bijvoorbeeld komend weekend? Ik heb geen idee hoe lang de klus duurt, maar elke hulp is welkom zou ik zeggen...
Groet, Wouter
De situatie verder: Commer staat op loopafstand bij huis (Eindhoven) dankzij een uitgebreid wegenwachtlidmaatschap, maar we hebben maar enkele dagen om de boel weer te repareren. De spullen zijn er in principe (want: complete reserve achteras is beschikbaar), maar ik mis hier duidelijk sleutelervaring, wat sleutelangst en een gemis aan fysieke hulp en raad. De Commer staat op straat, is niet rijdbaar, er is geen brug en hij is loeizwaar (2900 kg). Is er iemand die met zo'n klus ervaring heeft, en me eventueel fysiek (sleutelend) zou willen en kunnen helpen, zodat wij snel onze vakantie weer kunnen vervolgen? Bijvoorbeeld komend weekend? Ik heb geen idee hoe lang de klus duurt, maar elke hulp is welkom zou ik zeggen...
Groet, Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2008 01:22 #1207176
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Insteek
Hallo Wouter
Volgens mij heet een steekas een steekas omdat je er zo in kunt steken. Als het goed is, zou je, als je de buis van de achteras ondersteunt, de steekas er onderuit moeten kunnen halen. Hoe dat precies gaat, kan ik je helaas niet vertellen. Maar je hoeft waarschijnlijk niet alles wat tussen veren en wegdek zit te vervangen.
Wat lastig zou kunnen worden, is het stuk steekas, dat niet aan het wiel zit. Het deel dat wel aan het wiel zit, gaat er, zoals gezegd, waarschijnlijk gemakkelijk uit. Maar het deel dat daar eigenlijk aan vast hoort te zitten, zal misschien moeilijk te bereiken zijn vanaf de wielkant. Mogelijk moet je het deksel van het differentieel huis er even af halen (hier zit olie achter, pas dus op) om van die kant "het stompje" eruit te drukken.
Helaas kan ik je verder niet helpen. Kijk eens of je aan een technische tekening van de achteras kunt komen.
Groetjes
Mathy
Volgens mij heet een steekas een steekas omdat je er zo in kunt steken. Als het goed is, zou je, als je de buis van de achteras ondersteunt, de steekas er onderuit moeten kunnen halen. Hoe dat precies gaat, kan ik je helaas niet vertellen. Maar je hoeft waarschijnlijk niet alles wat tussen veren en wegdek zit te vervangen.
Wat lastig zou kunnen worden, is het stuk steekas, dat niet aan het wiel zit. Het deel dat wel aan het wiel zit, gaat er, zoals gezegd, waarschijnlijk gemakkelijk uit. Maar het deel dat daar eigenlijk aan vast hoort te zitten, zal misschien moeilijk te bereiken zijn vanaf de wielkant. Mogelijk moet je het deksel van het differentieel huis er even af halen (hier zit olie achter, pas dus op) om van die kant "het stompje" eruit te drukken.
Helaas kan ik je verder niet helpen. Kijk eens of je aan een technische tekening van de achteras kunt komen.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2008 14:45 #1207194
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic UPDATE: meevaller!
De ellende blijkt mee te vallen. Van buitenaf zijn de steekassen gemakkelijk te verwijderen via een flens die aan de steekas zit en met een boutje of 10 aan het wiel zit verbonden. De linker steekas zag er prima uit, en heb ik weer teruggezet. Bij de rechter steekas kwam alleen de flens los. Steekas afgebroken op de aansluiting aan de flens! Mazzel dus, want de kans is gering dat er een gebroken stuk steekas helemaal door de as heen bij het differentieel is terechtgekomen. Ik heb nog een complete en hele steekas op zolder liggen. De reparatie is dus heel simpel geworden: gebroken steekas eruit, andere steekas erin en de boel weer vastzetten. Wat vloeibare pakking tussen de flenzen om de olie IN de achteras te houden, en that's it. Wiel hoeft er niet eens af. Straks even vloeibare pakking halen, een goede dikke olie om de achteras bij te vullen en met een uurtje werk zou ik weer moeten kunnen rijden.
Mathy, bedankt voor je reactie in elk geval.
Wouter
Mathy, bedankt voor je reactie in elk geval.
Wouter
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2008 22:58 #1207220
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Steek-as
Gelukkig is je vakantie er niet door verknoeid, proficiat!
Meestal werden de steek-assen van dit soort auto's (bezorgdiensten, vuilnis auto's enz enz) die veelvuldig optrekken net achter de flens "verjongd".
Als ze braken, braken ze op die "verjongde" plaats waar het weinig schade aan kon richten, en bovendien in no-time gerepareerd kon worden.
NB Afgebroken steekas niet weggooien, het is nl een stukje hoogwaardig gesmeed staal.
Je kan het tijdens sleutel werkzaamheden aan de Commer nog wel een nodig hebben om te wrikken en te dompen oid.

Meestal werden de steek-assen van dit soort auto's (bezorgdiensten, vuilnis auto's enz enz) die veelvuldig optrekken net achter de flens "verjongd".
Als ze braken, braken ze op die "verjongde" plaats waar het weinig schade aan kon richten, en bovendien in no-time gerepareerd kon worden.
NB Afgebroken steekas niet weggooien, het is nl een stukje hoogwaardig gesmeed staal.
Je kan het tijdens sleutel werkzaamheden aan de Commer nog wel een nodig hebben om te wrikken en te dompen oid.

Moderators: Jerry Stam