240 vraag: hoe koppeling vervangen bij D24 en wat mee te nemen

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2008 08:07 #1065907 door V700 register
Hallo,

even aan zijdelingse volvo vraag, het gaat namelijk om de 240 diesel (D24, dus zonder turbos, intercoolers etc) van mijn vader.  Inmiddels de 6 ton voorbij met een koprevisie, is nu de koppeling aan de beurt. Volgens mij zijn deze motoren ook in de 740 geleverd, wellicht kan iemand mijn vraag beantwoorden.

Mijn vraag is hoe we bij de koppeling gaan komen: moet de motor incl bak er helemaal uit via de motorkap of is er aan andere manier en wat heb je daarbij nodig (bak er achter weg schroeven als de auto op een brug staat, of motor + bak verwijderen via de onderzijde ?)

zijn er nog tips om zaken (preventief) te vervangen "nu we er toch zijn" ? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2008 12:53 #1205179 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als het hetzelfde werkt als een 740 of 240 benzine
appeltje eitje,

je begint met de cardanas te verwijderen inclusief tussenlager of weg te vouwen, ikzelf haal hem altijd weg, om werkruimte te creeren.
dan de kilometerteller los bij een 240, de stangetjes van de versnellingspook en de bedrading van de overdrive en de achteruitrijschakelaar en de koppelings cilinder of kabel, als het een cilinder is uitgaande pen borgen met een tyrap om te voorkomen dat de boel uit elkaar valt, want ontluchten van je koppeling wordt je niet vrolijk van, dan "loop" je effe een rondje om de bak om te kijken of alles rondom los is kwa bedrading en slangetjes en kabels, als dat zo is achterste bak steun loshalen zodat de bak achteroverzakt, als je mazzel hebt kun je dan de bovenste twee bakbouten bekijken en met een paar extra verlengstukken losdraaien van achter aan de bak, de rest kun je zo ook loshalen inclusief de startmotor, wel eerst effe de polen van de accu loshalen, als het goed is kun je dan de bak erachterweghalen, koppeling vervangen en dan weer alles in omgekeerde volgorde terug te bouwen, vergeet niet het toplager te vervangen en de splain van de koppeling in te smeren met kopervet of neverseize, om problemen te voorkomen. Ook ffe kontroleren of de vork met het druklager niet bijna doorgesleten is zo ja, vervangen.
 dat was het verhaal in vogelvlucht,geen rocketscience dus.
Succes Co. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2008 13:09 #1205181 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vereisten
Co, bedankt voor je reactie en omschrijving.

eea vereist dus wel een brug, oprijbokken is menselijk gezien niet te doen (op je rug liggend een koppeling terughangen lijkt mij in ieder geval niet echt leuk/makkelijk)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2008 17:37 #1205200 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een brug
Een brug is wel raadzaam maar een goede set oprijblokken kan ook. Je moet wel sterk zijn en met 2 man.
Vroeger heb ik dat met mijn vader ook wel eens gedaan, maar dan onder een Ford Taunus Station. Het kan maar vraag niet hoe.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2008 22:08 #1205226 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic kogelgewricht vork
vergeet niet deze goed te controleren. Indien ingesleten ook de vork vervangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2008 07:42 #1205251 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heren
bedankt voor jullie tips ne meedenken !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2008 19:33 #1205286 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vroegah'

henk 940LPT schreef : Co, bedankt voor je reactie en omschrijving.
 
eea vereist dus wel een brug, oprijbokken is menselijk gezien niet te doen (op je rug liggend een koppeling terughangen lijkt mij in ieder geval niet echt leuk/makkelijk)

je moest eens weten wat ik allemaal uitgespookt heb onder diverse auto's...! Koppelingen, bakken, variomatics, achterassen, benzinetanks, alles zonder brug... toen was ik wel 20j jonger, dat dan weer wel! ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2008 01:44 #1205328 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Schoon
Maak de boel tenminste goed schoon, smeer de glijvlakken goed in met koper/nikkel pasta.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD