limo!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2008 20:56 #1201772 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niksmis met goet niddelans
Het gaat natuurlijk om de inhoud. Helemaal waar.
Maar het kan geen kwaad om je moedertaal goed, of zo juist mogelijk, neer te zetten. Dat je een foutje maakt, soit.
Daarentegen alle "ToN" en "Iedereen heeft recht op mijn eigen mening" forums  staan al vol met afschuwelijke taalfouten en schreeuwTAAL, en het lijkt me dat we dat hier maar niet moeten doen
Bovendien, en dat is misschien niet bekend bij iedereen, Mathy bedient zich altijd van keurig nederlands. Dat juist  hij dus zo'n fout maakt piept als een nagel over het schoolbord bij sommigen.
En daarbij, Mathy kan het wel hebben (denk ik)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2008 01:21 #1201820 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Taal
Hallo Volvisti
Mathy kan dat inderdaad wel hebben. Sterker nog, het houdt me scherp. Ik doe m'n best, om, ondanks het vaak late uur dat ik iets intyp, correct Nederlands te gebruiken. Dat doe ik zelfs sinds ik hier op het forum actief ben veel meer nog dan daarvoor. Ik vind dat belangrijk. Niet alleen omdat het forum voor velen het visitekaartje van de vereniging is. Ook omdat ik moderator ben en dus ook deels een voorbeeldfunctie heb en omdat een moderator meer nog dan een lid gezien wordt als representant van de vereniging. Maar vooral ook, omdat goed Nederlands gemakkelijker te begrijpen is, dan welke afwijking van dat Nederlands. "De taal is van iedereen". Klopt helemaal. Maar we hebben "samen" een bepaalde versie gekozen als "de standaard". Een standaard heeft het voordeel, dat ie door zo veel mogelijk mensen begrepen wordt. (En dan bedoel ik niet "hoe schrijf ik iets op?", maar "wat staat daar?"). Als ik deze tekst ingetypt heb, wordt ie eerst nog minstens één keer doorgelezen, voor ie op het forum gezet wordt. De laatste typ- en taalfoutjes worden er dan nog even uitgehaald. En soms wordt er ook nog wat aan de een of andere zin veranderd. Taal is, vooral als ie alleen maar getypt wordt, vaak multi-interpretabel. En ik wil wel dat het zo gelezen wordt, zoals ik het bedoeld heb. Wat heb ik eraan om iets op te "schrijven", als ik van te voren al weet, dat niet duidelijk is wat ik schrijf.
Groetjes
Mathy
PS als ik zelf m'n best doe om foutloos Nederlands te gebruiken, kan ik ook iemand anders op z'n fouten wijzen. Dit overigens altijd met de beste bedoelingen.
[edit: foutloos Nederlands schijven gaat ook mij lang niet altijd gemakkelijk af.  Maar oefening baart kunst.] 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2008 09:15 #1201833 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ironie
Mathy,

Zéker bij jou was mijn opmerking natuurlijk eerder ironisch bedoeld.
(had ik toch bijna 'bedoelt' getypt )
 groet,

Coert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2008 12:35 #1201973 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ddr
Honnie zelf reed Citroën. Meestal in convooi om aanslagen te bemoeilijken.

Maar zijn partijkaders reden graag volvo, al dan niet verlengd.

oost-Duitse mopje:

Ik ga een Volvo kopen.
Waarom?

Ik wil ook wel eens meeregeren.

tweede mopje:

de bijnaam van de villawijk waar Honnie c.s. woonden was ook wel:
Volvograd

groet

Willem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2008 17:03 #1202017 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wijze woorden!

