Nieuw lid / 940 Limited Edition

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2008 01:59 #1064559 door V700 register
Nieuw lid / 940 Limited Edition is gemaakt door V700 register
Als nieuw lid lijkt een korte introductie me op z'n plaats, inclusief mijn beknopte Volvo-historie. Ben opgegroeid in een typisch 'Volvo station-gezin' waar in de loop van de jaren een 145, 245, 740, 940 en V70 (en tegenwoordig XC70) de buurt hebben verfraaid. Die jarenlange indoctrinatie scheelt in ieder geval een hoop keuzestress; je weet niet beter dan dat je een Volvo zal kopen. (M'n broer rijdt na een korte Jeep-dwaling weer een V70 Classic... we hebben hem vergeven.) De vraag was dus alleen nog welk type en leeftijd te kiezen, voornamelijk ingegeven door het budget. Op aanraden van een bevriende Volvo-kenner ben ik naar een late 940 gaan zoeken, een stuk nieuwer en ook hoger in prijs dan aanvankelijk in gedachte, maar op de lange termijn (wellicht...) een betere besteding. De 940 dus - laatste der achterwielaangedreven red-block-mohikanen, maar voor mij toch vooral de laatste der hoekige Volvo's die nog zonder windtunnel en design-afdeling zijn ontwikkeld. Waarmee ik totaal niet wil zeggen dat het geen mooie auto is, maar -zoals ze dat zeggen- je moet er van houden. Eigenzinnig en wars van trends, maar wel bescheiden, en ze slagen er goed in niet onnodig hip over te komen... Form follows function heeft me niet eerder zo aangesproken; van de weinig subtiele 'stadionlampen' aan de voorzijde tot die fraaie rechte hoek tussen daklijn en achterklep (waardoor die 2-zits Chesterfield er laatst mooi met gemak in paste... tot zichtbare verbazing en bewondering van omstanders). De eerste ontmoeting met m'n toekomstige voiture was de online advertentie: een automaat (een van de weinige eisen) van april '98, 2.3 LPT, met allerlei luxe en zo'n 167K op de teller. Kleurcode 412 oftewel Tropic Green Metallic, wat een stuk exotischer klinkt dan het in werkelijkheid is. Het groene komt althans het best tot z'n recht bij een schone auto in de volle zon, maar de meeste tijd lijkt het tropische toch eerder stemmig donkerblauw, waar natuurlijk ook niets mis mee is. Alle boekjes aanwezig, altijd tijdig Volvo onderhouden en in prima conditie van binnen en buiten. Belangrijk voor mij was vooral ook de uiterlijk originele staat, met af-fabriek gemonteerde opties zoals een CR-906 met cd-wisselaar, bescheiden 'hout' in de cockpit, hondenrek, bagagerolhoes, armsteun-met-bekerhouders, alarm en nog wat zaken, maar zonder storende aftermarket toevoegingen als een voor altijd vastgeboorde handsfree-kit of gepimpt stuurwiel. Dit zou een goede basis zijn voor de toekomstige klassieker die het moest worden. Pas later zou ik erachter komen dat het een Limited Edition betrof (was als beginneling nog niet zo goed op de hoogte van de verschillende uitvoeringen...), wat het alleen nog maar beter maakte. De proefrit die volgde was slechts een formaliteit, ik was allang verkocht. De ruimte voorin, de laadruimte achter, dat even tijdloze (of gedateerde, zo je wilt) als chique interieur rechtstreeks uit begin jaren 80, het heerlijke lederen zitcomfort, de soepele automaat, de CC en ECC; dit alles was de garantie voor nog jaren comfortabel cruisen. Wat kon ik nog meer wensen? Op dat moment begon mijn Volvo-carriere dus en na twee jaar bezit heb ik nog geen seconde spijt van m'n keuze gehad, integendeel. Al veel cruise-kilometers gemaakt, al regelmatig de volledige laadkuubs benut (verhuizing, antiekmarkt, vakantie...), maar vooral ook simpel genoten van het gezelschap. Rijden om te rijden, niet bepaald klimaatneutraal, maar een gelukkige aardbewoner is ook wat waard. Vorig jaar zijn we naar Antwerpen verhuisd, waarbij ik de auto niet heb achtergelaten. Alle goedbedoelde financiёle raad van vrienden om toch vooral de Volvo te verkopen en in Belgiё een goedkopere te kopen heb ik in de wind geslagen; ik zou hem nog naar de maan meenemen, gesteld dat ik daar een baan vond. Auto's mogen elders goedkoper zijn dan in Nederland, dat feit woog voor mij niet op tegen de mentale kosten van de hele operatie van verkopen en kopen. Daarbij leerde ik de auto net goed kennen en had ik er al de nodige probleemloze kilometers mee achter de rug. Een groot nadeel toch wel: de originele NL-kentekenplaten werden vervangen door Belgische, waardoor de auto nooit meer (in mijn ogen althans) de volmaakte klassieker kan worden als we hem ooit mee terugnemen naar NL. Toen ik aan dat idee eenmaal gewend was (en de hele export/import-procedure had doorlopen) bleken de rood-witte Belgische platen perfect te passen bij de rood-witte achterlichtunits, en ziet het er eigenlijk beter uit nu. Kortom, een heerlijke en betrouwbare wagen. Voor m'n werk rijd ik een (gloednieuwe) Franse auto, wat natuurlijk qua kosten wel interessant is, maar wat is het altijd weer prettig 'thuiskomen' als ik in 't weekend de 940 meeneem. Puur genieten als ik alleen de sleutels al pak. De auto wordt overmorgen 10, ik dacht als cadeau aan een ontspannen rit door het Belgische landschap, en wellicht een overdekte parkeerplaats, beter dan altijd maar op straat staan, nietwaar. Verder zijn er wat verbeterpuntjes die ik de komende tijd wil aanpakken om de wagen dichter naar perfectie te brengen. Enfin, tot zover de wat lang uitgevallen korte introductie. Ik hoop snel aan een club-activiteit te kunnen deelnemen, wellicht iets waarbij ik wat meer kan leren over lakverzorging; ik zou goed kunnen leven zonder die kleine krasjes en enkele kleine beschadigingen. Ook technisch wil ik me meer in de auto gaan verdiepen waarbij deze website al vaker een goede inspiratie- en kennisbron is gebleken. De komende tijd zal ik wat vragen op het forum posten. Het is mooi te zien dat meer mensen een 7/900-afwijking hebben, en bij de foto’s van complete 7/900-colonnes cq –parkeerplaatsen kan ik een gelukkige glimlach niet onderdrukken.Nu eerst de hond uitlaten, waarbij we geheel ‘toevallig’ nog even langs de Volvo lopen (m’n vriendin heeft mijn afwijking geaccepteerd). Groeten en wellicht tot ziens! Sander Bijkerlid nr 935

