NU: 960 van één onzer leden gestrand in Frankrijk: HELP!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ontving een uur geleden van één van onze leden (Bert de Bruin) een telefoontje uit Frankrijk. Hij is met zijn gezin gestrand in de Vogezen. Zeer weinig gereedschap bij zich...
Volvo 960 B6254 motor. Modeljaar 1995.
Symptomen zijn: koelwatertemperatuurmeter staat in het rode gebied.
Beide electrische fans zijn aangeslagen.
Fottcode in diagnosekastje onder motorkap: Hij SMS-te: "Module B uitgang 2 geeft 1-2-2. Rest allemaal 1-1-1".
De ene koelwaterslang vanaf de radiateur LIJKT heel veel heter te zijn dan de andere koelwaterslang vanaf de radiateur.

Reeds door mij gegeven adviezen:
1) demonteer de thermostaat
2) probeer een manier te vinden om te testenof de radiateur verstopt zit (hoe zou je dat het best kunnen testen ZONDER demontage?

Namens Bert hartelijk dank voor snelle suggesties!!
Lieme Huib
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leon Doensen
- Nieuw lid
-
Voel, indien mogelijk(grilletje eruit pakken moet lukken zonder gereedschap) met de rug vd hand of de radiateur over heet is. Als er plekken zijn waar hij minder heet is dan zit hij verstopt. Als dit echt het probleem is dan moet het verschil wel te voelen zijn lijkt me.
Voor de rest zou ik het zo ook niet weten...Koelvloeistof op niveau? bubbels in het reservoir als hij stationair loopt met de dop eraf? Het zal er ook vanaf hangen hoelang de temp in het rood heeft gestaan.(en of dat gevolg, of oorzaak is)
Succes!

- V700 register
- Nieuw lid
-
Thuis heb ik er een nieuwe radiateur ingezet. Hier in Nederland was die radiateur geen probleem, maar was dat wel bij lagesnelheden, bergop met veel toeren.
succes Ad
- V700 register
- Nieuw lid
-
Léon+Ad: ik heb jullie tips dóór-geSMSt.
Wie kent de foutcode in Module B 1-2-2?
Bert SMSt het volgende terug: "Motor warm gereden.voorste radiateur geheel koud. Afvoerslang ook koud. Achterste radiator bij Vin is heet."
Mijn vraag: Hij heeft het over twee radiators. Zou degene die koud blijft de radiator van de airco zijn? Hij heeft geen automaat en ook geen turbo-intercooler.
Thnx!!! Lieme Huib
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tuurlijk is dat de condensor van de airco. Laat Bert maar even rustig de leidingen volgen.LHOsinga schreef : Mijn vraag: Hij heeft het over twee radiators. Zou degene die koud blijft de radiator van de airco zijn? Hij heeft geen automaat en ook geen turbo-intercooler.
Ik ken de codes ook niet maar bel morgen gewoon even je daler op en vraag of hij weet wat de codes betekenen. Dat lijkt mij het snelste
Oh ja, en geef Bert het advies om voortaan naar een land te gaan waar ze wel verstand van echte auto's hebben...........
- V700 register
- Nieuw lid
-
Thermostaat verwijderen NOOIT doen, pomp heeft heel veel overcapaciteit en bij verwijderen thermostaat stroomt het water te snel wat als gevolg kan hebben dat de achterste cilinders minder gekoeld worden met alle gevolgen van dien.
Als de motor te warm is en de onderste radiatorslang is niet heel heet dan is er een doorstromingsprobleem door een thermostaat die niet juist opent, waterpomp die niet meer geheel werkt (schoepje los van asje???) of een inwendig verstopte radiator.
Succes!
Groet,
Paul
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Staat die foutcode <a href="/node/12449" target="_blank">hier</a> niet ergens ertussen?
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-

Die had ik inderdaad ook gevonden; de foutcode (Bert meet dat in box 2) 1-2-2 vind ik bij de onderwerpen cruiscontrol en Regina brandstofinjectiesysteem.
Ik weet alleen niet welk brandstofsysteem een 960 MY 1995 B6254 heeft!
Cruisecontrol zal niet relevant zijn, maar als het een regina systeem is zou dat wellicht wel iets kunnen betekenen.

Hoor graag ideetjes.

groeten,
Lieme Huib
- V700 register
- Nieuw lid
-
En om te controleren of de waterpomp nog werkt zal wel het thermostaathuis moeten worden verwijdert en vervolgens iemand laten starten, komt er een dikke straal uit dan doet de pomp z'n werk nog goed, maar jah als er weinig gereedschap aanwezig is zal dit al moeilijk worden want het thermostaathuis zit vast met twee torx.
Succes, ik weet hoe rot je je voelt zo ver van huis en ze geeft er de brui aan.
Gr Bart.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Misschien is het handig om de stroom er een minuut van af te halen en dan kijken wat er gebeurt?
Enfin, sterkte daar!
JP