Mathy schreef : Hallo Volvisti
Mathy kan dat inderdaad wel hebben. Sterker nog, het houdt me scherp. Ik doe m'n best, om, ondanks het vaak late uur dat ik iets intyp, correct Nederlands te gebruiken. Dat doe ik zelfs sinds ik hier op het forum actief ben veel meer nog dan daarvoor. Ik vind dat belangrijk. Niet alleen omdat het forum voor velen het visitekaartje van de vereniging is. Ook omdat ik moderator ben en dus ook deels een voorbeeldfunctie heb en omdat een moderator meer nog dan een lid gezien wordt als representant van de vereniging. Maar vooral ook, omdat goed Nederlands gemakkelijker te begrijpen is, dan welke afwijking van dat Nederlands. "De taal is van iedereen". Klopt helemaal. Maar we hebben "samen" een bepaalde versie gekozen als "de standaard". Een standaard heeft het voordeel, dat ie door zo veel mogelijk mensen begrepen wordt. (En dan bedoel ik niet "hoe schrijf ik iets op?", maar "wat staat daar?"). Als ik deze tekst ingetypt heb, wordt ie eerst nog minstens één keer doorgelezen, voor ie op het forum gezet wordt. De laatste typ- en taalfoutjes worden er dan nog even uitgehaald. En soms wordt er ook nog wat aan de een of andere zin veranderd. Taal is, vooral als ie alleen maar getypt wordt, vaak multi-interpretabel. En ik wil wel dat het zo gelezen wordt, zoals ik het bedoeld heb. Wat heb ik eraan om iets op te "schrijven", als ik van te voren al weet, dat niet duidelijk is wat ik schrijf.
Groetjes
Mathy
PS als ik zelf m'n best doe om foutloos Nederlands te gebruiken, kan ik ook iemand anders op z'n fouten wijzen. Dit overigens altijd met de beste bedoelingen.
[edit: foutloos Nederlands schijven gaat ook mij lang niet altijd gemakkelijk af. Maar oefening baart kunst.]

Dat heb je mooi geschreven Mathy, een leerzaam stukje tekst! En afgezien van een paar hele kleine dingetjes, is het ook nog foutloos!
Rob K.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2008 00:35 #1202083 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Roger
Hallo Coert

CPeeters schreef : Zéker bij jou was mijn opmerking natuurlijk eerder ironisch bedoeld.

Zo had ik het ook begrepen.
Groetjes
Mathy

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2008 00:41 #1202085 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Benieuwd
Hallo Rob

R. Korteweg schreef : En afgezien van een paar hele kleine dingetjes, is het ook nog foutloos!

Ondanks dat dat het volgende onderstreept ...

Ik schreef : foutloos Nederlands schijven gaat ook mij lang niet altijd gemakkelijk af.

... ben ik toch wel benieuwd naar die hele kleine dingetjes.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2008 01:13 #1202086 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Allebei waar

R. Korteweg schreef :

Mathy schreef : PS als ik zelf m'n best doe om foutloos Nederlands te gebruiken, kan ik ook iemand anders op z'n fouten wijzen. Dit overigens altijd met de beste bedoelingen.
[edit: foutloos Nederlands schijven gaat ook mij lang niet altijd gemakkelijk af. Maar oefening baart kunst.]

Dat heb je mooi geschreven Mathy, een leerzaam stukje tekst! En afgezien van een paar hele kleine dingetjes, is het ook nog foutloos!
Rob K.

Jullie hebben allebei gelijk. Taal is een levend iets. Wat vandaag als fout wordt gezien, is morgen alledaags gebruik en overmorgen correct Nederlands. Dat is het dillema van de taalpurist: Die loopt altijd achter de feiten aan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2008 08:33 #1202090 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic IE??
Voor Mathy 
Ik vind die 'ie' wel aardig gevonden. Maarre, is tekst nu mannelijk of vrouwelijk....'ie' is een wel erg makkelijke escape.
Nog even afgezien van het feit dat 'íe' echt niet in het groene boekje te vinden is. 
wart

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2008 11:55 #1202106 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ie = hij
@ Wart,
de 'ie' in het stuk van Mathy dient als 'hij' gelezen te worden.
Als de lettercombinatie 'ie' niet als individueel lemma in het groene boekje staat, komt dat, doordat dit spreektaal is; in schrijftaal wordt 'ie' meestal (al dan niet voorzien van een verbindings-'t') met een verbindingsstreepje geschreven.
Coert

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC