944 GLE 2.3 16V 1991; distributie vervangen loopt ie aan?! help! luister naar het filmpje svp!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb een paar dagen geleden de distributieriem met spanrollen etc laten vervangen van mijn 944 GLE 2.3 16V uit 1991.
Nu heb ik zelf sterk het idee dat er iets aan loopt, maar ben zo a-technisch als een konijn en heb t misschien helemaal mis. Daarom wil ik jullie vriendelijk vragen naar het filmpje te kijken, wat hier: www.yousendit.com/transfer.php?action=do...fid=07F1FE764617C914 gedownload kan worden.
Je hoort duidelijk al vanaf het starten een soort hoog zoemend geluid. Dit hoorde ik eerst niet. Nu kan het zijn dat het zo moet klinken en dat de vorige eigenaar de boel zelf niet juist had onderhouden, maar ik heb t nog nooit zo gehoord in ieder geval...
Moet ik hiermee terug naar de dealer of is alles ok?
Bedankt alvast!!
Niels
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mij is het niet erg zorgwekkend, maar wacht de reacties nog even af, ik heb zelf alleen maar 8 kleppers gehad.Olie op peil, koelvloeistof ook?
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Zaterdag ben ik beschikbaar om even te luisteren. Je kunt dan wel even langskomen in Oosterhout.
De mijne zoemde iets minder, maar de 16V (Turbo) van siebren zoemt weer wel zo luid.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit was een drama waarbij de boel ook stond te janken.
Bij demontage bleken er 2 spanrollen niet goed te zijn,terwijl dit nieuwe onderdelen waren.
Vervolgens origineel Volvo delen(kost wel een stuk meer....) gemonteerd en jawel toen was het weer muisstil.
Later hoorde ik ook van andere dat het veel uit maakt bij de 16 kleppers of je origineel of "immitatie" monteert.
Dus voor mij alleen originele volvo riemen en rollen voor een 16 klepper.
Grote kans dat hier het zelfde aan de hand is......
- V700 register
- Nieuw lid
-
kan er dus vanuit gaan dat alles orgineel spul is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij de dealer alles laten vervangen just in case... Wel duur alle rollen en beide riemen. De dealer had het erover dat de riem om balansassen strakker en losser kan, daarmee "tem" je het geluid.
Bij steven nogsteeds te horen maar klinkt nu goed. Al zou je altijd een 16v herkennen als hij aan komt rijden!
Als je er helemaal vanaf wil knip je gewoon de riem naar de balansassen door en laat je die niet meer meedraaien...
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Het klinkt echt als de balansasriem van een 16V. (die ik in mijn auto er al niet meer in had zitten, dus die is een stuk stiller)
Nu je het over het stellen van de balansasriem hebt zou het inderdaad kunnen dat hij wat strakker staat als voorheen waardoor het geluid er eerst niet was en nu wel.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
ik heb net het filmpje 'geluisterd' en ik moet je eerlijk zeggen dat hij wel ongeveer hetzelfde klinkt als mijn 940 GLE 16v uit '92.... vooral dat 'zoemen' klinkt mij erg bekend, nu weet ik niet of dat nu vreemd of juist normaal bij een B234F motor is, maar mij wordt wel eens gezegd dat ik een 'herkenbaar' geluid heb... Trouwens bij mij zitten ook alle riemen er nog op, ik ben ook een beetje huiverig voor het idee om de balansriem zomaar weg te halen, lijkt me toch dat die er niet voor niets op zit? Maar misschien stelt je het een beetje gerust dat ik er in ieder geval niet van stond te kijken, of misschien moet ik me nu juist wel zorgen gaan maken??? Hoewel, hij is gekocht bij een Volvo dealer.....

MvG
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Klopt, hij zit er niet voor niets: hij zorgt voor (bijna onmerkbaar) minder trillingen in de auto.Miquelangelo1969 schreef : Trouwens bij mij zitten ook alle riemen er nog op, ik ben ook een beetje huiverig voor het idee om de balansriem zomaar weg te halen, lijkt me toch dat die er niet voor niets op zit?
Daarintegen zorgt hij ook voor meer herrie, meer kans op riembreuk, een hoger verbruik en minder vermogen...