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2008 04:33 #1196155 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hartelijk welkom
Hallo Sander van harte welkom bij deze  door mij zeer gewaardeerde vereniging. Mijn eerste reactie is wat glimt de 940 mooi. Alsof hij net uit de showroom komt rijden. Jouw 940 mag dan uit 98 zijn , maar inderdaad de rechte lijnen zijn nog net zo strak als mijn 740 uit '90 en zijn voorgangers.Mooi hoor.
Heel veel plezier ermee, en ik beloof je , dat je je na enige maanden lidmaatschap al een beetje een automonteur gaat voelen. Dit grote geluk is mij ook ten deel gevallen.Heel af en toe beantwoord ik al met enige zekerheid een vraag van medeverenigingsleden.
Nog mooier is dat ik sinds ik met succes  zelf sleutel aan mijn 740 ik door familie  buren en andere leken word  behandeld als een expert op autogebied.Laat ik lekker zo.
veel plezier met je mooie aanwinst.

groeten

peter

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2008 08:34 #1196160 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Leuk
Hallo Sander,
Welkom hier. Ik heb genoten van de je lange korte introductie, wat jij daar beschrijft voelen velen hier onder ons. 
En wat een prachtige auto heb je! Ik hoop jullie een keer te ontmoeten op een evenement. 
Ik ben overigen wel benieuwd of jouw kleur 412 hetzelfde is als mijn 412, die in 1993 Aquamarijn heette. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2008 09:14 #1196162 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De betekenis van beknopt
Heb ik nooit goed begrepen blijkbaar.
Welkom met je afwijking.
Groet,

Jan zelf 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2008 10:34 #1196169 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welkom !!

