240 vraag: hoe koppeling vervangen bij D24 en wat mee te nemen
- V700 register
- Nieuw lid
-
even aan zijdelingse volvo vraag, het gaat namelijk om de 240 diesel (D24, dus zonder turbos, intercoolers etc) van mijn vader. Inmiddels de 6 ton voorbij met een koprevisie, is nu de koppeling aan de beurt. Volgens mij zijn deze motoren ook in de 740 geleverd, wellicht kan iemand mijn vraag beantwoorden.
Mijn vraag is hoe we bij de koppeling gaan komen: moet de motor incl bak er helemaal uit via de motorkap of is er aan andere manier en wat heb je daarbij nodig (bak er achter weg schroeven als de auto op een brug staat, of motor + bak verwijderen via de onderzijde ?)
zijn er nog tips om zaken (preventief) te vervangen "nu we er toch zijn" ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
je begint met de cardanas te verwijderen inclusief tussenlager of weg te vouwen, ikzelf haal hem altijd weg, om werkruimte te creeren.
dan de kilometerteller los bij een 240, de stangetjes van de versnellingspook en de bedrading van de overdrive en de achteruitrijschakelaar en de koppelings cilinder of kabel, als het een cilinder is uitgaande pen borgen met een tyrap om te voorkomen dat de boel uit elkaar valt, want ontluchten van je koppeling wordt je niet vrolijk van, dan "loop" je effe een rondje om de bak om te kijken of alles rondom los is kwa bedrading en slangetjes en kabels, als dat zo is achterste bak steun loshalen zodat de bak achteroverzakt, als je mazzel hebt kun je dan de bovenste twee bakbouten bekijken en met een paar extra verlengstukken losdraaien van achter aan de bak, de rest kun je zo ook loshalen inclusief de startmotor, wel eerst effe de polen van de accu loshalen, als het goed is kun je dan de bak erachterweghalen, koppeling vervangen en dan weer alles in omgekeerde volgorde terug te bouwen, vergeet niet het toplager te vervangen en de splain van de koppeling in te smeren met kopervet of neverseize, om problemen te voorkomen. Ook ffe kontroleren of de vork met het druklager niet bijna doorgesleten is zo ja, vervangen.
dat was het verhaal in vogelvlucht,geen rocketscience dus.
Succes Co.
- V700 register
- Nieuw lid
-
eea vereist dus wel een brug, oprijbokken is menselijk gezien niet te doen (op je rug liggend een koppeling terughangen lijkt mij in ieder geval niet echt leuk/makkelijk)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vroeger heb ik dat met mijn vader ook wel eens gedaan, maar dan onder een Ford Taunus Station. Het kan maar vraag niet hoe.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
je moest eens weten wat ik allemaal uitgespookt heb onder diverse auto's...! Koppelingen, bakken, variomatics, achterassen, benzinetanks, alles zonder brug... toen was ik wel 20j jonger, dat dan weer wel!henk 940LPT schreef : Co, bedankt voor je reactie en omschrijving.

eea vereist dus wel een brug, oprijbokken is menselijk gezien niet te doen (op je rug liggend een koppeling terughangen lijkt mij in ieder geval niet echt leuk/makkelijk)
- André Struis
- Nieuw lid
-