... hoe lastiger om iemand te bevrijden uit de auto. Dat geldt voor de auto en voor de inzittenden. Laten we ons hier tot de auto's beperken.
Het zware "vrachtwagen"-gereedschap wordt inderdaad steeds vaker ingezet bij beknellingen in personenauto's. Er wordt dan ook in de tankautospuiten (de brandweerauto die als eerste bij een brand of ongeval arriveert) steeds krachtiger redgereedschap geplaatst. Het lijkt op het eerste gezicht vreemd, maar vooral de kleine ruimtewondertjes (Smart, Modus) bieden veel weerstand tegen hydraulische scharen en spreiders. Deze autootjes compenseren hun gebrek aan lengte (=plaats voor kreukelzone) door het gebruik van extreem sterke staalsoorten die veel botsingsenergie verwerken in een zeer korte afstand. Kijk maar eens bij zo'n mini'tje hoe dicht de voeten van de chauffeur bij de voorkant van de auto zitten. Datzelfde geldt in heel veel autootjes nog veel sterker voor de afstand tussen de hoofden van achterpassagiers en de achterkant van de auto. Brrr... doodeng!
Ik hou het graag bij zwaar en lang Zweeds staal uit Göteborg of Trollhättan, zowel voor als achter.
Groetjes van Brandweer Zuid-Limburg,