Eric Bakker schreef : Hallo Sander,
Welkom hier. Ik heb genoten van de je lange korte introductie, wat jij daar beschrijft voelen velen hier onder ons. 
En wat een prachtige auto heb je! Ik hoop jullie een keer te ontmoeten op een evenement. 
Ik ben overigen wel benieuwd of jouw kleur 412 hetzelfde is als mijn 412, die in 1993 Aquamarijn heette. 

Hallo Sander, ik heb ook erg genoten van jou introductie, beschrijft inderdaad ook voor een groot gedeelte wat ik voel voor mijn eigen baksteen en die van anderen.
Ik heb ook kleurnummer 412, en mij is opgevallen dat hier nogal verschillende beschrijvingen van zijn voor wat betreft het kleurnummer, ik ben benieuwd als ze alle drie eens naast elkaar staan of er dan verschillen zijn in de lakkleur.
Wat heb je trouwens een prachtige auto, ziet er erg netjes en verzorgt uit op de foto's, welkom en wie weet tot ziens op een evenement (Volvo x-perience bij Nordicar ..?).
Gr Bart.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2008 10:42 #1196170 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wilkommen
Hey Sander,
Welkom! Fraai exemplaar heb je daar staan. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2008 11:12 #1196171 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welkom
Hallo Sander,
Welkom met jouw Volvo kleur 412.
Kleur 412 heeft vele namen,die blijkbaar in elk werelddeel weer een andere naam hebben.Na 5 minuten googlen vindt ik:
Aquamarijn,aquamarine,donkergroen metallic,blue green metallic,tropic green pearl,en als laatste verdigris.
En dan praat ik nog niet over de afwerking,wel/geen vernis,dat staat ergens in een andere topic.
groet Mischa

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2008 16:24 #1196196 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Welkom
Hallo Sander,

Welkom bij de club! De 940 ziet er inderdaad nog erg fraai uit, houden zo! Zo te horen is dat je wel toevertrouwd.

Overigens, vrees niet voor de klassieker-toekomst: mocht je ooit overwegen de wagen weer terug naar Nederland mee te nemen, dan kan je het oude nummer weer terugkrijgen, mits je bewijs hebt daarvan (en dat heb je, de exportpapieren zorgvuldig bewaren!).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2008 21:25 #1196223 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kort verhaal
Mooi verhaal Sander, had best wat langer gemogen!
Wees welkom.
Rob K.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2008 00:21 #1196257 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 412-22

snoek38 schreef :

Eric Bakker schreef : Hallo Sander,

Hallo Sander, ik heb ook erg genoten van jou introductie, beschrijft inderdaad ook voor een groot gedeelte wat ik voel voor mijn eigen baksteen en die van anderen.
Ik heb ook kleurnummer 412, en mij is opgevallen dat hier nogal verschillende beschrijvingen van zijn voor wat betreft het kleurnummer, ik ben benieuwd als ze alle drie eens naast elkaar staan of er dan verschillen zijn in de lakkleur.
Wat heb je trouwens een prachtige auto, ziet er erg netjes en verzorgt uit op de foto's, welkom en wie weet tot ziens op een evenement (Volvo x-perience bij Nordicar ..?).
Gr Bart.

We moeten de drie 412's inderdaad maar 's naast elkaar zetten. De volledige kleurcode voor m'n auto is trouwens 412-22 (als ik me niet vergis), wellicht dat die toevoeging 22 nog wat uitmaakt in de feitelijke kleur.
Nordicar op de 12e gaat mij helaas niet lukken, hopelijk snel daarna.
groeten,Sander

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC